Kanta-Häme

Professori: S-ryhmän pakko sopeutua Lidlin tuomaan muutokseen

– Hyvin mielenkiintoinen veto, arvioi kaupan alaa laajasti tutkinut Turun yliopiston kauppakorkeakoulun professori Heli Marjanen S-ryhmän uutta, elintarvikkeiden hintoja laskevaa strategiaa.

Marjasen mielestä kyse on S-ryhmän pakollisesta sopeutumisesta. Saksalainen Lidl-ketju on kasvattanut markkinaosuuttaan päivittäistavarakaupassa reiluun kahdeksaan prosenttiin ja on usein hintakorivertailujen kärjessä.

– On muututtava, kun toimintaympäristö muuttuu, Marjanen toteaa.

S-ryhmä kertoi tänään sunnuntaina laskevansa pysyvästi 400 elintarvikkeen aluksi Prismoissa ja myöhemmin muissa S-ryhmän kaupoissa. S-ryhmän pääjohtaja Taavi Heikkilä perustelee hintojen laskua sillä, että pitkään jatkuneessa taantumassa suomalaisilla on aiempaa vähemmän rahaa käytettävissä ja osuustoiminnan perusajatus on tarjota halpoja hintoja asiakkaille.

Marjasen mukaan osuustoimintaan ja taantumaan liittyvät perustelut ovat hyviä, sillä elintarvikkeiden hintojen alentamisesta hyötyvät kaikki, myös vähän ostoksia tekevät pienet sinkkutaloudet. S-ryhmän bonuspalkkioista ovat hyötyneet ennen kaikkea ne, joilla on ollut varaa ja tarvetta tehdä suuria ostoksia. Marjasen mukaan on mielenkiintoista nähdä, vaikuttavatko alhaisemmat hinnat S-ryhmän bonusohjelmiin, jotka ovat olleet jo kilpailuviraston syynissä.

S-ryhmä alentaa ruuan hintaa tehostamalla omaa toimintaansa eikä ota alennuksia tuottajien selkänahasta. Marjasen mukaan S-ryhmältä voi myös kysyä, että onko organisaatiossa ollut löysää, kun toimintojen karsinnalla saadaan hintoja alennettua.

S-ryhmän päätös alentaa suosituimpien elintarvikkeiden hintoja luo Marjasen mielestä paineita K-ryhmälle, joka linjannut haluavansa olla se parempi ruokakauppa. Lidlin professori uskoo napsivan edelleen markkinaosuusprosentteja kahdelta kaupan suurelta ketjulta.

– Lidl on sopeuttanut toimintaansa paikallisiin oloihin eli myyntiin on otettu saksalaisten tuotteiden ohella paikallisia tuotteita ja edullista valikoimaa täydennetty gourmet-tuotteilla. Lidlillä on potentiaalia saada lisää asiakkaita, Marjanen arvioi. (LM)