Kanta-Häme

Puolustusvoimauudistus panee ilmatilankin uusiksi

Suomen ilmatila uudistetaan vuoden 2014 aikana. Samaan aikaan suunnitellaan Pohjois-Euroopan ilmatilalohkon NEFAB:n toimintaa. Sen on määrä tehostaa lentoliikenteen taloudellisuutta, turvallisuutta ja täsmällisyyttä vuodesta 2015 lähtien.

–  Uudistuksessa on kaksi tasoa, josta ensimmäinen liittyy erityisesti puolustusvoimauudistukseen ja toisessa osassa harmonisoidaan ja optimoidaan lentoreitit yhteispohjoismaisesti, kertoo hanketta valmistelevan Finavian lennonvarmistusliiketoiminnan johtaja Raine Luojus.

Puolustusvoimauudistus siirtää Hawk-harjoitushävittäjät Kauhavalta Jyväskylään, kun taas Hornetit siirretään operoimaan Rovaniemeltä ja Kuopiosta käsin.

–  Jyväskylän ilmatilassa vauhdit nousevat Hawkien vuoksi. Siellä ennestään olleet Vinkat puolestaan ovat hyvin hitaita, joten muutoksia tarvitaan. Toisaalta Kauhavan ilmasta vapautuu tilaa, Luojus selvittää.

Hänen mukaansa tulevat muutokset eivät juurikaan vaikuta tavallisen ihmisen arkeen.

– Esimerkiksi Helsinki-Vantaalla ja Tampere-Pirkkalassa muutokset jäävät vähäisiksi, Turussa ei ehkä tapahdu mitään.

Pienistä puroista valtavat säästöt

Sen sijaan Pohjois-Euroopan hankkeen vaikutukset heijastuvat pidemmällä aikavälillä myös kuluttajan kukkaroon.

– Muutokset reiteissä saattavat tuntua hyvin pieniltä, mutta pienistä puroista kertautuu valtavat kokonaissäästöt polttoaineessa, ajassa ja hiilidioksidipäästöissä vuositasolla, Luojus sanoo.

– Jos ajatellaan, että Suomen ja Pohjois-Euroopan välillä kulkee 500 lentoa edestakaisin päivässä ja reittiä oikaisemalla saadaan vaikka 30 sekunnin säästö. Kun sen kertoo 365 päivällä, puhutaan jo miljoonista.

Edellisen kerran yhtä suuria muutoksia Suomen ilmatilaan on tehty vuonna yli vuosikymmen sitten.

– Joka vuosi teemme pieniä tarkistuksia ja muutellaan desimaaleja. Näin suurta muutosta perusrakenteeseen ei ole kuitenkaan tehty sitten vuoden 1999. Ilmatilamme reitit ovat todella tehokkaita jo nyt verrattuna vaikka Etelä-Eurooppaan, mutta aina jotain parannettavaa löytyy, Luojus sanoo.

Finavia esittelee ensimmäiset versiot uusista suunnitelmista ja kartoista Ilmatila 2012+ -hankkeen työryhmälle alkuvuodesta. Aikataulu on Raine Luojuksen mukaan tiukka.

– Koulutus ja kaikkien koordinaattien uusiminen vie aikaa melkoisesti. (HäSa)