Kanta-Häme

Puutarhakauppa kasvussa

Taloudellisesti tiukat ajat selittävät sitä, että puutarhakaupalla menee hyvin. Taimistot ja puutarhamyymälät tekivät viime vuonna loistavaa tulosta, kertoo TNS-gallupin tekemä tutkimus.

– Puutarhakauppa kasvaa. Ihmiset haluavat puutarhasta hyvinvointia, kertoo Suomen Puutarhakauppiaat ry:n kehityspäällikkö Oili Sinilehto.

Ihmiset hankkivat nyt hyötykasveja parvekkeilleen, terasseilleen ja puutarhoihinsa.

Hattulalainen yrittäjä-kauppias Markus Lattunen Kanta-Hämeen Puutarhakeskuksesta on todennut muutoksen kuluttajien käyttäytymisessä.

– Ihmiset kasvattavat itselleen syötävää. Se näkyy kaikissa ikäryhmissä.

Myös ensimmäiseen omakotitaloonsa muuttava nuori polvi haluaa kotiinsa puutarhan. He ostavat hedelmäpuiden, herukoiden ja mustikoiden taimia sekä kasvattavat vihanneksia ja yrttejä.

Onnistumisen ilo palkitsee

Puutarhojen suosio liittyy myös ruoan puhtaudesta ja turvallisuudesta käytävään keskusteluun.

– Kun itse kasvattaa, tietää, mitä saa. Puhtaus, aitous ja onnistumisen ilo on palkitsevaa, vaikka voi olla kynnys alkaa kokeilla kasvattamista, Markus Lattunen sanoo.

Matkailu on perinteisesti kilpaillut puutarhanhoidon kanssa ihmisten ajasta. Matkustamisen sijaan ihmiset jäävät taloudellisesti ankeana aikana kotiin ja ovat entistä enemmän kiinnostuneita puutarhasta.

Elämäntavan muutokset myös vaikuttavat. Ihmiset ovat kiireisiä, mutta arvostavat kohtuullistamista, ekologisuutta, kestävää kehitystä ja yhteisöllisyyttä, yksilöllisyyden korostamisen rinnalla.

– Vahvimmin kasvaa parveke- ja terassiviljely. Siihen vaikuttavat entistä tiiviimmät asumismuodot, entistä pienemmät tontit, Oili Sinilehto sanoo.

Luontoelämyksiä lapsille ja nuorille

Puutarhakauppiaat ovat ennen esiintyneet yksinkertaisesti vain taimien ja kasvien myyjinä. Nyt he haluavat tarjota muutakin: hyvinvointia, terveyttä ja aitoja elämyksiä.

Koska perheiden yhteys luontoon on heikentynyt, puutarhakauppiaat haluavat antaa nuorille ja lapsille mahdollisuuden päästä havainnoimaan luontoa kaikilla aisteilla. Sitä varten he ovat perustaneet nettiin Leppisklubin.

– Lasten ja nuorten ei tarvitse tuntea ja tietää kaikkea, vaan he voivat oppia havainnoimaan ja näkemään ympäristöä. Pyrimme tarjoamaan heille ”mummulan makuja” ja ”makeaa mahan täydeltä”, Sinilehto kertoo.

Suomen Puutarhakauppiailla ja Taimiviljelijöillä oli yhteinen talvikurssi kylpylähotelli Aulangossa. (HäSa)