Kanta-Häme

Puuttuvan linkin sijainti on selvitetty - Moreenin rampille löytyi paikka moottoritieltä

Vuosia kestäneet puheet Moreenin yritysalueen ja moottoritien yhdistävästä rampista eivät kuulosta enää täydeltä urbaanilegendalta elinkeinoelämän puuttuvasta linkistä.

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen ehdotuksesta eritasoliittymän tarkka sijainti on selvitetty.

Jos ramppi aikanaan kolmostielle rakennetaan, sijoittuisi se Lähdelammin levähdysalueen tuntumaan ja 130-tiellä sijaitsevan Rastilantien risteysalueen kohdalle.

– Se olisi suurin piirtein Karanojan ja Janakkalan kunnan rajan välisen alueen puolivälissä niin sanotun maatalousliittymän kohdalla, tilaajapäällikkö Leena Roppola kertoo.

Roppolan mukaan eritasoliittymän tarve korostuu ennemmin tai myöhemmin.

– 130-tie kuormittuu tulevaisuudessa aiempaa enemmän, kun Moreenin ja Janakkalan Rastikankaan maankäyttö kasvavat. Se tarkoittaa liikenteen kasvamista reilusti. Esimerkiksi Viralantie on tukossa usein.

Hämeenlinnan kaupungin ja Janakkalan kunnan perustama yhteistyöryhmä on viemässä ramppiasiaa eteenpäin.

Molempien intressinä on kasvattaa paikallista elinkeinoelämää. Entistä paremmista kulkuyhteyksistä olisi etua molemmille kunnille.

Hämeenlinnan apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuon mukaan uusi eritasoliittymä ei toteudu kuitenkaan ihan äkkiä.

– Ratkaisu on vähintään viiden vuoden päässä. Yksi ratkaiseva tekijä on, kuka rampin maksaa.

Eritasoliittymä maksaa arviolta 9–14 miljoonaa euroa ja maksumiehenä ely. Toteutuminen tarkoittaisi, että 130-tien ja 10-tien liittymiin ei välttämättä tarvitsisi tehdä kaikkia suunniteltuja parannuksia.

– Ely on toivonut maltillista kehittämistä. Eritasoliittymän toteutuminen tulee ajankohtaiseksi sitten, kun liikenteen toimivuus 130-tiellä ja Viralan liittymässä heikkenee, Roppola sanoo.

Yhteistyöryhmän yhtenä tarkoituksena on Isosuon mukaan tehdä Moreenista ja Rastikankaasta läheiset seinänaapurit, jotka tukisivat molempien kuntien elinkeinoelämää.

– Alueellisesti ne ovat täysin vierekkäin. Moreenissa vain on mahdotonta osoittaa yhtä isoja tiloja kuten Rastikankaalla.

Moreenin yleiskaava on paketissa. Tontteja olisi mahdollisuus lohkoa myös pienemmiksi.

– Pienemmät toimijat voisivat sijoittua lähemmäksi 10-tietä.

Moreenin ongelmana ovat korkeuserot, jotka vaatisivat täyttöjä tai leikkauksia.

– Pohdinnassa on, miten Moreeni saataisiin paremmin näkymään. Moottoritieltä näkyy Etran rakennus, mutta muuten Moreeni ei paljastu ohiajaville. Alueella on toistatuhatta työntekijää.

Janakkalassa puolestaan on tarkoituksena tuplata Rastikankaan nykyinen tarjonta. 150 hehtaarin alue on kaavoitettu valmiiksi.

Tuplaus tarkoittaa Rastikankaan laajentamista. Rastila–Rastikangas-osayleiskaava on valmisteilla Hiidenjoen ja kolmostien väliselle alueelle.

Koko alue on noin 1500 hehtaaria, josta 200 hehtaaria kaavaillaan rakennettaviksi korttelialueiksi.

– Myymättä on vielä noin 20 hehtaarin tontti isolle toimijalle ja joitakin pienempiä tontteja, Janakkalan kunnan elinvoimapäällikkö Ismo Holstila kertoo. HäSa