Kanta-Häme

Piuhan päässä Nissan

KOEKANIINI

Ajamaan lähtö ei voi olla helpompaa kuin sähköauto Nissan Laefilla: virta päälle ja automaattivaihde D-asentoon. Sitten vähän kaasua, joka on tässä yhteydessä tosin ihan väärä sana. Nyt mennään pelkän sähkön voimalla.

Tuntuman saa heti. Kärry lähtee liikkeelle tosi tasaisesti. Nyt ei ole pienintäkään pelkoa vanhanaikaisesta hyppybensasta eikä ole myöskään minkäänlaisia viiveitä. Kaikki vääntö on heti käytössä.

Ajelen Uhrikivenkadulta Autokeskuksen pihasta hiljaisuutta kuunnellen.

Ei ole ihme, että Leaf on maailman myydyin sähköauto. Kyyti on juhlallista. Mitään tempoilua ei esiinny, ja auto on erinomaisesti ja heti kuljettajan vaivattomassa hallinnassa.

Pidän välittömästi kaikkia muita saastuttavia ja metelöiviä menopelejä auttamattoman vanhanaikaisina: lähipäästöt sähköautossa ovat pyöreä nolla.

Liiankin ripeä Hämeeseen

Leaf on yllättäen sakkopommi, joka lähtee tarvittaessa kuin jänis makuulta. Auto on hämäläiseen liikenteeseen jopa liian ripeä. Muu liikenne ei pysy millään Leafin tahdissa, joten kaasupoljinta on paineltava rauhallisesti.

Auto kiihtyy nollasta sataa rivakasti. Moottoritielle tullessani painan kaasupoljinta reilusti, ja kohta mennäänkin liian kovaa.

Alusta ei tietenkään ole tarkoitettu mihinkään kovaan ajoon, joten palaan pian todellisuuteen ja kurvaan kohti Turenkia. Kovin paljon naapurikuntia pidemmälle ei Leafilla Hämeenlinnasta voikaan lähteä.

Jarrutan reilusti rampilla. Auto lataa jarruvoimaa energiakseen, eli näin sitä yllättäen jarrutellaan sähköä säästellen.

Kauas on liian pitkä matka

Jos on tarkoitus edetä eleettömän mukavasti ja erinomaisen turvallisesti paikasta A paikkaan B, on sähköauto nykyajan vahva vaihtoehto. Paikkojen ei vain saa olla kovin kaukana toisistaan.

Teholtaan 80 kilowatin sähkömoottori kuljettaa autoa täydellä akun latauksella käytännössä kevättalven kelillä noin 120 kilometriä. Sen verran kilometrejä oli auton mittarissa liikkeelle lähtiessäni, ja auto oli juuri ladattu.

Valmistaja ilmoittaa toimintamatkaksi 199 kilometriä, mutta teoria on teoriaa ja koskee hyvää kesäkeliä sekä tasaista ajoa.

Viikonlopun kestävän koeajelun aikana ainoa häiritsevä tekijä sähköautoilussa on mittarin vilkuilu. Käytettävissä olevat kilometrit hupenevat nopeasti. Lähes koko ajan on pakko käyttää pyyhkijöitä ja lämmitystä, mikä syö virtaa.

Pari litraa naftaa tankissa

Kun luvassa olevat kilometrit putoavat 50:een, mietin, kuka lähtisi muualla kuin suoraan bensa-asemalle autolla, jonka on kaksi litraa dieseliä tai viisi litraa bensiiniä.

Kesken miettimisen painan monitoimiratin eco-nappia, ja saan jonkin verran lisää kilometrejä. Auto tosin laiskistuu huomattavasti, mutta se on oikeastaan hyväkin kaupunkiliikenteessä.

Sähköautoilussa asenteen pitää olla kaiken kaikkiaan täysin totutusta poikkeava.

Akku on muistettava panna latautumaan yön yli, ja pidemmälle matkalle lähdettäessä on suunniteltava reissu siten, että määränpäässä ja mahdollisesti välietapeissakin on mahdollisuus lataukseen.

Auto on mainio lyhyillä matkoilla kaupungissa. Työmatkat sujuvat vielä useiden kymmenien kilometrien matkoillakin, jos työnantaja suo sähköä työpäivän aikana.

Latausta ja lämmitystä voi hallita matkapuhelimella ja tietokoneella netin kautta. Auto kannattaa lämmittää valmiiksi ennen ajoa, koska se säästää auton omaa energiaa.

Navigaattori näyttää toimintasäteen ja käytettävissä olevat yleiset latauspaikat.

Unohda bensan hinta

Leafissa riittää hyviä puolia. Paras on se, että bensan hinnan voi unohtaa. Ajaminen maksaa murto-osan perinteisiin polttoaineisiin verrattuna. Hybridinkin sähköauto pesee mennen tullen.

Sadan kilometrin hinnaksi on keskimääräisellä sähkön hinnalla arvioitu vaivaiset kaksi euroa.

Toimintasäde on edelleenkin sähköautojen kompastuskivi. Toinen paha puoli on hinta.

Koeajoauton hintalapussa on summa 39 857,13 euroa (kokonaishinta metalliväreineen ja toimituskuluineen sekä veroineen). Se on huikea hinta tavallisen näköisestä keskiluokan perheautosta.

Ekoautoilu on kuitenkin edelleen valitettavasti rikkaiden hupia.

Kun toimintamatka vähän nousee ja hinta saadaan puristettua alemmas, on sähköautoilulla loistava tulevaisuus. (HäSa)

Päivän lehti

27.11.2020

Fingerpori

comic