Kanta-Häme

Pyöräilijöiden reitit viitoitetaan Hämeenlinnan seudulla ensi vuonna

Kesäkuussa voimaan tuleva uusi tieliikennelaki on nopeuttanut viitoituksen suunnittelua. Hämeenlinnan pyöräteille uudet opasteet saadaan paikoilleen ensi vuonna.
Pyöräteiden viitoituksen uusiminen on tarpeen monin paikoin Hämeenlinnassa. Kuva: Pekka Rautiainen
Pyöräteiden viitoituksen uusiminen on tarpeen monin paikoin Hämeenlinnassa. Kuva: Pekka Rautiainen

Hämeenlinnassa, Hattulassa ja Janakkalassa tehty pyöräilyn viitoitussuunnitelma alkaa olla alustavasti valmis. Mikäli kaikki menee suunnitelmien mukaan, on viitoitus mahdollista toteuttaa aikaisintaan uuden tieliikennelain astuessa voimaan ensi kesänä

Hämeenlinnassa on budjetoitu liikenneturvallisuuden kehittämiskohteisiin ja pyöräilyn viitoitussuunnitelmaan yhteensä 250 000 euroa. Rahalla pitäisi saada opastus ainakin pääpyöräreiteille.

– Viitoitus auttaa esimerkiksi vieraspaikkakuntalaiset löytämään perille vaikkapa mielenkiintoisiin nähtävyyksiin. Nykyisinhän pyöräreittien viitoituksessa on paljon vaihtelua, eikä niitä välttämättä ole viitoitettu ollenkaan. Ehkä on ajateltu, että pyöräteitä käyttävät vain paikalliset ihmiset, jotka eivät tarvitse opastusta tuttuihin paikkoihin, liikennejärjestelmäasiantuntija Herkko Jokela Uudenmaan ELY-keskuksesta huomauttaa.

Pyöräilyviitoituksen suunnitelmia on tehty Uudenmaan ELY-keskuksen alueella Forssan seudulla ja viime talvena myös Hämeenlinnassa, Hattulassa ja Janakkalassa.

Monia erilaisia viittoja

Pyöräilyviitoituksia ovat suunnitelleet Herkko Jokelan mukaan ennen kaikkea sellaiset kaupungit, joilla on jo vahva pyöräilykulttuuri. Esimerkiksi Hämeenlinnassa 87 prosenttia kantakaupungin asukkaista pyöräilee torille 20 minuutissa.

– Ei missään määrätä kaupunkia laatimaan pyöräilylle viitoitusta, mutta pyöräilyn suosio kasvaa koko ajan. Moni kaupunki haluaa parantaa pyöräilymahdollisuuksiaan, Jokela sanoo.

Uusi tieliikennelaki mahdollistaa pyöräteille suunnistustauluja, joiden avulla kääntymistä toivottuun suuntaan voidaan ennakoida ennen risteystä. T-risteyksiin voidaan puolestaan asentaa opasteita aluekohteisiin, joita ovat esimerkiksi kaupunginosat. Viitoissa opastetaan pyöräilijät myös kirkkoihin tai muihin kiinnostaviin nähtävyyksiin tai vaikka rautatieasemalle.

Myös pitemmät reitit saavat viitoituksen. Janakkalassa opastetaan vaikkapa Turengista Tervakoskelle kirkonkylän kautta.

– Reittejä on mahdollista merkitä myös numerotunnuksilla, mutta tämä työ on vielä kesken, Herkko Jokela kertoo.

Marraskuun valtuustoon

Viitoitussuunnitelmia laaditaan parhaillaan paljon Suomen eri puolilla. Ainakin Helsingissä ja Tampereella on toteutettu uuden tieliikennelain mukaisia pyöräilyopasteita kokeiluluvalla joka on anottu liikenne- ja viestintäministeriöltä.

Hämeenlinnan yhdyskuntarakenteen suunnittelupäällikkö Jenni Sabel kertoo, että ELY-keskus vastaa maanteille tulevista opasteista ja kunnat omille kaduilleen tulevista opasteista. Kaupungin omistamia pyöräteitä on Hämeenlinnassa noin 220 kilometriä ja valtion omistamia 50 kilometriä.

– Kaupunkirakennelautakunta on päättänyt esittää viitoitusta ensi vuoden investointiohjelmaan, mutta lopullisestihan investointiohjelmasta päättää kaupunginvaltuusto marraskuussa, Sabel sanoo. HäSa

Pyöräilijöille oma suojatie

Uusi tieliikennelaki tulee voimaan 1.6.2020.

Tällä hetkellä voimassa oleva tieliikennelaki on vuodelta 1981.

Laissa myös pyöräilijä saa oman suojatiensä, jos poikkeuksellisen vilkas pyöräreitti ylittää kadun. Tässä tapauksessa katua pitää korottaa pyöräilijäsuojatietä varten.

Pyöräkadut tulevat. Kaduilla saa ajaa myös moottoriajoneuvoilla, mutta siellä liikutaan pyöräilijöiden ehdoilla. Pyöräilijöitä ei saa ohittaa, ja moottoriajoneuvojen on sopeutettava vauhti pyöräilijöiden tahtiin. Suomen ensimmäinen pyöräkatu avattiin kaksi vuotta sitten Joensuussa.

Pyöräilijät voivat ajaa tarvittaessa yksisuuntaista katua väärään suuntaan, mutta sitä varten tulee erillinen lisäopaste.