Kanta-Häme Hämeenlinna

Postinjakajat suhaavat nyt Kaurialassa sähkörahtiskoottereilla – Kyytiin mahtuu jopa 270 kiloa postia

Postin jakelutoimipaikka Hämeenlinnassa sai käyttöönsä kolme uutta kulkupeliä.
Postinjakaja Sauli Heijasto sähköskootterin ohjaksissa. Kuva: Sara Aaltio
Postinjakaja Sauli Heijasto sähköskootterin ohjaksissa. Kuva: Sara Aaltio

Postinjakelussa on Hämeenlinnassa otettu käyttöön kolme sähkörahtiskootteria peräkärryineen.

– Taustalla on tehokkuus- ja ekologisuusajattelu. Se on tehokas väline, koska siinä on kantavuutta enemmän kuin sähköpolkupyörässä. Maksimissaan postia voi peräkärryn kanssa olla kyydissä 270 kiloa, kertoo tuotantoesimiehen sijainen Tuomo Koljander Postin Kantolan jakelutoimipaikasta.

 

Skoottereita kokeillaan aluksi Kaurialan kerrostalovaltaisella alueella.

– Jakajat hakevat nyt tuntumaa. Tarkoitus on ottaa ne päivittäiseen ajoon kesän ja syksyn aikana.

Laitteen ajamiseen on koulutettu seitsemän jakajaa, mutta jatkossa on tarkoitus kouluttaa useampia jakajia sekä laajentaa jakelualuetta.

– Jotta saamme skootterit tehokkaaseen käyttöön, meidän pitää suunnitella viimeistään talveksi uusia työvuoroja. Optimaalinen tilanne olisi, jos skootterijakajalla olisi pääosin laatikkojakelua ja jokunen kerrostalo siellä täällä, että hän pääsee välillä lämmittelemään, jos on kovin kylmä ilma, Koljander sanoo.

 

Halukkuus uuden työvälineen käyttöönottoon on ollut Koljanderin mukaan “varovaista”.

Saman vahvistaa postityöntekijä Sauli Heijasto, joka on yksi ensimmäisistä koulutetuista.

– Koska koulutus oli talvella, ihmiset vähän arkailivat keliolosuhteiden vuoksi, vaikka aiemmin täälläkin on jakelussa käytetty mopoja ja jopa mönkijöitä.

Postista noin puolet jaetaan Hämeenlinnassa nyt autoilla, neljäsosa sähköpolkupyörillä ja neljäsosa kärryillä.

– Sähkörahtiskootterit tulevat lohkaisemaan auto- ja pyöräjakelusta alle kymmenen prosenttia, Tuomo Koljander arvelee.

 

Kuva: Sara Aaltio
Kuvassa Postin uutta menopeliä esittelee postinjakaja Sauli Heijasto. Kuva: Sara Aaltio

 

Koljanderin mukaan ruutukaava-alueelle postinjakeluun sopii parhaiten kärry, koska keskustassa ei ole pyöräteitä.

– Sähköpolkupyörillä jaetaan kerrostalovaltaisilla, ruutukaava-alueen ulkopuolella olevilla alueilla. Autojakeluun soveltuvat parhaiten laatikkojakelualueet eli omakoti- ja rivitaloalueet.

Sähkörahtiskootterien ansiosta sähköpyörällä aiemmin liikkuneiden jakajien työtaakka hieman helpottuu.

– Enää ei tarvitse erillisen kuskin viedä reitin varrelle postia nippulaatikoihin, joista jakaja on ottanut lisää postia pyöränsä kyytiin. Tämä poistuu osittain skootterijakelussa, koska kyytiin saadaan heti lähtiessä enemmän tavaraa, Koljander kertoo.

Verkkokaupan lisääntymisen myötä isokokoiset lähetykset, jotka vievät paljon tilaa, ovat lisääntyneet Koljanderin mukaan suhteessa saman verran kuin tavalliset kirjelähetykset ovat vähentyneet.

 

Posti on saanut Kanta-Hämeeseen sähköisiä jakeluskoottereita. Kuva : Sara Aaltio

 

Postia jakava Sauli Heijasto kuvailee sähkörahtiskootteria ketteräksi ja vaivattomaksi erityisominaisuuksineen.

– Se mahtuu kääntymään aika pienessä tilassa. Tavaratilat on suunniteltu Postin tarpeisiin.

– Kyydistä pääsee nopeasti pois, eikä se lähde liikkumaan ennen kuin istuu takaisin, mikä lisää turvallisuutta. Sitä ei myöskään saa kaatumaan kuin väärällä tilannenopeudella.

Skootterilla on kuitenkin ajettava muun liikenteen joukossa, kun sähköpyörällä on saanut käyttää pyöräteitä.

Niin Koljander kuin Heijastokaan eivät usko, että postin jakelu juurikaan nopeutuu sähkörahtiskoottereilla.

– Aloitusmatka täältä Kantolasta esimerkiksi Kaurialaan sujuu kuitenkin hieman nopeammin ja vaivattomammin kuin pyörällä, Heijasto toteaa.

Asiakkaalle he uskovat muutoksen näkyvän lähinnä vihreiden arvojen liputtamisena.

 

Posti tiedotti vuosi sitten, että postinjakajien käyttöön tulee Suomessa kaikkiaan 200 sähkörahtiskootteria ja 250 sähköavusteista jakelukärryä.

Ensimmäiset sähkörahtiskootterit ilmestyivät toukokuun alussa 2018 jakoreiteille Vaasassa. HÄSA