Kanta-Häme

Poltettu romu lojuu Aulangon puistometsässä

Poltettu autonromu lojui yhä perjantaina viikko sitten tapahtuneen ulosajon jäljiltä Aulangon puistometsässä Joutsenlammen parkkipaikan kulmassa.

Puistonjohtaja Jere Rauhala kertoo, että ulosajoja sattuu mutkaisen, hurjasteluun houkuttelevan puistometsän tien varressa säännöllisesti, noin kahden vuoden välein. Nyt oli miesmuistiin ensimmäinen kerta, kun kolariauto tuhon täydellistämiseksi vielä poltettiin.

– Omistajan kannattaisi kuljettaa auto aika pikaisesti pois, sillä muuten perässä seuraa melkoisen iso lasku, kun erilaisten kierrätys- ja käsittelymaksujen lisäksi koituvat myös parkkipaikan siivouskulut, sanoo Rauhala.

Polton jäljiltä auton ympäristössä velloo mustaa möhnää, joka on lähinnä sulanutta muovia ja öljyistä jätettä.

Muuten viime ajat ovat olleet puistometsässä Jere Rauhalan mukaan rauhallisia, toissakesän töhrimiskampanja, eli varsinainen kissa ja hiiri -leikki oli ja meni. Vähään aikaan ei ole sattunut tavanomaisia roskisten rikkomisia kummempaa.

Puomia ei suljeta

Puistometsän tiellä on yksisuuntainen liikenne, ja tulosuunta on ollut aikaisemmin öisin puomilla suljettu, mutta ainakaan pariin vuoteen puomia ei ole enää laskettu alas.

– Puomi ei estä ilkivaltaa, eikä myöskään hurjastelua, joka on tiellä valitettavan yleistä, sanoo Jere Rauhala. Sähköpuomiakin on kokeiltu – se rikottiin kättelyssä.

Öisin kello 23-06 tiellä ei saisi ajaa ajoneuvoilla lainkaan.

Rauhalan mukaan tarvittaisiin ainakin kymmenen päivittäin erikseen suljettavaa – ja avattavaa puomia, jos liikennöinti haluttaisiin niillä kokonaan estää. Sen jälkeenkin tielle pääsisi jotakin kautta.

– Sittenhän rallin ajaminen vasta herkkua olisi, kun paikalle ei vahingossakaan sattuisi ketään sivullisia, jotka ilmoittaisivat asiasta joko vartiointiliikkeelle tai poliisille.

Jere Rauhala painottaa, ettei Metsähallitus halua olla turhaan rajoittamassa ulkoilijoiden liikkumista puistometsässä, joka on ympäri vuoden Hämeenlinnan tärkeimpiä liikuntapaikkoja.

Puistometsä kuuluu vartiointiliikkeen valvontakohteisiin, ja myös poliisi partioi alueella, mutta ilkivallantekijöiden kiinnijäämisen riski on silti jäänyt pieneksi.

– Liikennemerkkien töhrijät ja kääntelijätkin olivat varmaan jalkamiehiä ja luikkivat puun taakse piiloon, jos kuulivat ajoneuvojen ääniä.

Kesällä 2011 muun muassa 30 km/t -nopeusrajoitusmerkki taiteiltiin kiusallaan 80 km/t -merkiksi.

– Taisi olla niin, että tekijät olivat riemuissaan lähinnä siitä, kun ilkivalta sai julkisuutta. (HäSa)