Kanta-Häme

Pyöräteiden jatkeiden katumerkinnät aiheuttavat kunnissa päänvaivaa

Pyöräteiden jatkeiden katumerkinnät aiheuttavat kunnissa päänvaivaa. Asiaa koskeva asetus annettiin jo kesällä 2010, mutta käytännön ohjeita ei ole tehty vieläkään.

Kaupunkien ja kuntien siis pitäisi luoda omat käytäntönsä, joista ehkä joudutaan luopumaan valtakunnallisten ohjeiden joskus valmistuessa.

Hämeenlinnan infran liikennesuunnittelija Minna Aakkula ja Linnan infran kunnossapitomestari Aleksi Koivuniemi kertovat, että Hämeenlinna odottaa valtakunnallista ohjeistusta ennen kuin Hämeen linnan mallia ajoratamerkinnöistä ryhdytään tekemään.

– Liikennevirastolta on tullut jonkinlainen näkemys siitä, miten merkinnät pitäisi tehdä, mutta se on kovin puutteellinen. Liikenneministeriön ohje on vasta tulossa, he kertovat.

Syksyn aikana toivotaan selvemmän ohjeen putkahtavan virastosta tai ministeriöstä, jotta talven aikana voitaisiin tehdä tarvittavat suunnitelmat ja keväällä päästäisiin maalaamaan ajoratamerkintöjä. Merkintöjen on oltava kunnossa viimeistään vuoden 2017 lopussa.

Minna Aakkula sanoo, Että Hämeenlinnassa on aivan selkeitä pyörätien jatkeen paikkoja, mutta myös paljon erikoisia paikkoja, joissa kaupungin omaa ohjeistusta tarvitaan.

Väärät maalaukset maksavat turhaan

Vääränlaisia maalauksia ei haluta tehdä, sillä hiljaisesti liikennöidyissä paikoissa niiden pois kuluminen kestää vuosia ja maalin jyrsiminen asfaltin pinnasta on hyvin kallista. Katumerkintöihinkin on niin vähän rahaa, ettei kaikkia voida tehdä samana vuonna. Siksi osa jatkeiden maalauksista on jo tehty

On kuitenkin yksi sääntö, jonka pyöräilijät ja autoilijat voivat painaa mieleensä ilman ajoratamerkintöjäkin. Pyörätien jatke ei ole pyöräilijän suojatie. Pyöräilijä saa ylittää jatkeen pyöräillen, mutta hänen on väistettävä sekä oikealta että vasemmalta tulevia muita ajoneuvoja.

Mikäli ajoneuvo kääntyy risteävältä ajoradalta pyörätien jatkeen yli tai sille on liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuus, sen on väistettävä pyöräilijää. Mikäli pyöräilijä nousee satulasta ja taluttaa pyöränsä tien ylitse, hän on jalankulkija, jota muiden on väistettävä.

Tätä aika monimutkaista sääntöä useimmat tienkäyttäjät eivät osaa tai välitä noudattaa. (HäSa)