Kanta-Häme

Pyöräilijöitä kiusaavat laatat vaihdetaan asvalttiin Parolantiellä

Parolantien kevyen liikenteen väylän pinta ei houkuttele pyöräilijöitä. Törröttävät ja halkeilleet betonilaatat vaihdetaan kuitenkin ensi kesänä asvalttiin.

Pyöräilijä Ville-Matti Vilkan toi paikalle aurinkoinen sää.

– Yleensä en käytä tätä reittiä sen huonon kunnon takia, mutta tänään aurinko paistoi juuri tänne.

Vilkka kertoo, että pyöräilisi Parolantien kautta huomattavasti useammin, jos pyörätien kunto olisi hyvä.

– Tiiriöstä tänne asti asvaltissa on koko ajan saumoja, ja sitten alkaa tämä laatoitus, niin kyllä se hillitsee ajamishaluja tällä reitillä, Vilkka sanoo.

Parolantiellä on tällä hetkellä jopa 10 senttimetriä leveitä uria. Laatoitus hankaloittaa pyöräilyä, sillä kapea rengas voi ohjautua laattojen väleihin vaikeuttaen ohjaamista.

Pyörätien laatoitettu osuus on 700 metrin pituinen, ja se kulkee Kaurialan lukion kohdalta Kaurialankadulle asti.

Laatta korvataan asfaltilla tässä vaiheessa niin pitkällä matkalla kuin määrärahojen puolesta on mahdollista, kertoo liikennesuunnittelija Jussi Yli-Seppälä. Pintamateriaalin vaihtoon on varattu 40 000 euroa. Sivukatujen pinnoille jäävät edelleen laatat.

Parolantien korjaus aloitetaan toukokuussa, ja tavoitteena on, että se valmistuisi kesään mennessä.

Parolantien parannusten jälkeen Aulangontiellä on ainut pyörätie, jossa vielä on betonilaatat.

– Siellä oleva Rautatienkadun ja Tuomelankadun välinen osuus jää toistaiseksi laatoitetuksi, sanoo Yli-Seppälä.

Aulangontiellä laatoitusta on 500 metrin matkalla, eli laatoituksen osuus on hieman lyhyempi kuin Parolantiellä.

Parolantien pyörätielle on varattu 40 000 euroa, joten hinta Aulangontiellä olisi arviolta hieman vähemmän. Toistaiseksi sen kunnostukseen ei ole osoitettu rahaa.

Palautetta vanhoista laatoista tulee kaupungille jatkuvasti.

Yli-Seppälä ei kuitenkaan vaihtaisi laatoitusta kävelijöille tarkoitetuilta jalkakäytäviltä, sillä ongelmat koskevat hänen mukaansa lähinnä pyöräilyä.

– Kyllähän nuo laatat elävöittävät kaupunkikuvaa mukavammin kuin asvaltti.

Laattoja on asennettu eri puolille kaupunkia eri aikoina, mutta ne ovat olleet paikoillaan vuosikymmeniä. Syytä materiaalivalintaan Yli-Seppälä ei tiedä, mutta ei usko, että kyse on ollut ainakaan edullisuudesta.

– Ehkä ajatuksena on ollut niiden hieman erilainen ulkonäkö. Jos laatat eivät ole erityisen huonossa kunnossa muualla, en näe mitään syytä niiden muuttamiseen.

Pyöräilyn sujuvuuden parantaminen ja pyöräteiden kunto äänestettiin tärkeimmiksi pyöräilyä edistäviksi tekijöiksi syksyllä 2015 Hämeenlinnan asukkaille suunnatussa Internet-äänestyksessä. HÄSA