Kanta-Häme

Pyöräilijöille asfalttia, telineitä ja katoksia

Tuhansien hämeenlinnalaisten pyöräilijöiden toiveet täyttyvät, kun kaupunki kohentaa tämän vuoden aikana pyöräteitä kantakaupungissa.

Korkeiden reunakivien madaltamisen lisäksi pyörille saadaan runkolukittavia telineitä. Suurin urakka on kuitenkin liikennesuunnittelija Jussi Yli-Seppälän mukaan betonilaattojen korvaaminen asfaltilla Torikadun, Kaurialankadun, Erottajakadun ja Lukiokadun reitillä.

Päällysteen vaihto syö tämän vuoden pyöräreittien 80 000 euron kunnostusrahoista puolet, mutta poistaa laattasaumojen aiheuttamat vaaratilanteet.

– Kaikki muutostyöt pohjautuvat kaupunkilaisten esittämiin toiveisiin. Niitä kysellään koko ajan lisää Facebookissa Hämeenlinnan pyöräily -sivulla. Tehtävien töiden listakin elää yhä, mutta joitakin tärkeimpiä kohteita tiedetään jo.

Jussi Yli-Seppälä kiertää edelleen pyörällä tutkimassa kunnostustarpeita.

Pahimmat reunakivien aiheuttamat vaaranpaikat löytyvät Paavo Cajanderin kadun ja Viipurintien risteyksestä, mutta myös Tuomelankadulta Jarrumiehentien sekä Pintiäläntien risteyksistä.

– Näistä ilmeisesti lähdetään liikkeelle, mutta korjaamisen paikkoja on myös muualla ja toiveita voi merkitä nettikarttaan.

Toiveita uskotaan tulevan edelleen, sillä aktiivipyöräilijöiden viime elokuussa tekemän liikennelaskelman mukaan Paasikiventiellä Goodmanin edessä ja Viipurintien sillalla kulki aamun kahden ruuhkatunnin aikana kaikkiaan yli 1 100 pyöräilijää.

Uusia pyörätelineitä on toivottu eniten rautatieasemalle sekä ydinkeskustaan torin ja kävelykadun tuntumaan. Pyörätelineiden lisäksi asemalle on toivottu pyöräkatosta.

Hämeenlinnaan saadaan myös ensimmäinen pienten korjausten ja huoltojen tekoon tarkoitettu työkalutolppa paineilmapumppuineen.

– Työkalut on kytketty pylvääseen vaijerein. Lisäksi huoltopisteessä voi nostaa pyörän maasta huollon ajaksi. Tolpan sijoituspaikka on vielä auki.

Uudistusten toteutus tapahtuu vaiheittain tämän vuoden aikana. HÄSA