Kanta-Häme

PK-yritysten kasvukyky saa piristyruiskeen

– Askartelumarkkinoille suunnitellusta paperisesta pienoisteatterista on jo valmistunut Sibelius-vuoden pilotti-tuote, mutta nyt tarvitsen tukea saadakseni tuotteen markkinoille. Tavoite on erityisesti Keski-Euroopassa, kertoo yrittäjä Hannu Räihä.

Räihä on yksi Hämeenlinnan seudun 15 pienestä ja keskisuuresta yrityksestä, jotka parhaillaan hakevat vahvuutta yritykselleen yrittäjille järjestetystä kasvuun tähtäävästä sparrausohjemasta.

Osa yrityksistä on Hannu Räihän Nasty Puppet Promotionsin tavoin aloittavia, mutta osa vahvasti toimivia, jotka suunnittelevat toimintansa laajentamista.

Aloittavat ja kasvua tavoittelevat vakiintuneet yritykset hakevat jatkuvasti ratkaisua asiakkaiden tavoittamiseen eli markkinointiin ja myyntiin tiukkaan kilpailuilla markkinoilla.

Elokuva- ja mainosvideoalalla käynnistyvän Helomedian yrittäjä Tuukka Tähti pitää välttämättömänä saada asiantuntijoiden tukea yrityksen alkutaipaleella.

– Meillä on hyvä formaatti mainosvideoille, mutta nyt on löydettävä keinot herättää pk-yritykset ymmärtämään oman yrityksen mainostamisen merkitys. Vaikkapa tämä salillinen olisi meille periaatteessa kaikki sitä asiakaskuntaa!

– Hämeenlinnan seudulla pk-yritykset hakivat kilvan mukaan kasvukilpailuun. Lamasta huolimatta täällä on säilytetty positiivinen ja aktiivinen henki, jolle nyt annetaan lisäpotkua, kertoo yritys- ja kaupunkikehityksen johtaja Heikki Korhonen elinkeinoyhtiö Linnan Kehityksestä.

Elinkeinoelämän keskusliiton viisi kuukautta sitten tekemässä valtakunnallisessa kunta-rankingissa Hämeenlinnan seutukunta sijoittui toiselle sijalle 25:n joukosta. Ykkösenä oli Seinäjoki ja kolmosena Vaasa.

Maakunnan vireyttä todistaa myös bruttokansantuote, joka kehitys ely-keskuksen mukaan Kanta-Hämeessä vuosina 2000-2012 ylsi viidennelle sijalle. Vuoden 2014 ensimmäisellä neljänneksellä Kanta-Hämeen alle 10 työntekijän yritysten liikevaihto oli hienoisessa kasvussa.

Heikki Korhonen korostaa, että myönteinen ja kehittyvä kierre ruokkii itse itseään. Toisaalta Hämeenlinnan seudulla kuntien päätöksenteossa otetaan yritysten tarpeet huomioon.

– Ilman tehokasta työtä elinkeinoelämän eteen kasvun kierre ei jatku. KasvuOpen on yksi tapa innostaa yrittäjiä. Toisaalla taas kehitellään omana hankkeenaan pitkän tähtäimen yrityshautomopolkua, Heikki Korhonen kertoo.

Myynti, markkinointi, rahoitus ja kansainvälistyminen ovat taitoja, joita pienet ja keskisuuret yritykset eivät voi tehostaa liikaa. Hämeenlinnassa 15 pk-yritystä on seulottu 45 hakijan joukosta mukaan parhaillaan tiukkaan kilpailun muotoon muokattuun koulutuspakettiin, jolla samalla haetaan Suomen kasvunälkäisintä yritystä. HÄSA

Päivän lehti

4.12.2020

Fingerpori

comic