Kanta-Häme

Poliisi poistuu inssin ja ajokortin välistä

Ensi vuoden alusta lähtien teoria- ja ajokokeen läpäissyt saa postitse ajokortin, johon poliisilla ei ole enää osaa eikä arpaa. Jatkossa ajokortin myöntää sama taho, joka järjestää insinööriajon.

Muutos liittyy myös Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ja Ajovarma oy:n sopimuskauden päättymiseen. Kuljettajantutkinnot kilpailutettiin viimeksi vuonna 2010.

– Kilpailutuksella ei juuri ole vaikutusta autokoululaisen elämään. Käytännössä Kanta-Hämeestä ja Päijät-Hämeestä tulee yksi Hämeen alue, missä on jatkossakin palvelupisteet Hämeenlinnassa, Riihimäellä, Forssassa, Lahdessa ja Heinolassa, sanoo Trafin yksikönpäällikkö Simo Karppinen.

Asiakas voi edelleen valita vapaasti toimipisteen missä asioi, ja kuljettajantutkintojen ja ajokorttien hinnat pysyvät jatkossakin valtakunnallisina viranomaishintoina.

Autoliitto selvitti muutama vuosi sitten kilpailutuksen vaikutusta hintoihin ja havaitsi, että toiminnan antaminen Ajovarmalle nosti tutkintojen vastaanoton hintoja 40 prosenttia.

– Totta kai hinnoille voi tapahtua jotakin kilpailutuksen myötä, mutta tavoitteemme on selkeästi, että nykyistä kokonaishintaa pystyttäisiin mieluummin laskemaan kuin että kävisi toisin päin, muotoilee Karppinen.

Avoin kilpailu, aitoa kilpailua?

Jatkossa inssiajoja ja tieliikenteen henkilölupia voi hoitaa mikä tahansa yritys, joka sitoutuu tehtävään Hämeen alueen viidessä palvelupisteessä. Esimerkiksi Hämeenlinnan Tiiriössä A-katsastuksen toimipisteessä käy vuosittain noin 2 000 henkilöä suorittamassa teoria- ja ajokokeita.

Karppinen ei halua lähteä arvailemaan mikä muu taho kuin katsastuskonttori, tai muu firma kuin A-katsastuksen Ajovarma, voisi ottaa tutkinnot ja ajokorttihakemukset hoitaakseen. Ajovarma on hallinnut alaa kymmenisen vuotta.

– Kun kilpailutukseen lähdetään, täytyy aitoon kilpailuun uskoa. Mutta kyllähän toiminta vaatii satsauksia: tilat ja henkilökunnan.

Trafin kilpailutus on saanut osakseen kritiikkiä katsastus- ja autoalalta. Plus Katsastus on kotimainen yritys, jolla 14 asemaa Jyväskylän eteläpuolella, yksi Hämeenlinnassa.

– Jos toiminta-alue olisi ollut pelkkä Hämeenlinna, meidän olisi helppo hoitaa se. Kun pitää toimia niin laajalla alueella, meillä ei ole mitään mahdollisuutta lähteä sellaiseen, sanoo toimitusjohtaja Marko Aavikko.

Aavikko luonnehtii kuljettajantutkintoja marginaalibisnekseksi, eikä hän usko minkään toimijan ryhtyvän rakentamaan Suomeen uutta ajokorttiorganisaatiota.

– Harmittava tilanne. Meidän tulevaisuuden näkymistä kertoo jotakin se, että olemme nyt avanneet Turkuun autokorjaamonkin, sanoo Aavikko. (HäSa)