Kanta-Häme

Polttonesteiden hintasota palaa

Suomen Bensiinikauppiaitten ja Liikennepalvelualojen Liitto SBL on saanut kauppiailta viestejä, että polttonesteiden vähittäiskaupan hintasota on roihahtanut liekkeihin.

– Hintasota on räjähtänyt käsiin. Viestejä on tullut eri puolilta Suomea, SBL:n toimitusjohtaja Mika Hokkanen kertoo.

SBL edustaa kauppiaita, jotka harjoittavat polttoainekauppaa muun yritystoimintansa ohessa.

Kauppiaiden syyttävä sormi osoittaa S-ryhmän ABC-ketjua, joka uudisti tankkausbonuksensa tänä vuonna.

Uudistunut kilpailulaki sisältää säännöksen, jonka mukaan määräävä markkina-asema päivittäistavarakaupassa saavutetaan vähintään 30 prosentin markkinaosuudella.

– S-ryhmän osalta tämä raja ylittyy tilastojen valossa kirkkaasti, Hokkanen sanoo.

Hänen mukaansa vuonna 2016 ABC:n markkinaosuus pelkästään bensiininmyynnissä oli yli 30 prosenttia.

– Kysymys on nyt siitä, tulkitaanko uudistuneen kilpailulain myös bensiini osaksi päivittäistavarakauppaa.

Hokkasen mukaan alhaiseen hinnoitteluhaasteeseen vastattaessa öljy-yhtiöiden ja tukkureiden myyntivolyymit kasvaisivat, mutta itsenäisten kauppiaiden uhkana on pudota kelkasta.

– Kauppiaan on mahdotonta myydä bensiiniä alle oman ostohintansa. Pudotuspeli on käynnissä.

Hokkasen mukaan itsenäisten kauppiaiden myymän bensiinin osuus on 15–20 prosenttia koko Suomen bensiinin vähittäismyynnistä.

– Olemme huolestuneita, pärjäävätkö he tässä markkinatilanteessa itsehinnoittamalla polttoainemyynnillä.

Hokkasen huoli koskee myös kuluttajia.

– Jos hinnoittelijoiden määrä supistuu, myynti jäykistyy. Kun kilpailu vähenee, hinta nousee ja siitä kärsii myös kuluttaja, Hokkanen sanoo.

ABC:n ketjujohtaja Antti Heikkinen on eri mieltä.

– Polttonesteistä kertyvän Bonuksen uudistaminen ei ole muuttanut nykyistä tilannetta. Myyntikatteet ovat pienet ja kilpailu on ollut koko ajan kovaa. Se on kuluttajan etu. Eikä meillä ole mitään pieniä toimijoita vastaan.

Tankkausbonukseen siirtymisen myötä ABC-ketju ohjaa uuden mallin tuomat säästöt tolppahintojen alentamiseen kautta Suomen.

– Polttoaine ei ole kuitenkaan S-ryhmän ketjuohjattu tuote. Jokainen kauppias määrittelee itse litrahintansa omilla asemillaan.

Polttoaineen vähittäismyynnissä ei ole harvinaista, että yrittäjä selvittää päivittäin kilpailijoidensa hinnat, joiden pohjalta öljy-yhtiö päättää litrahinnan.

SBL on käynyt asiasta keskustelua kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kanssa.

– SBL:n huoli on kuultu, mutta asia ei ole vielä vireillä. Emme ole saaneet toimenpidepyyntöä, KKV:n tutkimuspäällikkö Hannu Raatikainen kertoo.

Raatikaisen mukaan KKV voi aloittaa tutkinnan ilman pyyntöäkin. Tutkinta voi kestää vähintään kuukausia, usein yli vuoden.

– Asia on melko sama kuin vuonna 2012 käsitelty vastaava tapaus. Emme ole vielä päättäneet tutkimmeko tätä asiaa vai jätämmekö sikseen.

Vuonna 2012 SBL:n huoltamoyrittäjät syyttivät sopimuskumppaneinaan toimivien öljy-yhtiöiden myyvän polttonesteitä vähittäistasolla kuluttajille halvemmalla kuin millä ne myivät tukkutasolla oman jakeluketjunsa itsenäisille huoltamoyrittäjille.

– Omakustannushintojen alitus yhtiön automaateilla oli hintaselvityksen (2012) perusteella enemmän sääntö kuin poikkeus, SBL:n Hokkanen muistuttaa.

Raatikaisen mukaan yksi kysymys on, pitäisikö tilannetta arvioida jollakin muulla tavalla kuin vuonna 2012.

– Hintasota ei sinänsä ole meidän huolenaihe. Lähtökohtaisestihan se on hyvä kuluttajan kannalta.

KKV ei ota kantaa, sisältyykö ABC:n polttonestemyynti päivittäistavarakauppaan. HäSa

Päivän lehti

21.1.2020