Kanta-Häme

Positiivista Kiina-värinää Hämeenlinnaan

 

Globalisoituneessa maailmassamme liikemahdollisuudet ja -toiminta eivät pysähdy maan rajalla. Nykyään on vaikea olla omistamatta Kiinassa valmistettuja tavaroita. Yhteyksien kehittyessä suhteista tulee yhä kaksisuuntaisempia, ja se avaa monelle pienyrityksellekin ovia itään. Paikallistapoja liiketoiminnassa ja johtamiskulttuuria pitää osata ennen lähtemistä Kiinaan. 
 
Tämänkaltainen osaaminen on arvokasta. Tällaista tuo mukanaan juuri Hämeenlinnaan muuttanut Johanna Heikkinen.
 
Heikkinen muutti Hämeenlinnaan rakkauden takia. Yrittäjänä toimiva konsultti pääsee täältä helposti muihin paikkakuntiin valmentamaan lähtijöitä kiinalaisten tavoille.
 
– Olen ihan positiivisella mielellä tullut tänne. Olen kotoisin suunnilleen samankokoisesta kaupungista, Kouvolasta. Hämeenlinna on erittäin kaunis kaupunki, kertoo Heikkinen tunteistaan kaupunkia kohtaan.
 
Kiina-ilmiö herätti
Kiinnostus Kiinaan syntyi korkeakouluopintojen aikana. 
 
– Puhuttiin siitä, että yritykset siirtävät tuotantoaan Kiinaan ja Kiina-ilmiö vallitsi. Ajattelin, ettei Suomessa varmasti Kiina osaamista ole, ja tässä olisi erikoisosaamisen paikka, kertoo Heikkinen vieraan kielen valinnastaan.
 
Innostunut opiskelija otti kaikkia mahdollisia Aasiaan liittyviä opintoja. Aika nopeasti syntyi ajatus, että osaamista voi saada parhaiten paikan päällä. Vuonna ’98 hän olikin päätöksellään uranuurtaja, ja koekaniini koulussaan.
 
Kieltä Heikkinen opiskeli vaikeamman kautta, koska pääsi aloittelijana kiinaa jo jonkun verran osaavien ryhmään. 
 
– 60 merkkiä päivässä, joka päivä olivat kokeet. Loppupelissä pärjäsin ihan kiitettävästi, mutta alussa olen muutaman kyyneleen vuodattanut, muistelee Heikkinen.
 
Kiinassa hän sai mahdollisuuden opiskella liiketoimintaa, kaupankäyntiä ja siihen liittyvää kulttuuria. 
 
Työ tekijäänsä opettaa
Työkokemusta Johanna Heikkinen sai Fortumille tehtyjen markkinatutkimusten kautta.
 
– Siellä näin, miten liiketoiminta käytännössä toimii energiateollisuuden näkökulmasta, lisää Heikkinen.
 
Näkemystä yritysten tarpeista hän sai Suomen Pekingin suurlähetystössä vietettyjen kolmen vuoden aikana, jolloin hän hoiti erilaisia pätkätehtäviä yrityksille. Tieto hänen kielitaidostaan ja asenteestaan on levinnyt yritysjohtajien piireissä. Heikkinen on auttanut edustustehtävissä ja yrityskontaktien rakentamisessa.
 
Asiantuntija on toiminut jo kolme vuotta yrittäjänä, palvellen erityyppisiä yrityksiä.
 
– Kaiken parhaimpia ovat sellaiset asiakkaat, jotka ovat jo yrittäneet tehdä jotain kiinalaisten kanssa, ja jossain vaiheessa he ovat tajunneet, että kulttuuri on todella erilaista, summaa Heikkinen kokemuksiaan osaamisensa arvostamisesta.
 
Ulkonäkö ratkaisee?
Kiinan merkitys taloudessa on muuttunut. Bulkkituotteiden valmistajasta maa on kehittynyt innovoivaksi maaksi. Suomalaisia yrityksiä kiinnostavat Kiinan valtavat markkinat.
 
– Hämeenlinnalaisia yrityksiä on ollut mukana valitettavan vähän, lisää Heikkinen. 
 
Kiinalaisten toimintatapojen ymmärtäminen vei aikaansa.
 
– Nykyäänkin joudun olemaan siellä aika herkkänä, on oltava erittäin hyvä tilannetaju, tunnustaa Heikkinen. 
 
Asioiden hoitamisessa kielitaidon lisäksi skandinaavisella ulkonäölläkin on ollut hyötyä.
 
– He kunnioittavat kielitaitoa suuresti. Täytyy sanoa, että kuin itse olen kiinaa puhuva blondi nainen, minä saan erittäin hyvää kohtelua siellä. Minä aika usein saan sen tuloksen siellä, mitä haetaan, naurahtaa Heikkinen.
 
Osaamisellaan hän haluaisi auttaa hämeenlinnalaisia yrityksiä.
 
– Haluan tuoda positiivista Kiina-värinää ja saataisi innostettua paikallisyrityksiä lähtemään hakemaan kasvua Kiinan suunnasta, summaa Johanna Heikkinen.