Kanta-Häme

Positiivinen palaute yllätti Hämeenlinnan kaupungin rakennusvalvonnan

Asiakaskyselyn perusteella suurin osa rakennusvalvonnan asiakkaista on tyytyväisiä saamaansa palveluun.
Rakennusvalvontapäällikkö Juha Henttonen

Hämeenlinnalaiset ovat suhteellisen tyytyväisiä rakennusvalvontaan, selviää rakennusvalvonnan asiakaskyselystä.

Esimerkiksi lupakäsittely sai vastauskeskiarvon 3,58. Sitä arvioitiin asteikolla 1–5. Vastausten perusteella rakennustarkastaja oli helposti tavoitettavissa ja ennakkoneuvonta oli lupa-asioissa riittävää.

Rakennusvalvonnan asiakaspalvelu sai ystävällisen keskiarvon 3,44. Vain rakennusvalvonnan tilojen käytännöllisyydestä ja asiakkaiden yksityisyydestä vastaajat kirjoittivat sekä puolesta että vastaan.

Vastaajista 79 prosenttia näki rakennusvalvonnan toiminnan ennakoitavaksi ja tasapuoliseksi

Vastausten myönteisyys yllätti, kertoo Hämeenlinnan rakennusvalvontapäällikkö Juha Henttonen.

– Jos resursseista viisi kahdeksasosaa puuttuu, on selvää, että asiat kestävät. Se vähän yllätti, ettei luvan saamisen nopeuskaan ollut vastauksissa negatiivista. Suurin osa on tyytyväisiä saamaansa palveluun.

Resurssipulasta kärsineessä Hämeenlinnan rakennusvalvonnassa on ollut täydet kahdeksan valvojaa elokuun alusta asti. Yksi työntekijä lähti syksyllä kotipaikkakunnalleen, eli yhtä rakennusvalvojaa haetaan parhaillaan.

– Asiat sujuvat nyt sutjakkaammin. Prosessi selkiytyy asiakkaan suuntaan, koska on osoittaa vastuuviranhaltija sen mukaan, missä hanke sijaitsee, Henttonen kertoo.

– Työnjako on myös tasapuolisempaa, ettei kukaan kuormitu liikaa. Uskoisin, että se näkyy asiakaskuntaan vahvasti, että miehitystä on saatu lisää.

Rakennusvalvonta siirtyi vuoden alussa täysin sähköiseen lupapisteeseen. Henttosen mukaan tämä on helpottanut lupien käsittelyä.

– Kun lupakäsittely saadaan sujuvammaksi, pääsemme paremmin käsiksi muihin lakisääteisiin tehtäviin. Jokaisen viranhaltijan vastuulla on myös jatkuva valvonta, johon ei pystytä panostamaan yhtään. Tavoite on saada sähköinen asiointi mahdollisimman tehokkaaksi, että pystymme tekemään edes meille säädetyt minimit.

Rakennusvalvonnan asiakaskysely toteutettiin sähköisesti. Vastaajaryhmäksi rajattiin vuosina 2017 ja 2018 rakennusvalvonnassa asioineet asiakkaat. HäSa