Kanta-Häme

Prätkäpoliisiksi erikoistuva nainen uskoo töiden jatkuvan

Ensimmäinen moottoripyöräpoliisiksi erikoistuva nainen hikoaa parhaillaan ajoharjoitusosuutta Lopen Räyskälässä.

Uutinen liikkuvan poliisin lakkauttamisesta harmittaa vuonna 2006 poliisiksi valmistunutta Taru Niemelää, muttei muuta hänen tulevaisuuttaan.

Taru Niemelä työskentelee Varsinais-Suomen poliisilaitoksen liikenneryhmässä Turussa eikä liikkuvassa poliisissa.

– Uskon, ettei liikenteen valvonta moottoripyörällä tai ajoneuvoin katoa minnekään. Minulle moottoripyörä merkitsee harrastuksen ja työn yhdistämistä.

Taru Niemelän työyksikkö saattaa jo runsaan vuoden kuluttua hoitaa liikkuvan poliisin tehtäviä. Työporukkakin saattaa vahvistua liikkuvan poliisin kollegoilla.

Tietotaito katoaa

Vaikka organisaatiomuutosta valmistellut työryhmä toteaa, ettei kenenkään työpaikka ole vaarassa, ongelmia on edessä.

Ajokouluttaja Kimmo Järvinen Liikkuvasta poliisista pitää mahdottomana, etteikö poliisien ajokoulutus kärsisi.

– Nykyään liikkuva poliisi hoitaa keskitetysti poliisin ajoneuvokoulutuksen niin maalla kuin vesillä. Jos koulutusta siirretään paikasta toiseen, työntekijät eivät välttämättä seuraa perässä. Tietotaitoa katoaa.

Järvinen epäilee myös hallinnollisen keskittämisen hävittävän kentältä paikallis- ja asiantuntemusta.

Leka heilui salilla

Taru Niemelä suuntaa katseensa ensi toukokuuhun, jolloin hänen on tarkoitus valmistua moottoripyöräpoliisiksi 15 kollegansa kanssa. Hän on ensimmäinen naispoliisi, joka on läpäissyt koulutukseen vaadittavan pääsykokeen.

Kaikki miehetkään eivät selviä 240 kilon painoisen moottoripyörän työntämisestä 460 metrin matkaa kolmessa minuutissa.

– Koe on paikallaan. Jollei siitä selviä, ei pysty olemaan mukana näitä koulutuspäiviä. Tämä on fyysisesti niin rankkaa, että pyörän työntö on pikkujuttu, Taru Niemelä toteaa.

Taru Niemelän peruskunto oli kohdallaan, sillä hän on harrastanut jo nuoresta kunto- ja voimalajeja. Viimeisin harrastus on voimaharjoittelu.

– Siinä käännellään traktorin pyöriä, heilutellaan lekaa, punnerrellaan ja vedetään leukoja – tehdään yleensä raskaita harjoituksia.

Moottoripyöristä Taru Niemelällä on vasta vajaan parin vuoden kokemus, kun hän täytti haaveensa, ajoi kortin ja hankki Honda Shadow 600 custom-mallin.

– Pyörän kanssa on pystyttävä selviämään maastossa yksin, vaikka se uppoaisi mutaan, kaatuisi tai olisi juostava käyntiin. Tekniikkaa, ajo-osaamista ja kuntoa haetaan koulutuksesta. (HäSa)

(HäSa)