Kanta-Häme

Purhonen markkinoi uutta museota

Hämeensaaren Anttilan ja Citymarketin pitkäaikaisena tavaratalojohtajana sekä kaupunkikeskustan kehittäjänä tunnetun Kaarlo Purhosen uusi pesti on Linnanniemellä 1. tammikuuta 2013 aloittavan Museo Militarian markkinointijohtajana.

– Olin vapaalla jalalla ja tehnyt pienen ikäni vapaaehtoista maanpuolustustyötä. Kun kysyttiin, niin ajattelin, että uppoudun siihen ainakin vuoden verran syvemmin, mies sanoo.

Museo Militaria syntyy, kun Pioneeri-, Viesti- ja Tykistömuseot yhdistetään Linnankasarmien tiloihin. Uuden museon rakentaminen on juuri nyt kiivaimmillaan, kuten myös markkinoinnin suunnittelu.

Purhonen sanoo työn kuormittavan tällä hetkellä täysipäiväisesti, mutta jatkossa hänen on tarkoitus antaa panostaan osa-aikaisesti.

– Minulla on oma konsulttifirma ja teen muutakin. Avausvuosi on kuitenkin museon tärkein vuosi, ja olen laatinut suunnitelmat esimerkiksi avajaisia varten.

Uutta kalustoa ja viestiasema

Vaikka kaikki valmistelut tähtäävät siihen, että museon ovet avautuvat tammikuun alusta, varsinaisia avajaisia vietetään Purhosen mukaan toukokuun loppupuolella.

– Asiakkaat kyllä huomaavat muutoksen, kun tänne tulevat. Tykkipihat ovat saamassa uutta väriä, kun sinne tuodaan pioneerikalustoa ja jo nyt on valmiina viestiasema, jossa myös amatöörit käyvät titaamassa.

Uuden museon perusnäyttely on uusittu siten, että eri aselajien kehitystä viedään eteenpäin aikajanalla rinnakkain.

– Museossa on kolme kerrosta, joiden kautta nähdään, kuinka historiat kietoutuvat eri aikakausina yhteen.

Purhonen itse vastaa museon yleisötilojen uudistamisesta, museokaupasta ja muista asiakaspalveluista.

Markkinoinnin osalta on odotettavissa muutoksia myös avausvuoden jälkeen.

– Kun Linnanniemi-hanke pärähtää käyntiin, niin uskon kaikkien alueiden museoiden markkinoivan yhdessä vuosien 2015–2016 aikana, Purhonen näkee. (HäSa)