Kanta-Häme Kanta-Häme

Kanta-Hämeessä edistetään pyöräilyä: kehitysideoiden tarkoitus on helpottaa ja lisätä liikkumista

Hankkeella tuotetaan tietoa pyöräilyn nykytilanteesta ja tavoitteista kunnissa.
Hankkeen tavoitteena on lisätä pyöräilyä ja parantaa pyöräilyn mahdollisuuksia Kanta-Hämeessä. Kuva: Riku Hasari
Hankkeen tavoitteena on lisätä pyöräilyä ja parantaa pyöräilyn mahdollisuuksia Kanta-Hämeessä. Kuva: Riku Hasari

Kanta-Hämeeseen valmistellaan maakunnallista pyöräilyn edistämisohjelmaa.

Kanta-Hämeen pyöräilyohjelma -hankkeen toteuttaa Hämeen ammattikorkeakoulun Hamk Smart -tutkimusyksikkö. Hankkeen tavoitteena on tuottaa tietoa pyöräilyn nykytilanteesta ja tavoitteista Kanta-Hämeen kunnissa, jotta mahdollisuudet pyöräilyyn kehittyisivät ja pyöräily lisääntyisi.

Tietoa hyödynnetään myös Hämeen liitossa käynnissä olevassa liikennejärjestelmäsuunnitelmatyössä, joka linjaa tulevaisuuden liikenteen kehitystä maakunnassa.

Tiedolla johtamista pyöräilyssäkin

Pyöräilyn ja kävelyn rooli liikkumismuotoina on viime vuosina kasvanut muun muassa ilmastonmuutoksen ja kansanterveydellisten syiden takia.

– Tiedolla johtamisen merkitys korostuu jatkossa myös pyöräilyn kehittämisessä, jotta toimenpiteet ja investoinnit osataan kohdistaa mahdollisimman hyvin. Hankkeessa testataan uusia tapoja tuottaa tietoa erilaisista pyöräväylistä ja myös niiden käyttäjämääristä, projektipäällikkö Heikki Ruohomaa Hamkista kertoo tiedotteessa.

Tietoa tuotetaan työpajoissa, haastatteluin, jo olemassa olevaan tietoon perustuen sekä yhteistyössä Tawast Cycling Clubin kanssa.

Tutkimuksissa tehdään muun muassa pyöräilyreittien nykytila-analyysi ja kehitysehdotuksia sekä valmistellaan Hämeen alueen yhteistä pyöräilytietoalustaa.

Helmikuussa alkanut hanke jatkuu vuoden loppuun, ja sille on haettu jatkoaikaa 30.6.2021 saakka. Hankkeen rahoittaa Traficom.

Maakunnallinen ohjelma vain Keski-Suomessa

Hankkeen taustalla vaikuttavat Liikenne- ja viestintäministeriön vuonna 2018 julkaisemassa Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmassa painotetut tavoitteet.

Niitä ovat muun muassa kävelyn ja pyöräilyn matkamäärien kasvu 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä sekä kasvihuonepäästöjen vähentämisen tukeminen.

Tällä hetkellä Suomessa ainoastaan Keski-Suomen maakunnassa on tehty koko maakunnan kattava pyöräilynedistämisohjelma.

Lisää aiheesta: Hämeenlinnan kirje: Pyörille uusia pilttuita rautatieasemalle ja torin reunalle (HäSa 10.5.2020)

Päivän lehti

29.9.2020

Fingerpori

comic