Kanta-Häme Loppi

Poronpolku houkutteli sateista huolimatta liki 2 500 reippailijaa – Räyskälässä hiotaan vielä toimivia käytäntöjä

Räyskälän ilmailukeskus toimi toista kertaa Poronpolun tapahtumakeskuksena.
Pian 1-vuotiasta Eino Caveniusta ei hirvittänyt hypätä Lara-islanninhevosen selkään Poronpolun tapahtumakeskuksessa. Äiti Pia Jokelainen kertoo ulkoilutapahtuman olevan perheelle jo perinne. Tällä kertaa Jokelainen oli töissä tapahtumassa, mutta lauantain Poronpolun polkaisuun hän pääsi osallistujana. "Koko tapahtuma on oikein mukava", hän kehuu.

Poronpolun järjestäjät olivat ottaneet oppia viime vuodesta. Sunnuntain tapahtumassa järjestelyt toimivat.

Seitsemän linja-autoa kyyditsi osallistujia tapahtumakeskuksesta reiteille ja takaisin. Tänä vuonna kokonainen kiitorata oli varattu autojen p-alueeksi.

– Näin varmistimme, että kaikki autot mahtuvat varmasti parkkiin, Poronpolku-yhdistyksen puheenjohtaja Pirjo Huhta sanoo.

 

Poronpolun tapahtumakeskus vaihtui viime vuonna Riihisalosta Räyskälän ilmailukeskukseen. Huhta pitää muuttoa edelleen hyvänä ratkaisuna.

– Viime vuonna paikka vaihtui rytisten, ja systeemit rakennettiin nopealla aikataululla. Nyt haetaan toimiva käytäntöjä.

Yhdistys esimerkiksi satsasi tuhansia euroja uusiin opastekyltteihin. Nyt jokainen reitti oli merkitty omalla värillään.

– Jos oman reitin värikoodia ei näy, tietää olevansa väärällä reitillä, Huhta kiteyttää.

 

52:s Poronpolku houkutteli yli 2 400 reippailijaa. Enimmillään osallistujia on ollut reilu tuhat enemmän, viime vuonna 3 200. Huhta on tyytyväinen tämän vuoden lukemaan.

– Koko päiväksi oli luvattu sadetta. Edellisenä sadepäivänä muutama vuosi sitten osallistujia oli 1 600, hän huomauttaa.

Kolmanteen Poronpolun polkaisuun osallistui lauantaina 500 pyöräilijää. Kysyntä oli Huhdan mukaan valtava, mutta enempää polkijoita ei voitu ottaa mukaan.

 

Viimeiset reippailijat poistuivat reiteiltä ennen iltakuutta.

Ainoa Hämeen Sanomien pikagallupissa mainittu kehitysehdotus liittyy uusiin opasteisiin.

– Kyltteihin voisi vielä lisätä tiedon siitä, paljonko matkaa on jäljellä. Nyt meillä ei ollut mitään tietoa siitä, missä mennään, Elina Hyytinen kiteyttää. HäSa