fbpx
Kanta-Häme

Pukin brändi kestää mediakohua

Torstaina 20. elokuuta Lapin Kansan toimittaja päästää käsistään paukun. Kello 11.45 lehden verkkosivuille ilmestyy otsikko ”Joulupukki aikoo maksaa velkansa: Puolet on jo koossa”.
Juttu kertoo, että verottaja hakee konkurssiin Dianord Oy:tä. Yhtiö pyörittää Joulupukin Kammaria napapiirillä Rovaniemellä.
 
Joulupukki on ottanut siellä vastaan vieraita joka ainoa päivä vuodesta 1992 alkaen. 
 
Uutinen leviää kulovalkean tavoin Suomeen ja samaa vauhtia maailmalle. Uutistoimistot jakavat viestiä kaikkiin maanosiin. Sosiaalinen media tarttuu myös aiheeseen. Miten käy joulupukin, kysellään.
 
Ensimmäiset yhteydenotot Rovaniemelle tulevat parissa minuutissa.
 
Kahdeksan päivää  myöhemmin toimitusjohtaja Sanna Kärkkäinen myöntää olevansa väsynyt. 
 
Hän johtaa Rovaniemen matkailusta ja markkinoinnista vastaavaa yhtiötä. Takana on viikko yhtä hullunmyllyä. Työ on imaissut kaiken ajan.
 
Kyselyjä pukin kohtalosta tulee kaikkina vuorokaudenaikoina. Työntekijät joutuvat venymään äärimmilleen selvittäessään, ettei pukilla ole hätää.
 
Ukko istuu yhä kammarissaan. Ja pysyy.
 
Veret seisauttava uutinen vyöryy eteenpäin voimalla, joka yllättää matkailun ammattilaisetkin.
 
– Kerroimme maailmalle uutisen, jota maailma ei halunnut kuulla, Kärkkäinen miettii kansainvälisen kiinnostuksen syytä.
 
Tuntuu mielettömältä yhdistää satuhahmo joulupukki ja yrityksen talouskriisi. Sillä kuitenkin erotutaan uutisvirrasta.
 
– Meidät on löydetty.
 
Kaupunginjohtaja Esko Lotvonen kiirehtiikin vuorokauden kuluessa vakuuttamaan kaupungin verkkosivuilla, että joulupukki voi hyvin. Ja kutsuu vieraita käymään, maksutta. 
 
Toimittaja päästi pullon hengen irti, ja matkailuväki joutui yllättäen keskelle kaikkien aikojen kampanjaa. 
 
Sen kärki ei ollut sellainen kuin markkinointivastaava olisi halunnut, mutta virta vei mennessään. Brändin kannalta kuljettiin Sanna Kärkkäisen mukaan väärään suuntaan.
Joka tapauksessa näkyvyyttä tuli reippaasti lisää Lapille ja koko Suomelle.
 
Se aukaisi alan ihmisten silmät huomaamaan, minkä kokoluokan asiasta on kyse. Näytti, missä mennään.
 
– Joulumarkkinointi alkoi vääjäämättä jo elokuussa. Tavallisesti alamme lähetellä ensimmäisiä jouluisia viestejä syys-lokakuussa.
 
Negatiivisesta uutisesta lähteneen julkisuuden voi kääntää monella tapaa myönteiseksi, kun aikaa kuluu.
 
– Olemme saaneet uuden globaalin ystävien verkon ja runsaasti uusia kumppaneita. Etelä-Amerikan maissakin on kiinnostuttu joulupukista, Suomesta, Lapista ja Rovaniemestä.
 
Kaukana oleva pieni arktinen maa on herättänyt sympatiaa.
 
Kiireisin aika on ohi, mutta Kärkkäinen arvelee, että toimiston väki puurtaa uutisen jälkihoidossa syyskuun lopulle asti.
 
Oikeilla valinnoilla löydetään uusia polkuja asiakkaiden luo.
 
