Kanta-Häme

Pitkä odotteluaika ei haittaa sähköautoilijaa

Hämeenlinnalainen KHT-tilintarkastaja Jukka Mäkelä tilasi huhtikuussa kaksi autoa näkemättä kummastakaan vilaustakaan. Nyt hän saa odottaa tilauksensa saapumista kaksi vuotta.

Mäkelän tilaamat autot ovat yhdysvaltalaisen henkilöautovalmistaja Teslan uutta mallia, eli Model 3:a. Ennakkotilaaminen maksoi 1 000 euroa.

Auto esiteltiin vasta seuraavana päivänä, Suomen aikaa kuudelta aamulla. Mäkelä seurasi esittelytilaisuutta verkosta.

– En ostanut sikaa säkissä, sillä auto näytti hyvältä.

Autojen toimitukset alkavat Yhdysvalloissa ensi vuonna, mutta Suomeen uusia Tesloja saadaan vasta vuonna 2018. Pitkä odottelu ei haittaa Mäkelää, ja noin 35 000–40 000 euroksi arvioitu hinta tuntui hänestä sopivalta.

Liikenteen turvallisuusviraston Trafin tilastoista selviää, että kuluvan vuoden keväällä Suomessa oli liikennekäytössä lähes 700 sähköautoa.

Nissanin valmistamia sähköautoja oli liikenteessä melkein 300, ja Tesla-merkkisiä noin 280.

Autoista yli 430 oli rekisteröity Uudellamaalla. 19 maakunnasta 10. sijalla sähköautojen määrässä. Kanta-Hämeeseen oli rekisteröity 10 sähköautoa.

Mäkelällä on ennestään sähköllä kulkevat laajennetun toimintasäteen Chevrolet Volt ja Nissanin täyssähköpakettiauto.

Hän hankki ensimmäisen sähköautonsa vuonna 2014. Autot ovat kulkeneet hyvin, ja pakettiauton mittariin on kertynyt jo 39 000 kilometriä.

Nykyistä tiheämpi latauspisteverkosto olisi Mäkelälle mieleen, sillä Nissanille luvattu 160 kilometrin toimintasäde jää välillä täyttymättä.

– Jokainen pitkä sähköautomatka on vielä toistaiseksi omanlaistaan extreme-urheilua.

Lähimmät pikalatauspisteet sijaitsevat Toijalan, Tiiriön ja Hyvinkään ABC-huoltoasemilla. Mäkelä lataa autojaan lähinnä kotonaan.

Julkisten latauspaikkojen sijainteja voi etsiä esimerkiksi Sähköinen liikenne -hankkeen tuottamalla Electric Traffic -latauspistesovelluksella.

Tavallinen autonlämmitystolppa on mahdollista muuttaa sähköauton latauspisteeksi. Parkkisähkö oy:n toimitusjohtaja Jiri Räsänen huomauttaa, että Suomen lämmitystolpat ovat maailman mittapuulla ainutlaatuinen järjestelmä.

Perinteisiä lämmitystolppia on päivitetty älytolpiksi etenkin pääkaupunkiseudun taloyhtiöissä, mutta Parkkisähkö toimii koko maassa.

Räsäsen kokemuksen mukaan sähköjärjestelmää tarvitsee lähteä uusimaan vain harvoissa tapauksissa. Yleensä järjestelmä riittää sähköauton lataukseen.

Älytolpaksi jalostettua tolppaa pystyy sähköauton lataamisen lisäksi yhä käyttämään lämmitystolppana. Lataus- ja lämmitysjärjestelmää pystyy säätämään älypuhelimella tai siihen voi hankkia kaukosäätimen.

Parkkisähkön latauspisteitä on taloyhtiöiden lisäksi Europarkin parkkihalleissa. Sekä taloyhtiöissä että parkkihalleissa latauspisteiden käytön hinta perustuu kuukausimaksuun ja käyttömaksuun.