Kanta-Häme Hämeenlinna

Praecom ostaa Upton – Etäneuvottelu- ja infonäyttöpalvelut saman katon alle

Kaupan avulla etäneuvottelupalveluja myyvä yritys noussee yli 10 miljoonan euron liikevaihtoon.
Upton toimitusjohtaja Kasper Kenig (vas.), Uptonin liiketoiminnan myynyt Reima Väyrynen ja Praecomin toimitusjohtaja Miika Liljedahl. Kasvu pelkästään ei ole se ydinjuttu, vaan se pitää tehdä myös kannattavasti, sanoo Liljedahl. Kuva: Riku Hasari

Tämä alkaa käydä Miika Liljedahlilta jo rutiinilla. Uusista kaupoista kertominen.

– Tämä on neljäs. Vuonna 2016 teimme yhden ja vuonna 2014 kaksi liiketoimintakauppaa, kertoo Praecomin toimitusjohtaja.

Etä-, videoneuvottelu- ja neuvottelutilapalveluja myyvä yritys hankkii nyt tytäryhtiökseen digitaalisista infonäytöistään tunnetun Upto oy:n.

Liljedahl paaluttaa yrityksensä kolmeen sanaan: vahvasti hämeenlinnalainen kasvuyritys.

Viime vuonna Praecomin liikevaihto oli 6,1 miljoonaa euroa. Kasvua yritys hakee sekä operatiivisin toimin että yritysostoin.

– Tällä hetkellä meillä on ostokohteista useita keskusteluja päällä. Uskon, että tänä vuonna puhkaisemme tytäryhtiöidemme kanssa 10 miljoonan euron rajan, sanoo Liljedahl.

Tavoitteena Liljedahlilla on kasvattaa Praeomista alan johtava yritys Suomessa.

– Nyt olemme Kanta-Hämeen ICT-yrityksistä suurin ja valtakunnan tasolla keskisuuri toimija.

Laajentumisen myötä Praecomin henkilöstön määrä kasvaa 18:sta 23:een.

– Uskallan kyllä sanoa, että palkkaamme lisää ihmisiä.

Tuoreeseen liiketoimintakauppaan liittyy poikkeuksellisen paljon henkilöhistoriaa. Praecomia edeltänyt Neukkari oy oli Miika Liljedahlin ja Upton perustajan Reima Väyrysen yhteinen yritys.

Väyrynen päättää kaupalla 30 vuotta kestäneen aktiivisen yrittäjänuran.

– Olemme huolehtineet siitä, etteivät asiakkaat jää yksin ongelmiensa kanssa. Tätä arvomaailmaa olemme vuosien ajan rakentaneet Hämeenlinnassa ja se elää Praecomissa, sanoo Väyrynen.

Kasper Kenig on toiminut Upton toimitusjohtajana parin vuoden ajan. Hän näkee, että tulevaisuudessa infonäytöt siirtyvät entistä enemmän ihmisten taskuihin.

– Jos yrityksen infonäyttö on vaikka henkilöstön ravintolassa, se ei auta, jos työntekijä ei koskaan käy siellä, konkretisoi Kenig.

– Meillä on jo valmiit palikat siihen, että hän saa saman tiedon mobiililaitteeseen.

Liljedahlin mukaan Praecomin kilpailuvaltti on, että se räätälöi palvelunsa asiakkaan erityistarpeiden mukaan.

– Meillä asiakas ei maksa “pelkästä raudasta” vaan meidän osaamisesta, pilvestä tulevista sovelluksista ja näiden kautta syntyvästä automaatiosta.

Teknologian kehittymisen suuntia ei kukaan pysty ennustamaan kauas tulevaisuuteen, mutta siihen Praecomissakin luotetaan, että laitteiden vanavedessä seuraavat ongelmat tai ainakin uusien työtapojen opettelu.

– Ei asiakas halua sitä webbikameraa, jossa kuva ei ehkä näy tai ääni ei kuulu. Asiakas haluaa toimivan kokouksen, sanoo Liljedahl. HÄSA

Praecom Groupin historiaa

Praecom myy etä-, videoneuvottelu- ja neuvottelutilapalveluja.

Reima Väyrynen ja Miika Liljedahl perustivat Neukkari oy:n vuonna 2007.

2013 yrityksen nimeksi Praecom.

2015 Väyrynen perusti Upto oy:n.

Päätoimipiste Hämeenlinnassa, showroom Vantaalla.

Henkilöstöä 23.

Liikevaihto 2018

6,1 M€

Praecomin asiakkaita mm. Lähi-Tapiola, Alma Media, Tehy ja Solita.

Upton asiakkaita mm. Kauppakeskus Goodman, HPK, Linnanmäki ja KuntaPro.

Tytäryhtiöt IT4B Partners oy (ICT-laitteet ja -palvelut) oy ja Upto oy (infonäytöt).