Matkailuyrittäjät ovat olleet yhteydessä ulkomaisiin matkanjärjestäjiin, jotka ovat levittäneet asiakkailleen rauhoittavaa tietoa.
 
Pukin Kammarissa toiminut yhtiö vältti konkurssin ja sai taakseen uusia voimia, kun osake-enemmistön osti 
 
Pertti Yliniemen matkailukonserniin kuuluva Lapin suurin safariyritys Lapland Safaris Group Oy.
 
Kärkkäinen katsoo positiivisin mielin tulevaisuuteen. Rovaniemi on piirtynyt tunnetun edustajansa kautta maailmankartalle uudella tavalla.
 
Joulupukin brändi ei ole heikentynyt, vaan vahvistunut. Viimeistään nyt tiedetään, että pukki asuu Suomen Lapissa.
 
Ennestäänkin brändi on ollut vahva, jonkin laskutavan mukaan jopa maailman arvokkain.
 
Brand Finance -tutkimuslaitoksen laskelmien mukaan valkoparran bändiarvo oli viime vuonna yli 1 400 miljardia euroa. Toiseksi tullut kansainvälinen suuryritys Apple jäi reilusti jälkeen.
 
Yhteiskuntasuhdepäällikkö Jari Ahjoharju Suomen maakuvasta ja markkinoinnista vastaavasta Finprosta sanoo, että yrittäjän konkurssiuhka osoitti joulupukin tunnettuuden maailmalla. Jos joulupukille sattuu jotain, se on heti kansainvälinen uutinen.
 
Uutinen oli ikävä, mutta siitä ei joulupukin maineelle ole pitemmän päälle haittaa.
 
Tapaus osoitti myös, että joulupukin suhde Suomeen on vahva. Sitä voisi markkinoinnissa käyttää hyväksi enemmänkin.
 
Jos pukki pukkina olisi jotenkin mokannut, se olisi tuonut hyvin kielteistä mainetta. Nyt pukilla itsellään ei ollut ongelmia, vaan kyseessä oli taloudellinen asia.
 
Ahjoharju on myös Joulupukkisäätiön asiamies. Hän kävi Joulupukin kammarissa kohuviikon jälkeen. Toiminta jatkuu tavalliseen tapaan.
 
Turistin näkökulmasta mitään erityistä ei ollut tapahtunut.
 
– Paikalla oli toistakymmentä kiinalaista matkanjärjestäjää. He olivat innoissaan.
 
Ahjoharju pitää silti parempana, että tällaista tilannetta ei olisi päässyt syntymään.
 
– Uutinen syntyy kuitenkin siitä, mikä on fakta.
 
Lappia markkinoivan House of Laplandin toimitusjohtaja Anna Häkkinen sanoo, että koko joulupukkiin perustuva matkailu pohjaa brändin uskottavuuteen.
 
– Pahimmassa tapauksessa tällainen tapahtuma voi vahingoittaa brändiä. On varhaista arvioida, mitä merkitystä sillä lopulta on.
 
Häkkinen sanoo, että kriisitilanne on aina mahdollisuus. Voidaan vahvistaa viestiä, että joulupukki tulee Suomesta ja Rovaniemeltä.
 
– Mielestäni on onnistuttu erottamaan yritys ja joulupukki. Joulupukki ei kuulu samaan maailmaan kuin yritykset, jotka voivat joutua konkurssiin.
 
Kun asia on tapetilla, voidaan nostaa esille myönteisiä asioita. Voidaan kertoa mitä joulupukilla on mielessään tulevaksi jouluksi.
 
Joulupukin brändin erityispiirteitä ovat vahvat myönteiset tunteet, kuten kiltteys, välittäminen ja antaminen.
 
Voi tapahtua asioita, jotka syövät näitä arvoja.
 
Konkurssi ei Häkkisen mielestä niihin kuulu. Paljon pahemminkin voisi olla.
 
Reijo Hietala

Menot