Kanta-Häme

Pysäköintiin keskikaupungilla ja asemanseudulla tulee ratkaisuja lähikuukausina

Hämeenlinnan johtonaiset korostavat, ettei keskikaupungin kasvu ole pois palveluista, päinvastoin.
Keskustan pysäköintiratkaisu tähtää pitkälle tulevaisuuteen, muistuttavat kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio (vasemmalla) ja kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Sari Myllykangas. Kuva: Pekka Rautiainen
Keskustan pysäköintiratkaisu tähtää pitkälle tulevaisuuteen, muistuttavat kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio (vasemmalla) ja kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Sari Myllykangas. Kuva: Pekka Rautiainen

Hämeenlinnalaiset ovat viime aikoina keskustelleet aktiivisesti niin somessa kuin mielipideosastoillakin asemanseudun pysäköinnistä. Peistä on taitettu perinteisesti pysäköinnin maksullisuudesta. Tällä hetkellähän alueen väliaikaisilla parkkipaikoilla voi pysäköidä maksuttomasti.

Kaupungin luottamusjohto, valtuuston puheenjohtaja Sari Myllykangas (sd.) ja kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio (kok.) ovat yhtä mieltä siitä, että pysäköinti maksaa sen jälkeen, kun uusi 17 miljoonan euron pysäköintilaitos valmistuu Asemanrantaan.

– Siinä viestinnässä olemme epäonnistuneet, että vielä on selvitettävänä, millainen ratkaisu liityntäpysäköinnin maksullisuuteen tulee. Esimerkiksi Vantaalla liityntäpysäköinti sisältyy HSL:n kausikorttiin. Tavoitteena on ratkaisu, joka kannustaisi joukkoliikenteen käyttöön, mutta toisaalta takaisi sujuvasti pysäköintipaikan niille, jotka tulevat etäämmältä, Rautio pohtii.

 

 

Myllykankaan arvio, että radan itäpuolelle jää jonkin verran myös maksutonta pysäköintitilaa.

Joka tapauksessa he lupaavat, että matkaketjut rakennetaan mahdollisimman sujuviksi. Tämä koskee muutakin kuin junamatkustamista. Tekeillä onkin juuri pendelöintikysely kaikille työmatkalaisille.

– Toivottavasti kaikki vastaavat siihen, Rautio muistuttaa.

 

Julkisesta keskustelusta jää välillä kuva, että kaupunki tekee asukkailleen kiusaa esimerkiksi pysäköintiratkaisuilla.

– Eihän se sitä ole. Esimerkiksi keskikaupunkia ei vain päästä kehittämään, ennen kuin pysäköintiasia ratkaistaan. Sanotaan, että ainahan sieltä parkkipaikan löytää, mutta nämä ratkaisut tähtäävät pitkälle tulevaisuuteen, Myllykangas huomauttaa.

Ratkaisua velvoitepaikkojen sijainnista ja hinnoista odottavat ykkös- ja kakkoskortteli, mutta myös keskustalo.

– Nyt kun hinnat ovat tiedossa, kiinteistönomistajat voivat edetä suunnittelussa.

Tekeillä on vielä useita selvityksiä mm. kaupasta ja rahoituksesta ennen kuin keskustan keskitetystä pysäköintiratkaisusta, suomeksi toriparkista, päätetään. Valtuuston ratkaistavaksi asia tulee todennäköisesti lokakuussa.

 

Kritiikkiä, mutta myös kannustusta Sari Myllykangas on saanut, kun on antanut myötäsukaisia lausuntoja toriparkista.

– Olen pysäköinyt useissa toriparkeissa ja niistä on vain hyviä kokemuksia. Se on helppoa ja sieltä noustaan palvelujen keskelle. Voidaan tietysti sanoa, ettei Hämeenlinnan keskustassa ole mitään, mutta onhan siellä nytkin lukuisia yrityksiä.

Hän kumminkin korostaa, että päätökset voi tehdä vasta, kun kaikki selvitykset ovat valmistuneet.

 

 

Hämeenlinnan valtuustossakin on käyty keskustelua siitä, kannattaisiko keskikaupungin kehittämishankkeita, pitäisi hillitä ja keskittyä siihen hyvään, mitä jo on.

