Kanta-Häme

Poliisin maijoja uudistetaan

Poliisin konttorityöstä entistä suurempi osa siirtyy pyörien päälle tekeillä olevan organisaatiomuutoksen takia. Siksi myös pakettiautomallisten maijojen työskentelytiloja on tarpeen uudistaa.

Ylitarkastaja Risto Laine poliisihallituksesta kertoo, että kysymys on tavanomaisesta autojen kehittämisestä.

– Nykyinen pakettiautokonsepti on parikymmentä vuotta vanha. Nyt auton keskiosassa olevaan toimistotilaan kohdistuu uusia odotuksia, hän sanoo.

Poliisi on käynnistänyt suunnitteluprojektin saadakseen selville, mitä autoille pitää tehdä. Siinä muotoilun ja ajoneuvojen sisustussuunnittelun asiantuntijat eri yrityksistä tutustuvat poliisin kenttätyöhön ja esittävät parannuksia.

Kehittämissuunnitelman on määrä valmistua lopputalvesta. Laineen mukaan ensimmäinen prototyyppi rakennetaan poliisin tekniikkakeskuksessa kuluvan vuoden aikana ja mahdollinen sarjatuotanto käynnistyy vuonna 2014.

Ergonomiaa parannetaan

– Poliisin työterveys ja poliisiautojen ergonomia on noussut keskeiseksi asiaksi. Auton ohjaamon ja konttoritilan pitää olla sellainen, että poliisit jaksavat työskennellä niissä 8- ja 12-tuntisten työvuorojensa ajan. Myös asiakkaalle tilan pitäisi olla hyvä ja samalla tietoturvan on säilyttävä, Risto Laine sanoo.

Ohjaamossa apumiehen paikalla istuvalla poliisilla on paljon tietotekniikkaa hoidettavanaan ajon ja hälytysten aikana. Siksi oikea työasento on tärkeä. Koska ajotilanteet ovat välillä rajuja ja törmäyksiäkin voi tulla, turvallisuuteen kiinnitetään erityistä huomiota.

Myös poliisin tunnuksellisten autojen ulkoväritykseen on tulossa muutoksia. Laineen mukaan esimerkiksi heijastavat pinnat lisäisivät turvallisuutta. Ulkovärityksen muuttaminen on kuitenkin erillinen projekti ja vaatii myös asetuksen muuttamista.

Muunneltavuus yksi kehitysvaihtoehto

Maijojen työskentelytilojen uudistamiseen osallistuvan Link designin muotoilujohtaja Piritta Winqvist on kiertänyt tutustumassa poliisiautojen eri käyttötilanteisiin. Hämeenlinnassa hän kävi seuraamassa Liikkuvan poliisin työskentelyä ja tarpeita.

– Olemme yrittäneet kerätä tietoa mahdollisimman kattavasti. Esimerkiksi liikennevalvonnan, kenttäjohdon ja taajamapartion työtehtävät poikkeavat toisistaan. Toisissa tehtävissä auto on lähinnä konttori, toisissa täynnä taktisia varusteita, hän sanoo.

Hänen mukaansa auton konttorina käytettävää tilaa pitää organisoida niin, että se on käytännöllinen asiakaspalvelutilanteessa ja etteivät tavarat lentele rajussa ajossa.

– Voisiko autoissa olla tehtävien mukaan vaihdettavia elementtejä ja pitäisikö työpöydästä tehdä irrotettava tai alas taitettava, hän pohtii.

Istuimissakin kehitettävää

Ohjaamoergonomiassa on Piritta Winqvistin mukaan syytä kiinnittää juuri monenlaisen elektroniikan käytettävyyteen ja istuimiin. Poliiseilla on varustevyöt, jotka kuluttavat istuimia, hankaloittavat turvavyön käyttöä ja painavat selkää.

– Ohjaamo käy myös ahtaaksi, kun siellä on isoja poliiseja ja paljon varusteita, hän sanoo.

Auton mittojen kasvattaminen ei kuitenkaan tule kysymykseen. Risto Laineen mukaan nykymittaiset maijat ovat niitä käyttävien poliisien mukaan näppäriä käsitellä kaupungissa ja ahtaissa paikoissa. Pidempi kori tekisi niistä kömpelöitä, eikä sitä haluta.

Piritta Winqvistin mukaan suunnitteluun osallistuvat asiantuntijat purkavat havaintonsa ja laativat kolme vaihtoehtoista konseptia kehittämisehdotuksistaan. Sen jälkeen pohditaan autojen käyttäjien kanssa, miten kehittämistä jatketaan. Maaliskuun alkupuolella suunnitelman on oltava valmis. Sen jälkeen asian eteneminen on poliisin käsissä.

Suunnittelua tekee NR designin, Desidencen ja Link designin asiantuntijoiden ryhmä. (HäSa)

 

Päivän lehti

31.3.2020