fbpx
Kanta-Häme

Polkupyörästä tulee Hämpton Harvoilanmäellä

– Voisi sanoa, että harrastajapiiri yllytti tähän, sanoo hämeenlinnalainen Antti Palomaa.

Palomaa on juuri saanut rekisteröityä Rocket Solutions Finland -nimisen yrityksensä. Yritys muuttaa asiakkaiden polkupyörät Hämpton-sähköpyöriksi.

Antti Palomaa on lyseon yläasteen teknisen työn lehtori, joka on ikänsä polkenut polkupyöriä. Kun perheeseen tuli lapsia, hän osti sähköpolkupyörän. Kimmoke omaan rakentamiseen tuli puolitoista vuotta sitten, kun poika täytti 15 vuotta ja ryhtyi puhumaan mopon hankkimisesta.

– POJALLE RIITTI, kun muutin polkupyörän sähköpyöräksi. Sen jälkeen olen tehnyt muillekin lähipiiriin sähköpyöriä. Tämän vuoden puolella syntyi ajatus liiketoiminnasta.

Palomaalla on jo ensimmäiset asiakkaat, mutta yritys ei ole saanut vielä arvonlisäverotunnusta. Ensimmäiset kaupat tehdään, kun verotus on täysin kunnossa. Pyörät sähköistetään ainakin toistaiseksi perheen autotallissa Hämeenlinnan Harvoilanmäellä.

– En ehkä vielä irtisanoudu virastani, mutta olen toiveikas, Palomaa laskee leikkiä yrityksensä myynnin kasvusta.

Rocket Solutionsin sähköpyörä on virallisesti sähköavusteinen polkupyörä. Kun pyörää ryhdytään polkemaan, sähkömoottori antaa pyörälle vauhtia. Sähköavusteinen polkupyörä luokitellaan polkupyöräksi.

– Sähköavusteinen polkupyörä on liikennettä, ei liikuntaa. Se korvaa moottoriajoneuvon, esimerkiksi perheen kakkosauton.

TEHOA SÄHKÖAVUSTEISEN polkupyörän sähkömoottoriin saa tällä hetkellä 250 wattia. Vuoden vaihteessa tehoa saa olla tuhat wattia. Myös sähkömoottorin kytkimen saa sijoittaa ohjauspyörään. Jo 250 watilla pyörä kiidättää kulkijaa sujuvasti Harvoilanmäen jyrkkää mäkeä.

– Suurimman hyödyn sähköavusteisesta pyörästä saa työmatkailija. Töihin pääsee puku päällä ilman hikeä. Toinen selkeä kohderyhmä ovat lapsiperheet.

Rocket Solotionsin liikeidea on yksinkertaisen selkeä. Vanhan polkupyörän saa muutettua sähköavusteiseksi polkupyöräksi paljon kaupan vastaavaa pyörää halvemmalla, jopa 790 eurolla. Rocket Solutions hankkii tarvittavat komponentit ja asentaa ne pyörään.

Sähkömoottori sijoitetaan yleensä etuvanteeseen. Akku kiinnitetään tarakkaan tai runkoon mallia ”juomapullo”. Pyörä ei näiden lisäksi tarvitse muuta kuin elektroniikan.

– Elektroniikan liittimien on oltava kunnollisia tai syntyy ongelmia, Palomaa kertoo.

Palomaa sanoo, että harjaantunut rakentaja valmistaa itsekin komponenteista sähköpyörän. Kaikki eivät kuitenkaan osaa koota sähköpyörää.

– Suomessa on muitakin vastaavia yrityksiä. Heidän palvelunsa on kuitenkin insinöörimäistä. Itse myyn kokonaispalvelua.

– Paikallisuus taas on tärkeä asia palvelussa.

Akut voi ladata pitämällä ne pyörässä kiinni tai ottamalla mukaan. Akut on lukittu pyörään. Yhdellä latauksella pääsee jopa 80 kilometriä.

– Eräissä akuissa on USB-liitäntä, josta saa virran esimerkiksi pyörän valoille.

BYROKRATIA oli Antti Palomaalle yllätys, kun hän lähti perustamaan yritystä. Osakeyhtiön rekisteröiminen vei niin kauan, että sen startti viivästyi. Patentti- ja rekisterihallituksen piti lähettää kaksi erillistä kirjettä, joissa haluttiin lisätietoja kahdesta eri asiasta.

– Sain ainakin aikaa yrityksen verkkosivujen viimeistelemiseen.

Menot