Kaupungin johtokaksikko muistuttaa kuin yhdestä suusta, että nykyisen hyvän ylläpito vaatii jatkuvaa kehittämistyötä.

– Eivät nämä ole joko tai, vaan sekä että. Se, että keskikaupungille houkutellaan lisää asukkaita, ei tarkoita, että jätämme kaupungin palvelut rahoittamatta vuosiksi. Molempiin pitää panostaa, työpaikkoja, elinvoimaa ja asukkaita tarvitaan, jotta palvelut pystyään rahoittamaan.

Molemmat Sari Myllykangas ja Rautio kiertävät paljon erilaisissa kaupunkilaisten tilaisuuksissa.

– Niissä monesti kehutaan itselle tärkeiden palveluiden toimintaa, vaikkapa opettajia, Rautio sanoo.

Siihen nähden julkinen keskustelu on usein negatiivissävyistä.

– Ehkä sitä käyvät suhteellisen harvat. Sitten on suuri joukko heitä, joita kiinnostavat vain itselle tärkeät palvelut ja se on ihan ok.

 

Siksi poliitikot on tehtäviinsä valittu, että he paneutuvat asioihin ja tekevät päätöksiä siltä pohjalta. Tästä muistuttaa Myllykangas.

– Lisäksi kuulemme kaupunkilaisten erilaisia näkemyksiä. Erityisen tärkeää on kuulla nuoria, koska heillehän tätä kaupunkia rakennetaan.

Tästä tullaan sanaan luottamus.

– Kukaan ei voi tietää kaikesta kaikkea eikä tarvitsekaan. Luottamushenkilöt ovat saaneet kaupunkilaisilta mandaatin tehdä päätökset. Demokratiassa mennään enemmistön näkemyksen mukaan.

Sari Rautio toivoo, että luottamushenkilöillä ja viranhaltijoillakin olisi enemmän aikaa perustella päätöksiä julkisuudessa, siellä somessakin, jossa keskustelu usein kärjistyy.

– Sen pitäisi oikeastaan olla osa työtä. Ehkä kaupunki tarvitsisin oman some-hepun, joka seuraisi koko ajan keskustelua ja osallistuisi siihen.

Hämeenlinnan johtavat Sarit korostavat kaupungin toimintakulttuuria, johon kuuluu se, että jokaista kohtaamista arvostetaan ja toimitaan johdonmukaisesti. Kaikilla on lupa innostua.

– Ja kehua omaa kaupunkiaan – ollaan Hämeenlinnan väkeä, vakuuttavat joensuulaislähtöinen Myllykangas ja oululaislähtöinen Rautio. HÄSA

 

Komentti: Pysäköinti on vain väline

Pysäköinti on ikuisuusaihe Hämeenlinnassa, mutta loppujenlopuksi vain väline. Molemmat Hämeenlinnan Sarit muistuttavat, että tavoite on sujuva liikkuminen ja asuminen. Pysäköinti on yksi väline, jolla niitä voi toteuttaa.

Valtuuston ja hallituksen puheenjohtajien toiveena on, että heidän ja muiden poliitikkojen arvostelukykyyn luotettaisiin. He kannustavat lukemaan ja kysymään perusteluja ja kokonaisuuksia.

 

Päätöksiä keskustavisiosta ja muista suurista hankkeista ei voi tehdä mutu-tuntumalla, vaan pohjaksi on oltava paljon tietoa ja selvityksiä.

Kuva: Pekka Rautiainen
Hanna Antila-Andersson

Keskustelua he eivät silti halua tulpata. Päinvastoin! Se kuuluu demokratiaan.

Ei tarvitse olla suuri ennustaja arvatakseen, että mielipiteenvaihto jatkuu kiivaana aina, kun esillä on pysäköintiin liittyviä päätöksiä.

Niin sen pitääkin, mutta Hämeenlinnassa on myös muita asioita. Jokainen voisi verkossa tutkia keskustavisiota muiltakin osin.

Siinä on paljon asioita nousevalle sukupolvelle, 15 vuoden päähän.