Kanta-Häme Hämeenlinna

Pohjantähti aloittaa yt-neuvottelut 250 työntekijän työsuhteista - Pääkonttori muuttaa uuteen paikkaan

Yhtiö arvioi, että noin 110 työntekijän työsuhteisiin tulee muutoksia. Toimitusjohtaja Aki Kiiliäinen korostaa, että kyse ei ole säästöistä.
Pohjantähden toimitusjohtaja Aki Kiiliäinen organisoi uudelleen yhtiön toimintaa.

Vakuutusyhtiö Pohjantähti aloittaa yt-neuvottelut, joiden piirissä on suurin osa yhtiön henkilöstöstä, noin 250 työntekijää.

Yhtiö arvioi, että merkittäviä muutoksia tulee noin 110 työntekijälle. Uusia tai muuttuneita työtehtäviä syntyy 55–65.

Toimitusjohtaja Aki Kiiliäinen korostaa, että kyse ei ole ensisijaisesti säästöistä vaan toiminnan muuttamisesta. Yhtiö pyrkii kuitenkin siihen, että yhtään konttoria ei suljeta.

– Meidän tulee uudistaa tekemistä ja työnkuvia niin, että voimme työskennellä mahdollisimman ketterästi ja kustannustehokkaasti.

– Pyrimme tekemään sellaiset ratkaisut, joiden hyödyt kertautuvat tulevaisuudessa. Lyhyen aikavälin säästöt ovat vain pieni osa tavoittelemaamme tulosta.

Kiiliäinen sanoo, että muun muassa robotiikka, automaatio ja yhteistyö yhtiön kumppaneiden kanssa muuttavat toimintaa.

– Asiakkaista vain 10–15 prosenttia käy konttoreissa. Meidän on tehtävä tulevaisuutta varten muutoksia, jotta asiakkaamme pysyvät uskollisina.

Uusia tai muuttuneita työtehtäviä on paljon vähemmän kuin työntekijöitä, joita muutokset koskevat. Kiiliäisen mukaan henkilöstöä todennäköisesti vähennetään.

– Meillä ei ole valmiita vastauksia. Neuvottelemme aidosti, Kiiliäinen sanoo.

Hän vakuuttaa, että taloudelliset syyt eivät pakota yhtiötä muutoksiin, vaikka toki nyt haetaan säästöjäkin korkeisiin liikekuluihin. Yhtiön maksutulon ennustetaan kasvavan tänä vuonna 3,4 prosenttia.

– Olemme saaneet viime 10 kuukauden nettona 6 800 uutta ajoneuvovakuutusta. Yhtiön tammi–lokakuun tulos oli erittäin hyvä.

 

Lue myös: Kahdeksan syytettä Pohjantähden yhtiökokouksen äänileikkurin kiertämisestä (30.10.2019)

 

Kiiliäinen pitää hetkeä otollisena Pohjantähden suurille muutoksille. Hän vakuuttaa, että yt-neuvotteluilla ja kahdeksan henkilön syytteillä ei ole mitään tekemistä keskenään.

– Liikennevakuutusten muutokset tekivät sen, että alalla myytiin monta vuotta vakuutuksia alennuksilla. Nyt tilanne on normalisoitunut.

– Aika on otollinen meille, kun markkina on rauhoittunut.

Kiiliäisen mielestä Pohjantähti on aidosti kansan- ja ihmisläheinen palveleva vakuutusyhtiö.

– Vastaamme keskimäärin 17 sekunnissa puhelimeen.

Yhtiössä ei vain muuteta organisaatiota vaan myös lisätään henkilöstön osaamista.

– Pyrimme siihen, että yksi henkilö pystyy kerralla hoitamaan asian ja siten palvelemaan entistä paremmin asiakasta. HÄSA