Kanta-Häme

Puhelimesta pysäköintiautomaatti

Puhelinpysäköinti on vielä verrattain uusi asia suomalaisille ja hämäläisille, mutta Hämeenlinnassakin maksetaan vuosittain jo kymmeniätuhansia pysäköintimaksuja mobiilisti joko älypuhelinsovelluksen tai soittopalvelun kautta.

Älypuhelinsovelluksissa on täkäläisittäin tarjolla tällä hetkellä kaksi vaihtoehtoa, Easypark ja uusi tulokas Parkman. Kännykkäparkkeeraamisen eduiksi mainostetaan muun muassa sitä, ettei tarvitse maksaa kuin käytetystä pysäköintiajasta ja aikaa voi lisätä etäältä helposti puhelimella, jos asiointi venyy. Kolikoilla maksaessa tulee helposti yliarvioitua pysäköintiin tarvittava aika ja maksettua näin liikaa.

Päätimme testata, kuinka helposti kännykkämaksamisen makuun pääsee.

Ensimmäinen neuvo on, ettei kannata aloittaa palveluihin rekisteröitymistä, kun istut jo parkkiruudussa. Toki sekin on mahdollista, mutta vaatii enemmän aikaa, tupakkia sekä kynän ja paperia. Tupakkia tarvitaan hermojen rauhoittelemiseen ja piirustusvälineitä, jotta saat tehtyä väliaikaisen ”ikkunatarran”, jotta parkkipirkko tietää sinun käyttävän mobiilimaksamista.

Toinen neuvo on, että varaa kotikoneen ääressä aikaa vähintään puolesta tunnista tuntiin, jos haluat perehtyä huolella palveluiden ehtoihin, ominaisuuksiin ja hinnastoihin.

Sekä Easyparkilla että Parkmanilla on valittavana erilaisia sopimuspaketteja. Jos pysäköi harvoin, kannattanee valita kuukausimaksuton palvelu, jossa jokaisen pysäköinnin normaalitaksan päälle tulee 0,49 euron (Parkman) tai 0,59 euron (Easypark) maksu palveluntarjoajalle. Firman piikkiin tai jatkuvasti kaupungilla pysäköivän kannattanee valita premium-tason paketti, jossa ylimääräiset maksut sisältyvät kuukausimaksuun. Yksityisautoilijan maksut kulkevat luottokortin kautta.

Palveluntarjoajien nettisivuilla paljastuu jonkinasteinen filosofinen ero. Perinteisempi Easypark satsaa tarjottavilla olevan tiedon määrään ja yksityiskohtaisuuteen, kun taas maskuliinisesti nimetty Parkman yrittää tehdä kaiken mahdollisimman simppeliksi. Mikä taas tarkoittaa sitä, että kaikkiin mieleen pulppuaviin kysymyksiin ei tahdo löytää vastausta.

Ero kiteytyy palveluiden käyttöehdoissa. Easyparkin litania on puhdasta lakimiesjargonia ja pitkä. Parkmanin ehdot ovat kompaktissa muodossa ja niitä ryyditetään selkokielisellä kehotuksella ”Jos et ymmärrä käyttöehtoja, älä käytä palvelua.”.

Easyparkiin rekisteröityminen käy kuitenkin helpommin tietokoneella. Parkman vaatii iTunesin käyttöä, jotta iPhone-sovelluksen saa asennettua. Apple-käyttäjät tietävät, että silloin kannattaa suunnata suoraan sovelluskauppaan…

Normaalin salasana- ja luottokorttinumeron syöttöhässäköiden jälkeen olemme valmiita suuntaamaan kaupungille paperilappu ikkunassa. Myöhemmin kotiin lähetettävät Ikkunatarrat ovat käytännössä pakollisia, sillä vain harvat parkkipaikat ja pysäköinninvalvojat Suomessa niitä eivät vaadi.

Sovellusten käytettävyydessä on vain yksi isompi ero. Easypark vaatii syöttämään pysäköintialueen koodin, jonka löytää pysäköintiautomaatin luota. Parkman sen sijaan toimii gps-paikantimen avulla ja tunnistaa itse parkkipaikat. Pisteet ehdottomasti Parkmanille.

Molemmissa palveluissa on mahdollisuus valita pysäköitävä auto rekisterinumeron perusteella sekä vaihtaa maksu tapahtuvaksi firman piikkiin tai omalta kortilta. Sovellusten käyttö on jopa yllättävän helppoa. Easyparkissa pysäköintiaikaa väännetään kosketusnäytön ”pysäköintikiekosta” ja Parkmanilla valitaan sopiva aika. Kun pysäköintiaika lähenee loppuaan, puhelin muistuttaa asiasta, jolloin aikaa on helppo vääntää lisää.

Parkmanin osalta tulee kaksi harmituksen aihetta: Verkatehtaan parkkipaikalla palvelu ei ole ainakaan toistaiseksi käytössä ja kadunvarsiautomaateissa luvataan koodilla HLINNA 10 euron edestä ilmaista pysäköintiaikaa, mutta kännykkäsovelluksesta ei löydy kohtaa, johon voisi etukoodinsa syöttää.

Tietokoneen ääressä firman nettisivuilta lopulta löytyy ”Usein kysytyt kysymykset” -kohdasta tieto, että koodi olisi tullut syöttää rekisteröitymisen yhteydessä. Jälkeenpäin edun voi saada vain olemalla yhteydessä asiakaspalveluun. (HäSa)

Päivän lehti

30.11.2020

Fingerpori

comic