Kanta-Häme

Pitkä matka tankilta tankille

Veneiden tankkausväli Vanajavedellä on pitkä: Valkeakoskelta Hämeenlinnan Virvelinrantaan. Tämä on suurin yksittäinen puute, joka tuli ilmi selvitettäessä vapaa-ajan veneilyn tilaa Hämeenlinnassa ja Hattulassa.

Veneilijät kaipaavat satamiin myös septitankin tyhjennyspaikkoja ja peseytymistiloja. Kehittämiskeskus oy Hämeen ammattikorkeakoululla teettämään kyselyyn vastasi 135 veneilijää.

Yritysasiamies Timo Kärkkäinen Kehkestä kertoo, että veneilyselvityksen taustalla on Hauhon yrittäjien aloite, jonka pohjalta vapaa-ajan veneilyn kehittämistarpeet päätettiin selvittää myös laajemmalla alueella.

– Samalla on koottu yrittäjiä yhteen pohtimaan veneilyn yritystoiminnalle tuomia mahdollisuuksia, kertoo Kärkkäinen.

Veneilijät ovat pääasiassa tyytyväisiä palveluihin ja muun muassa niiden hintatasoon. Veneilijät käyttävät muitakin kuin aivan laiturin vieressä olevia palveluita. Palveluiden ”käyttöetäisyys” on selvityksen mukaan 500 metristä kilometriin.

– On myös ilmennyt, että yrittäjät luottavat veneilyn vetovoimaan.

Pohjamuta pöllyää

Kirstulan kartanon yrittäjällä Tuomas Honkajuurella on selvä käsitys veneilyn kehittämistarpeista Hämeenlinnan seudulla. Hän kertoo itse kuuluvansa Toijalan veneseuraan.

– Sieltä veneilijäkin saa palveluita.

Honkajuuri kertoo, että isolla veneellä on erittäin vaikea ajaa etenkin kovalla tuulella esimerkiksi Virvelin laituriin, koska väylä on matala. Pohjakosketukset ovat yleisiä, ja vain se on pelastus, että Vanajavedessä on savipohja.

Virvelin yrittäjä Jouko Malin peräänkuuluttaa Hämeenlinnan kaupunkia lunastamaan jo vuosia sitten annetut lupaukset väylän ruoppauksesta.

– On ollut pakko laittaa opastekyltti, jonka mukaan kulku laituriin tapahtuu omalla vastuulla.

Malin ei ole jäänyt vain odottelemaan, vaan on ruoppauttanut itse laituriväylää syvemmäksi.

Nykyisin Virvelin laituriin tuleva väylä on 10 metriä leveä ja normaalin vedenkorkeuden aikaan 1,5 metriä syvä. Matalan veden aikaan vettä on vain 1,2 metriä, mikä riittää isoille veneille mahdollisesti vain juuri ja juuri. Tarve olisi saada väylän syvyys kahteen metriin.

– Laituriin on ajettava ihan suoraan ja silti muta pöllyää, Tuomas Honkajuuri sanoo.

Myös täysi tankki voi olla veneilijälle ongelma, nimittäin septitankki.

– Laivarannassa on tyhjennyspaikka, mutta se on tarkoitettu vain Vanajaveden laivaliikenteelle. Mierolassa ovat puolestaan Hattulan kunnan tyhjennyslaitteet, mutta niidenkin käyttö on tehty turhan hankalaksi.

Laituripaikkoja yrittäjävoimin

Yrittäjät ovat vastaamassa itse laituripaikkojen kasvavaan tarpeeseen, kun kaupungilla on muutakin käyttöä niukoille verorahoille.

– Kaupungin nykyinen vierasvenelaituri odottaa korjausta, ja toiveissa olisikin, että vieraspaikkoja saataisiin linnan lähelle, jonka veneilijät kokevat kaupungin etupihaksi, Tuomas Honkajuuri sanoo.

Honkajuuri on itse hankkinut juuri siirrettävän laiturin ruuhkahuippuja varten ja tarjoaa sitä myös muiden yritysten käyttöön.

Aulangon Kievarin yrittäjä Tuija Tunturi sanoo, että yhteistyö on tarpeellista. Hän kertoo törmänneensä omaa laituria suunniteltaessa ympäristöviranomaisten lupabyrokratiaan.

Virvelinrannan kaikki 100 laituripaikkaa on varattu. Jouko Malin onkin rakennuttamassa lisää 50 paikan verran.

Malinilla on resepti myös veneilijöiden kokemaan peseytymispaikkapulaan.

– Saunoja voisi hyvin tehdä, jos vain olisi hilloa, yrittäjä nauraa.

Esimerkiksi veneiden tankkauspaikka on investointina iso. Virvelissä on nykyisin kaksi 5 000 litran polttoainetankkia. Bensiinitankki käy kesän ruuhka-aikaan pieneksi ja sen tilalle tarvittaisiin tuplasti suurempi.

– Menekkiä on, mutta välillä joutuu myymään ei oota, Jouko Malin sanoo.

Veneilyn pitkään puutelistaan kuuluvat Hämeenlinnassa myös veneiden vesillelaskupaikat ja parkkipaikat. Yksi keskeinen vesillelaskupaikka poistui laivarannasta arkkitehdin silmään sopimattomana. Parkkipaikkojen aikarajoitukset ja maksullisuus puolestaan riepovat varsinkin Hämeensaaressa.

– Mihin veneilijät oikeasti laittavat autonsa viikonlopuksi, kysyy Tuomas Honkajuuri.

Vesistöt upeassa kunnossa

Timo Kärkkäinen sanoo, ettei vesistöissä ole mitään vikaa, mutta palveluissa on kovasti kehitettävää.

– Vanajavesi oli pitkään likainen ja sen maine oli pilalla, mutta nyt Hämeenlinnan vesistöt ovat kaikki upeassa kunnossa, sanoo Paavo Pönni, joka toimii yhdessä Mona Iso-Mustajärven kanssa Vihavuoden kesäkahvilan yrittäjänä.

Vihavuosi tarjoaa veneilijöille rauhallisen keitaan hämäläisluonnon helmassa.

– Meillä kosken kohina lepuuttaa hermoja, Mona Iso-Mustajärvi kuvailee. Hänen mukaansa veneilijät ovat kesäkahvilalle merkittävä asiakasryhmä.

Timo Kärkkäinen huomauttaa, että veneily elävöittää kovasti myös Hämeenlinnan kaupunkikuvaa. (HäSa)