Kanta-Häme

Pyöräilijät rotvalleja vastaan

Huolellisempaa talvikunnossapitoa. Luiskat reunakiviin eli rotvalleihin. Opasteet kuntoon.

Muun muassa yllämainitut kehitystavoitteet kirjattiin ylös eilen Raatihuoneella, kun Pyöräparlamentti -keskustelutilaisuudessa ideoitiin tapoja lisätä turvallista arkipyöräilyä Hämeenlinnassa.

Tilaisuuden järjestivät Hämeenlinnan kaupunki sekä tamperelainen Ideascout.

Illan tarkoituksena oli pureutua pohtimaan erityisesti viittä kaupunkipyöräilyn osa-aluetta: pyöräteiden kuntoa, liikenteen sujuvuutta, polkupyörien pysäköintimahdollisuuksia asemien läheisyydessä, turvallista koulutietä sekä pyöräilykulttuuria.

Keskustelun tulokset sekä konkreettiset toteutusmallit toimitetaan kaupungille, jotta niitä voisi käyttää suoraan hyödyksi päätöksenteon yhteydessä.

Paikalle saapunut, kymmenpäinen joukko osoittautui pieneksi mutta aktiiviseksi, joka intoutui pohtimaan erityisesti pyöräilyn statuksen kohentamisesta.

Itä-Hämeenlinnassa asuva Antti Palomaa kertoi perheineen vannovansa sähköpyörän nimeen. Kahden vuoden aikana matkamittariin on kertynyt yhteensä 7 000 kilometriä.

– Sähköpyörä korvaa auton kokonaan ja sen on laskettu olevan jopa joukkoliikennettä ekologisempi vaihtoehto. Kymmenen kilometrin mittainen työmatkakaan ei hikoiluta, Palomaa kehuu.

Linnan Pyöräverstaan yrittäjän Petri Takalan mielestä pyöräilyn houkuttavuutta pitäisi lisätä jopa autoilun kustannuksella.

– Pyöräteiden ei tarvitse olla erillään autoista, vaan muuhun liikenteeseen integroituna. Esimerkiksi Hollannissa ja Belgiassa autot ja pyörät, bussit ja jalankulkijat käyttävät samoja kaistoja ilman ongelmia.

Erityisesti talvikunnossapitoa moitittiin riittämättömäksi. Kaupungin sähköinen palautejärjestelmä sekä kaupunkipyörien käytön sitominen virka-aikaan sai myös risuja.

Kiitos palautteesta -automaattivastaus ei ihan riitä, jos mitään konkreettista palautteen kohteelle ei kuitenkaan tehdä, Palomaa hymähti muiden nyökytellessä vieressä.

Sujuvuutta ajatellen pyöräilijät toivoivat, että pyöräväylät jatkuisivat katkeamatta.

Kaupungin tilaajajohtaja Päivi Saloranta vakuutti, että tavoitteena on tarkastella kantakaupungin aluetta nimenomaan kokonaisuutena, jotta tietyt epäjatkuvuusongelmat saataisiin korjattua ja pyörätie ei loppuisi yhtäkkiä, ainakaan ilman varoituskylttiä.

Hämeenlinnalla arveltiin olevan aineksia vaikkapa Suomen pyöräilypääkaupungiksi. Etäisyydet ovat pienet ja reitit kauniita.

Sähköpyöräilyyn palattiin myös myöhemmin keskustelussa, kun todettiin, että niistä olisi suurta apua myös ikääntyvän kaupungin ikäihmisille.

– Edelleen tämä on autojen kaupunki, vaikka potentiaalia riittäisi vaikka mihin, yksi keskustelijoista summasi.

Päivän lehti

1.4.2020