Kanta-Häme

Pulittivatko junamatkustajat aiemmin ylihintaa?

VR:n hintauudistus on tuonut matkustajille yllätyksiä. Jopa puoleen pudonneet matkalippuhinnat panevat kysymään, onko matkustajilla aiemmin maksatettu ylihintaa ja onko uusi hinta nyt aidosti markkinaehtoinen.

Esimerkissämme säännöllisesti Tampereen ja Helsingin väliä matkustava henkilö pulitti Pendolinon Ekstra-luokan matka- ja paikkalipusta viime vuoden puolella vielä 53,20 euroa, mutta nyt enää 28 euroa.

Miten on mahdollista, että hintaa on voitu laskea peräti 47,4 prosenttia VR:n matkustajaliikennejohtaja Maisa Romanainen?

– Hintoja laskettiin koko maassa helmikuussa noin neljänneksellä. Esimerkissä asiakkaan 53,20 euroa maksanut lippu on joustava Ekstra-luokan lippu. Monet eivät olleet valmiita maksamaan tuota hintaa, joten päädyimme uudessa hinnoittelussa myymään vastaavia ominaisuuksia lisäpalveluin kohtuullisempaan hintaan. Hinta riippuu matkan pituudesta.

Onko tämä 28 euron hintainen lippu ja istumapaikka nyt oikea markkinahinta?

– Kilpailu matkustajista Helsingin ja Tampereen välillä on erittäin kovaa ja uskomme löytäneemme kilpailukykyisen hinnan tällä paljon matkustetulla välillä.

Ovatko matkustajat maksaneet reitillä tähän mennessä lähes puolet ylihintaa?

– Kilpailu on laskenut hintatasoa. Työmatkalaiset ovat aina matkustaneet yksittäisen lipun ostajaa edullisemmin kausilipuilla, jotka laskivat nyt aikaisempien tarjouskampanjoiden tasolle. Esimerkiksi 10 matkan sarjalippu Helsinki–Tampere -välillä maksaa 168 euroa ja Ekstra-luokassa 219 euroa.

Ottaako VR erotuksen takaisin jollakin muulla osuudella korkeampana hintana?

– Hinnoittelumallia on uudistettu niin, että alennukset eivät ole tasan samanlaisia 44 000 reitin verkostolla. Keskimäärin hinnat laskivat koko maassa neljänneksen.

Miksi eläkeläisten alennusprosentti on pudotettu 50 prosentista 20 prosenttiin?

– Myös eläkeläiset saavat junaliput aiempaa edullisemmin alennusprosentin laskusta huolimatta. Eläkeläiset saavat peruslippujen hinnasta 20 prosentin alennuksen. Edullisin vaihtoehto kaikille on ruuhkahuippujen ulkopuolella olevat säästöliput.

Uskotteko, että VR pystyy vastaamaan linja-autoliikenteen kilpailuun?

– Kyllä uskomme. Tekemämme tutkimuksen mukaan asiakkaat valitsevat mieluummin junan, vaikka se olisi hieman bussia kalliimpi.

Miten kovaa kilpailu alennetuilla hinnoilla on?

– Joukkoliikenteen kilpailu on kovaa. Tavoittelemme matkustajia kaikista liikennemuodoista. Ensimmäisten viikkojen kokemukset näyttävät lupaavilta.