Kanta-Häme Hämeenlinna

Prätkää verotetaan 2,4 kertaa enemmän kuin autoa – “Suhde nousee jopa nelinkertaiseksi”

Moottoripyöriä pystyttäisiin jo verottamaan CO2-perusteisesti.
Hämeenlinnalaisen H-Sunrisen yrittäjä Pete Salo tuunaa asiakkaan Harley Davidson Street Glide -moottoripyörää. Kuva: Toni Rasinkangas
Hämeenlinnalaisen H-Sunrisen yrittäjä Pete Salo tuunaa asiakkaan Harley Davidson Street Glide -moottoripyörää. Kuva: Toni Rasinkangas

Vuosia paikallaan sutinut moottoripyörämyynti on kääntynyt hiuksenhienoon kasvuun. Se on kuitenkin yhä edelleen kaukana huippuajoista.

– Taantuma on vaikuttanut. Suurempi syy piilee kuitenkin valtion suhtautumisessa. Autoverojen poistamisesta kyllä puhutaan, mutta keskustelussa unohdetaan moottoripyörät, Teknisen kaupan liiton moottoripyöräjaoston puheenjohtaja Mikko Summa toteaa.

Moottoripyörien veroprosentti on moottoritilavuuteen perustuva, kun autoilla verotus perustuu hiilidioksidipäästöihin.

– Nykyisen autoverotaulukon veroportaat eivät vastaa mitenkään moottoripyörien hiilidioksidipäästöjä, Summa sanoo.

 

Tänä vuonna moottoripyörien veroprosentti on 2,4 kertaa korkeampi kuin vastaavan CO2-päästötason autoilla.

Suomen motoristien (Smoto) varapuheenjohtajan Jari Kielisen mukaan suhde nousee jopa nelinkertaiseksi keskikokoisissa moottoripyörissä.

– Jos uusi pyörä maksaa 20 000 euroa, siitä on veroja noin 5 000 euroa. Saman päästöluokan uudella autolla on veroja 3 000 euroa vähemmän, Kielinen sanoo.

Kielisen mukaan pyöriä pystyttäisiin jo verottamaan CO2-tietojen perusteella.

– Pyörävalmistajilla on ollut velvoite ilmoittaa hiilidioksiditiedot kuluttajille jo vuodesta 2017.

Vuonna 2018 moottoripyörien keskimääräinen CO2-päästö liikenteessä oli 107 grammaa per kilometri ja henkilöautojen 151 grammaa kilometrillä.

– Päästöt ovat 30–35 prosenttia pienemmät kuin autossa. Moottoripyörää pidetään harrasteajoneuvona, jota voi verottaa ankarammin.

Viime vuonna Suomessa rekisteröitiin liki 3300 uuttaa moottoripyörää, joka on 12,2 prosenttia enemmän kuin vuonna 2017.

Määrä on kuitenkin laskenut reippaasti vuodesta 2008, jolloin uusia moottoripyöriä rekisteröitiin käyttöön jopa 12 000.

Valtio kerää vuosittain miljardin potin autoveroista. Moottoripyörien vero-osuus siitä on yhden prosentin. HäSa