Kanta-Häme

Poliisi kilpailuttaa taas vainajien kuljetusta

Kanta-Hämeen poliisilaitos kilpailuttaa jälleen poliisin tilaamia vainajien kuljetuksia.

Syynä on markkinaoikeuden tänä syksynä antama tuomio, jonka mukaan Hämeenlinnan poliisilaitoksen alueen kuljetukset sai väärä yritys.

Tuomioistuimen mukaan kuljetukset pitää antaa asiasta valittaneelle riihimäkeläiselle JH Tervo ky:lle.

Valkeakoskelainen Midian Protect oy oli pari vuotta sitten voittanut kolmella erillisellä tarjouksella Hämeenlinnan, Riihimäen ja Forssan poliisilaitosten kuljetukset. Kun Hämeenlinnan alue eli lähes puolet kuljetuksista putosi markkinatuomioistuimen päätöksellä pois, yritys ilmoitti luopuvansa kahdesta muustakin alueesta.

Apulaispoliisipäällikkö Kimmo Pekkala Kanta-Hämeen poliisilaitoksesta kertoo, että Riihimäen ja Forssan seudun vainajien kuljetuksista käytävä tarjouskilpailu ratkeaa lähiviikkoina. Uudelle tai uusille yrittäjille kuljetukset siirtyvät ensi helmikuussa.

Valtakunnallinen sekasotku

Lähes koko maan poliisilaitosten tilaamien vainajien kuljetusten sopimuskenttä meni pahan kerran sekaisin kolmisen vuotta sitten, kun varsinaissuomalainen Suomen hautaustoimistot oy yritti ottaa markkinat haltuunsa. Yritys meni konkurssiin viime kuussa. Yritys on tehnyt lukuisia kanteluista markkinaoikeuteen. Osa niistä on ratkaistu, osa on korkeimmassa hallinto-oikeudessa.

Suomen hautaustoimistojen liiton toiminnanjohtaja Kyllikki Forsius sanoo, ettei Suomen hautaustoimistot oy:n hinnoilla, henkilöstöllä ja kalustolla ollut mahdollista hoitaa kuljetuksia.

– Yritys turvautui alihankkijoihin, joilla ei ollut asianmukaista kalustoa ja ammattitaitoa. Vainajia kuljetettiin muun muassa tavallisilla pakettiautoilla, Forsius sanoo.

Hänen mukaansa toimeksiantajan konkurssi on jättänyt myös alihankkijat tyhjän päälle.

Suomen hautaustoimistot oy hoiti vuoden verran kuljetuksia myös Hämeenlinnassa, mutta poliisilaitoksen ja yrittäjän neuvottelujen jälkeen sopimus purettiin. Syynä olivat puutteet toiminnassa, mutta apulaispoliisipäällikkö Pekkalan mukaan yhteistyösopimusta purettaessa sovittiin, ettei niitä yksilöidä julkisesti.

Eri puolilta maata tulleiden valitusten mukaan puutteina ovat olleet mm. henkilöstön ammattitaidottomuus, sopimaton kalusto ja kuljetusten viipyminen.

Pelisäännöt on selkiytetty

Kyllikki Forsius sanoo, että pahimmin asiat olivat sekaisin vuonna 2010. Sen jälkeen poliisi on oppinut tekemään yksityiskohtaiset tarjouspyynnöt ja sopimukset sekä ryhtynyt valvomaan tiukasti, että sopimuksia noudatetaan.

Hänen mukaansa nyt tilanne on rauhoittumassa, mutta muutamilla paikkakunnilla sopimuksia vielä joudutaan kilpailuttamaan.

Kimmo Pekkalan mukaan nyt Kanta-Hämeen poliisi esimerkiksi edellyttää, että hautaustoimiston auto ja miehet ovat paikalla noutamassa vainajaa viimeistään tunnin kuluttua kutsusta. Tämä ilmeisesti vaikuttaa hautaustoimistojen halukkuuteen tehdä kuljetustarjouksia.

– Päivystyksestä eroon päässeet pienet toimistot eivät välttämättä enää ole kiinnostuneita tarjoamaan palveluksiaan, Pekkala sanoo. Tämä näkyy muun muassa siinä, että edellisellä tarjouskierroksella Kanta-Hämeen kolmen poliisilaitoksen kuljetuksista tuli yhteensä vain viisi tarjousta.

Kyllikki Forsius yhtyy tähän käsitykseen.

– Yrittäjät ovat huomanneet tehneensä vuosikymmenet ilmaista työtä. Päivystystä ei ole mitenkään korvattu, vain kuljetukset, hän sanoo. (HäSa)

Päivän lehti

8.4.2020