Kanta-Häme

Pyhässä hengessä

Jumala on Keuruulla lähellä. Hän on pitseriassa ja makkarakioskissa, jäätelönmyyjän, kalakauppiaan ja ristikaupan tiskillä, tuhansia ihmistä vetävien telttojen hengitysilmassa.
Samaan aikaan, kun muu Suomi humaltuu juhannusjuhlissaan, kolmekymmentätuhatta ihmistä on matkustanut Keski-Suomeen Keuruulle päästäkseen lähemmäs Jumalaa.
 
Viikonlopun ajan isossa teltassa ylistetään Herraa. Suoraa kuvaa ja ääntä välitetään internetin ja radion kautta teltan ulkopuolellekin.
 
Ensimmäisenä iltana nettiin välitetään kuvaa nuortenillasta. Siellä istutaan tyylikkäänä ristit kaulassa jumalanpalvelusta muistuttavassa kokouksessa ja kurkotetaan käsiä kohti taivasta. Ylistys tapahtuu modernin musiikin, ei virsien tahdissa.
 
Tietenkin kuullaan myös todistus.
 
Elämästään kertoo porilainen Otto, joka ehti unohtaa Jumalan hetkeksi päihteiden takia. Tyttöystävä ei ollut uskossa, tapahtui moraalittomia asioita. Viime vuonna Otto löysi Jumalan uudelleen juhannuskonferenssissa eli konfassa. Hän kuunteli saarnaa, kun tunsi, että Jumala armahtaa.
 
Otto heittäytyi polvilleen tässä samassa teltassa ja itki. Tuntui, kuin kaikki paha olisi valunut kantapäähän poratun reiän kautta ulos. Nyt Otto muistuttaa kaikkia kuulijoita tärkeästä asiasta:
 
– Jumala voi muuttaa myös sun elämäsi.
 
Keuruun kolmekymmentätuhatta vierasta on paljon mille tahansa festarille, mutta konfaan eivät ole kokoontuneet suinkaan kaikki Suomen helluntailaiset.
 
Liikkeeseen kuuluu Suomessa kaikkiaan noin 46 000 ihmistä, vajaa prosentti Suomen väestöstä. Se on vähemmän kuin esimerkiksi 100 000 jäsenen lestadiolaisessa liikkeessä, mutta helluntailaisuus onkin sata vuotta nuorempi.
 
Ensimmäiset helluntailaiset kastettiin juhlallisesti Lempäälässä sata vuotta sitten, ja ensimmäinen helluntaiseurakunta aloitti Helsingissä vuonna 1915. 
 
Kasvu on ollut poikkeuksellisen nopeaa. Itse asiassa helluntailaisuus on menestystarina suomalaisessa uskonnollisuudessa, kuvailee tutkija Jussi Sohlberg Kirkon tutkimuskeskuksesta.
Liike kiinnostaa myös siihen kuulumattomia.
 
Moni helluntailainen saattaa käydä omien kokoustensa ohella luterilaisen kirkon jumalanpalveluksissa. Jotkut jopa kuuluvat virallisesti evankelisluterilaiseen kirkkoon. Numeroiden perusteella helluntailiikkeen suosiota on vaikea arvioida.
 
Jokin siinä kristittyjä kuitenkin vetää.
 
Yksi syy on ainakin mediapeli. Helluntailaiset osaavat vaikuttaa mieleen. Jokaisessa kokouksessa tunteet pumpataan äärimmilleen rakkautta, armoa, iloa ja surua.
 
Keuruun nuortenillan juontajat eivät pysty sanomaan juuri mitään niin, ettei heidän äänensä peittyisi yleisön voimalliseen hurraamiseen.
 
Sen verran he ehtivät kertoa, että on mieletöntä olla Keuruulla ja tietää, että myös Jumala on paikalla. Läsnäolijat rukoilevat silmät yhteen puristettuna, kiivaasti ja ääni väristen. Tunne iskee teltan perälle asti kahdelta isolta screeniltä.
 
Helluntailaisten nuortenillat voisivat olla mainostoimiston suunnittelemia. Loppuun asti hiotuista tapahtumista ei välity tunkkainen uskistouhu. Juhannuskonferenssin lisäksi seurakuntien normaalitkin nuortenillat välitetään usein internetiin, on omat logot ja Facebook-sivut. 
 
Illoissa ei hissutella surumielisten virsien parissa. Tunnetuimmat muusikot tekevät hyvin katu-uskottavaa kristillistä musiikkia. Musiikin mukana tanssitaan. Nostetaan kädet ilmaan. Herra kohdataan ilolla.
 
Hypätään hetkeksi Tampereelle. Nuorisopastori Jarkko Lindqvist vilauttaa nuorten iltaan tulleille esimerkiksi Youtube-videota. Siinä hengellistä sanaa jaetaan tunnetun Leijonakuningas-elokuvan avulla: Isä elää pienessä Simba-leijonassa aivan kuin Jeesus jokaisen kristityn sydämessä.
 
Pastori Lindqvist uskoo, että syy helluntailiikkeen suosioon ja nykyaikaiseen otteeseen piilee liikkeen nuoruudessa. Sillä ei ole kannettavanaan tuhansien vuosien mittaista historiaa.
 
Muutamassa vuosikymmenessä on tapahtunut paljon. Helluntailaiset näyttävätkin nykyään kovin erilaisilta kuin 1970-luvulla. Nuoret pukeutuvat tyylikkäästi, meikkaavat ja ovat kiinnostuneita muodista.
 
– Helluntailaisuus on kuin tehty postmoderniin aikaan. Kokemuksellinen hengellisyys on se, mitä ihmiset haluavat nyt, Lindqvist sanoo.
 
