Kanta-Häme

Poltsarin ympyrästä puhutaan vielä

– Paasikiventie on aiheuttanut hämeenlinnalaisille liikennevalotrauman, yhdyskuntalautakunnan puheenjohtaja Pasi Vesala (sd.) pohtii.

Häntä harmittaa aikalailla, että lautakunta päätyi tiistaina äänestyksen jälkeen esittämään Poltinahon nykyisen liikenneympyrän korvaamista yksikaistaisella, uudenlaisella ympyrällä.

Vesala itse oli tilaajajohtaja Päivi Salorannan esittämän liikennevaloratkaisun kannalla.

Toisena vaihtoehtona oli suunniteltu kaksikaistaista ns. turbokiertoliittymää. Liikennevaloja pidetään kuitenkin kevyen liikenteen kannalta kaikkein turvallisimpana vaihtoehtona.

– Nykyaikaiset liikennevalot pystyvät haistelemaan liikennemäärät ja -suunnat sekä vaihtumaan joustavasti.

Erityisesti Poltinahon risteyksessä se on mahdollista, koska ne olisivat ainoat valot niillä kulmin. Vesalan mukaan on esimerkiksi täysin mahdollista ohjelmoida HPK:n pelipäivät valoihin, jotka voivat silloin ottaa huomioon kasvavat liikennemäärät.

Halvin ratkaisu

Yhdyskuntalautakunta ei kuitenkaan päätynyt kumpaankaan valmistelluista vaihtoehdoista. Lautakunnan jäsen Tero Vihmalaakso (kok.) esitti kolmatta vaihtoehtoa eli pientä, yksikaistaista kiertoliittymää.

– Se on huomattavasti halvempi toteuttaa ja riittää varmasti nykyisille ja kasvavillekin liikennemäärille, Vihmalaakso arvioi.

Hänen mukaansa kaupunkiin kuuluu se, että pahimpaan ruuhka-aikaan kiertoliittymässäkin joutuu jonkin aikaa jonottamaan.

– Kaupunki kärsii rahapulasta. Ei tällaisena aikana voi tehdä niin kalliita ratkaisuja, joita oli tarjolla. Pieneenkin kiertoliittymään on mahdollista rakentaa alikulku kevyelle liikenteelle.

Vesala on toista mieltä.

– Ei köyhällä ole varaa tehdä tällaista väliaikaisratkaisua. Muutaman vuoden kuluttua asiaan jouduttaisiin kuitenkin palaamaan. Kaupungin länsiosiin on suunnitteilla isoja asuinalueita kuten Tertti. Yksikaistaisen ympyrän välityskyky loppuu lyhyeen. Sitten joudutaan joka tapauksessa investoimaan.

Tällä hetkellä Poltsarin ympyrän liikennemärät ovat noin 50 prosenttia Viipurintien liikenteestä.

Ahvenistontie uusitaan

Sekä turboympyrä että liikennevalot kaikkine sivuvaikutuksineen maksaisivat noin miljoona euroa. Yksikaistaisen kiertoliittymän kustannuksia ei ole laskettu, mutta ovat ehkä noin puolet muista vaihtoehdoista.

Lautakunta antoi infran suunnitteluyksikölle tehtäväksi yksikaistaisen liikenneympyrän suunnittelun.

– Koska suunnittelu nyt viivästyy, saattaa olla, että ensimmäisenä lähdetään toteuttamaan Aleksis Kiven kadun ja Loimalahdentien risteyksen uudistamista, jonka suunnitelmat ovat lähes valmiit, Vesala pohtii.

Koko Ahvenistontie on tarkoitus uudistaa aikaa myöten. Esimerkiksi Liivuorentien päähän Jukolan koulun läheisyyteen tuleva suuri päiväkoti vaatii uusia liikenneratkaisuja, samoin keskussairaalan risteys.

– Kerralla rahat eivät riitä, vaan se tehdään pätkissä. Ahvenistontiestä tulee todennäköisesti kaksikaistainen. Siksikin yksikaistainen ympyrä tuntuu tuhlaukselta. (HäSa)