Kanta-Häme

Ponnistella pitää, jos tuloksia tahtoo

– Ei yllätä meitä, kuittaa matematiikkalinjan johtaja Merikki Lappi Päivölän kansanopistosta.

Kysymys on tietenkin tiistaina julkaistun kansainvälisen Pisa-vertailun tuloksista ja siitä, että Suomi on matematiikan osaamisessa pudonnut sijalle 12.

Syy on linjanjohtajan mukaan siinä, että rutiiniosaamisen arvostus Suomessa on romahtanut. Peruslaskutoimitukset eivät ole samalla tavalla selviä oppilaille kuin joskus aiemmin, ja tämä on linjanjohtajan mukaan todettu sekä väitöstutkimuksissa että Päivölän omissa pääsykokeissa. Etenkin tarkkuus ja nopeus ovat kärsineet.

– Viimeisen kymmenen vuoden aikana virheiden määrä on kaksinkertaistunut meidänkin kokeissamme, hän sanoo.

Valkeakoskella sijaitsevan Päivölän matematiikkalinja on tarkoitettu matemaattisista aineista kiinnostuneelle. Opinnot on alusta asti mitoitettu valmistamaan yliopistollisiin jatko-opintoihin ja työelämän tarpeisiin.

Taito rakentuu rutiinien varaan

Peruslaskujen ja rutiinien osaaminen on matematiikan perusta. Jos niitä ei hallitse, tulee seuraavalle tasolle siirtymisestä aina vain vaikeampaa.

– Eihän kukaan ihmettele sitäkään, jos urheiluvalmentaja käskee juosta peruslenkkejä. Samalla tavalla matematiikassa pitäisi saada perusasiat haltuun, hän vertaa.

Opettajankoulutusta Lappi ei lähtisi syyttelemään matematiikan tuloksista samaan tapaan kuin Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto (SOOL) ehti jo tehdä. Soolin mukaan Suomen opettajankoulutus on yksinkertaisesti jäänyt jälkeen nykyajasta.

– Ei se nyt kymmenessä vuodessa ole niin alas mennyt, hän kuittaa.

– Tosin, ehkä vanhemman polven opettajat ovat arvostaneet niitä rutiineja nuorempia enemmän. Kyllähän ainakin hyvät oppilaat peilaavat opettajan arvoja, hän pohtii.

Matematiikan Pisa-tehtäviä Merikki Lappi ei ole nähnyt, mutta on kuullut kerrottavan, että ne olisivat tällä kertaa suosineet juurikin rutiinien taitajia. Tämä voisi osaltaan selittää myös sitä, miksi Aasian maat ovat kiilanneet matematiikan tuloksissa kärkeen.

Keskustelua kaivataan tietotekniikan roolista

Kaurialan koulu oli yksi Pisa-tutkimukseen vuonna 2012 osallistuneista kouluista, ja siellä tulokset olivat suomalaisten koulujen keskiarvoa reilusti paremmat. Rehtori Pekka Saroksen mukaan koulun saamista tuloksista ei pysty kuitenkaan lukemaan sitä, miten oppilaat juuri matematiikassa menestyivät.

Saroksen mukaan Suomen sijoituksen putoaminen ei ole huolestuttavaa, vaan taitopisteiden putoaminen.

– Sillehän me emme voi mitään, jos muut osaavat paremmin. Pitäisi mieluummin miettiä sitä, mitä meillä on tapahtunut kymmenen vuoden aikana opetuksessa.

Saros haluaisikin herättää keskustelua tietotekniikan käytöstä ja siitä, kannattaako sitä hyödyntää jokaisella luokka-asteella vai olisiko sittenkin järkevämpää keskittyä alakoulun puolella esimerkiksi mekaaniseen rutiinien hieromiseen.

– Tänä syksynä on havaittu sellainenkin suuntaus, että on yhä enemmän seitsemäsluokkalaisia, joilla on toistuvasti kotitehtävät tekemättä. Perustyö tehdään alakouluissa ja perustaidot tulisi saada siellä. Vaatimustasoa pitää olla ja kotitehtäviä tulee antaa ja ne tulee tarkistaa. Oppilailta tulee vaatia, että asiat tehdään perusteellisesti. (HäSa)