Moderneihin kääreisiin on silti paketoitu vanhoja arvoja. Helluntailaiset pitäytyvät tiukasti Raamatun moraaliohjeissa samaan aikaan, kun luterilainen kirkko löysää suhdettaan esimerkiksi homoseksuaalisuuteen.
 
Helluntailaisuus on perinteisten arvojen kannattajille turvasatama. Homoseksuaalisuuden lisäksi kiellettyjä ovat päihteet ja esiaviollinen seksi.
 
Keuruulla on paljon nuoria pariskuntia, mutta penkeillä ei istuta pussailemassa. Paikalle tulleet Färnaz Khanbabaei, 18, ja Robin Sundman, 21, ovat seurustelleet 9 kuukautta, mutta nukkuvat konfassa omissa teltoissaan. Juhannuskonferenssiin on saavuttu ennen kaikkea kehittämään henkilökohtaista suhdetta Jumalaan.
 
– Asioiden on tarkoitus tapahtua parisuhteessa, kuten Raamattu määrää. Me kunnioitamme Raamatun seurustelulle antamia rajoja, sanoo Khanbabaei.
 
Maailmanlaajuisesti helluntailaisuus ja muut kristilliset karismaattiset liikkeet ovat jättimenestys.
Niiden jäseniä arvioidaan kuuluvan 500–600 miljoonaa ihmistä. Se tarkoittaa noin neljännestä maailman kaikista kristityistä. Juuri karismaattiset liikkeet leviävät maailmalla nyt kaikkein kiivaimmin. 
 
Erityisesti karismaattiset liikkeet ovat löytäneet kasvunvaraa Afrikasta ja Latinalaisesta Amerikasta. Maailman suurin helluntaikirkkokunta on sata vuotta sitten perustettu Assemblies of God, jota lähellä suomalainenkin helluntailaisuus on.
 
Suomessa karismaattista käännytystyötä tekee kristillinen televisiokanava TV7. Se pyrkii perustamaan toimintansa kirjaimellisesti Raamattuun. Siihen kuuluu Pyhä Henki.
 
–  Pyhän Hengen poisjättäminen saarnoissa tekee kristillisyydestä uskonnollisen ja hengettömän. Siinä yksi syy, miksi luopumus ja kirkkojen tyhjentyminen on kiihtynyt viime vuosikymmeninä, sanoo kanavan toimitusjohtaja Martti Ojares.
 
Finnpanel ei erittele pienten kanavien tv-osuuksia, mutta Ojaresin mukaan katsojia on 150 000–200 000 viikossa. Viime vuonna kanavalle kerättiin lahjoituksina 2,7 miljoonaa euroa. Siitä riittää rahaa käytettäväksi kanavan seuraavaan vaiheeseen: laajentumiseen näytettäväksi kaikissa Suomen vankiloissa.
 
Entiset rikolliset ja syntiä tehneet ovat pitkään löytäneet kotinsa uskosta. Monesti helluntailaisuudesta.
 
– Itsemurha tai helluntailaisuus, ne ovat olleet monen vankilakundin kaksi vaihtoehtoa, nuorisopastori Lindqvist tiivistää.
 
Suomalaiset eivät pidä helluntailaisista. Uskonnot Suomessa -tutkimuksessa helluntailiikkeeseen suhtautui kielteisesti 41 prosenttia suomalaisista. 
 
Yksi syy kielteisiin tunteisiin on helluntailaisten käännytystyö. Helluntailaiset haluavat todistaa maallikkojen mielestä sopimattominakin hetkinä. 
 
– Helluntailaisuuden dna:han on koodattu missio, että haluaa viedä Jumalan sanaa eteenpäin, pastori Lindqvist sanoo.
 
Uskontojen Uhrit yhdistyksessä karismaattisen liikkeen ongelmat ovat tuttuja. Yhdistyksen tukipuhelimeen tulleista puheluista suurin osa liittyy helluntailaisuuteen ja karismaattisiin liikkeisiin. 
Puheluiden kokonaismäärä on tosin vielä pieni: viime vuonna niitä tuli yhteensä 84 kappaletta, joista 26 liittyi karismaattiseen kristillisyyteen.
 
Tähän määritelmään kuuluvat sellaiset pienet seurakunnat kuin Suur-Helsingin Seurakunta tai entinen Nokia Missio.
 
Helluntailaisessa perheessä kasvaneen, sosiaalipsykologi Katriina Järvisen mukaan traumat eivät parane hetkessä. Menee vuosikymmeniä päästä liikkeen jälkeen terveeksi. Hän vetää Helsingissä entisille helluntailaisille tarkoitettua keskusteluryhmää.
 
– Helluntailaisuus on kokonaisvaltaista, se istuttaa ihmiseen valheellisen persoonallisuuden. Minulta meni 20 vuotta rakentaa tilalle oma persoonani. Lapsuuden ja nuoruuden kohdalle jäi kulttuurinen aukko, en vieläkään tunnista pelikortteja tai erota Rolling Stonesia Beatlesista, Järvinen sanoo.
 
Terho Miettinen kirjoittaa parhaillaan kirjaa uskonnossa sorretuille. Hän on entinen helluntailainen ja ymmärtää, mikä liikkeessä vetoaa ihmisiin.
 
– Onko mitään hienompaa kuin lupaus ikuisesta elämästä ja syntien anteeksiannosta, Miettinen kysyy.
 
Hänelle traumaattisinta uskossa oli se, että hän tunsi olevansa aina huono helluntailainen. Miettinen ei oppinut puhumaan kielillä tai näkemään profetioita, vaikka halusi. Syy oli aina ihmisen, ei Jumalan.
 
Kati Pehkonen