fbpx
Kanta-Häme

Polkupyöriin saa asentaa suuntavilkut

Liikenteen turvallisuusviraston Trafin päätöksellä polkupyöriin saa tästä päivästä alkaen asentaa suuntavalaisimet eli vilkut.

Sallittuja ovat myös muut sivulle suunnatut keltaiset tai ruskeankeltaiset valot.

– Eräältä valmistajalta tuli kyselyjä, että ovatko nämä sallittuja Suomessa ja että tällaisia haluttaisiin markkinoille. Me tutkimme asiaa ja katsoimme, että meillä ei ole mitään syytä erikseen niitä kieltää, kertoo Trafin erityisasiantuntija Timo Kärkkäinen päätöksen syntyhistoriasta.

– Vilkut on kuitenkin kaikissa muissa ajoneuvoissa, eli ne ovat liikenteessä hyvin selkeä ja tuttu tapa osoittaa kääntymistä ja varsinkin pimeällä helpommin näkyvät kuin käsin annettu suuntamerkki, hän lisää.

Vilkut eivät korvaa ajovaloa, vaan se pitää tieliikennelain mukaan olla käytössä hämärällä ja pimeällä. Myös pyöräilijään kiinnitettävät valaisimet ovat sallittuja, eli esimerkiksi otsalamppua voi käyttää polkupyörän ajovalona.

Huomioitavaa on, että tieliikennelaki on kuitenkin ennallaan, eli sen mukaan on edelleen näytettävä suuntamerkkiä.

Suuntavalaisimet eivät myöskään ole tulossa pakollisiksi.

– Meillä ei ole suunnitelmissa tuoda vilkkuja pakollisiksi, vaan mahdollistaa niiden käyttö. Yleensä kun ajoneuvojen varusteita tuodaan pakollisiksi, muutos ei kuitenkaan koske vanhoja ajoneuvoja, Kärkkäinen kertoo pakollistamisen ongelmista.

Joissain netissä jo myynnissä olevissa, pyörän etu- ja takaosaan kiinnitettävissä ja irrotettavissa olevissa suuntavilkullisissa pyörävaloissa on myös ajovalo.

Ohjaustangossa olevaa nappia painamalla vilkku syttyy.

Esimerkkitapauksen vilkuissa on led-lamppuja, ja ne on suunniteltu niin, että valon näkee myös sivulta. Trafin mukaan valon on oltava keltaista tai ruskeankeltaista.

– Sen tarkempia teknisiä vaatimuksia meillä ei ole. Keltaiset valaisimet ovat yleensä ajoneuvoissakin niiden sivuilla. Keltainen on sivulle suunnatun valaisimen perusväri, Trafin erityisasiantuntija Timo Kärkkäinen perustelee.

– Esimerkiksi autojen valaisimissa on hirveän tarkat tyyppihyväksyntämerkinnät, mutta tämmöisiä emme ruvenneet suunnittelemaan. Halusimme pitää asian yksinkertaisena.

Myös omat vilkkuviritelmät ovat Kärkkäisen mukaan sallittuja.

Kotimaisen polkupyöränvalmistajan Helkama Velox oy:n aikeissa ei ole ainakaan toistaiseksi tuoda markkinoille suuntavilkuilla varustettuja pyöriä.

– Pitää tutkia onko se järkevää ja tarkoituksenmukaista sekä seurata mihin ala menee ja minkälaisia käytäntöjä tulee, sanoo osto- ja tuotantojohtaja Tero Valtonen.

– Alan ihmisenä sanoisin, että isompi turvallisuusasia on saada suomalainen käyttämään valoa, heijastimia ja kypärää kuin se, että hän käyttäisi suuntavilkkua.

Mikäli suuntavilkut tulisivat Helkaman polkupyöriin kiinteiksi varusteiksi, se toisi Valtosen mukaan asiakkaalle muutamien kymmenien eurojen lisäkustannukset ostohintaan.

– Lisävarusteita tuomme maahan isojakin määriä. Jos näin halutaan, suuntavilkkujen maahantuonti on helppo toteuttaa. Torstaina niitä ei vielä ole saatavilla, Valtonen nauraa. HÄSA

Menot