Kanta-Häme

Pysäköintikeskustelu nousi sfääreihin

Pysäköinnissä on paljon tunnetta. Hämeenlinnan kaupunki järjesti yleisötilaisuuden tarjolla olevista pysäköintiratkaisuista vuoteen 2040 mennessä.

Asiantuntijat ovat vertailleet vaihtoehtoja pohjatietona se, että lähivuosina pysäköintipaikkoja poistuu käytöstä asuntorakentamisen alta. Samalla tarvitaan lisää ns. velvoitepaikkoja, kun syntyy uusia asuintaloja.

Tilaisuudessa oli pitkälti yli sata henkeä. Keskustelun alkajaisiksi haluttiin tietää pysäköintiyhtiön toimitusjohtajan vuosipalkka.

Toinen keskustelija käytti useita puheenvuoroja kallioluolastosta, jossa voisi pysäköidä. Häntä ei lannistanut se, ettei keskikaupungin alla ole kalliota kuin erittäin syvällä.

Moni keskustelija myös totesi aina saavansa parkkipaikan keskikaupungilta. Tosin nyt esiteltyjä ratkaisuja ollaan tekemässä tulevien vuosikymmenien näkökulmasta.

Yleisön keski-ikä oli varmasti lähempänä 70 ikävuotta. Jotta pysäköintiasioihin saataisiin myös niiden näkemys, jotka parkkipaikkoja tulevaisuudessa käyttävät, pitäisi ehkä teettää vielä jonkinlainen Facebook- tai Twitter-kysely nuorehkojen kaupunkilaisten keskuudessa.

Toriparkilla etuja

Konsulttiyhtiö Siton edustaja Juha Mäkinen kävi yhdessä arkkitehti Johanna Närhen kanssa läpi pysäköinnin vaihtoehtoja.

Pysäköintilaitosta on soviteltu tunteita herättäneen torin ohella Kasarmikadun pohjoispäähän, Kaivoparkin laajennukseksi, Linnan kauppakeskuksen alle, Eteläkadulle ja linja-autoaseman alle.

Kaikista vaihtoehdoista löytyy hyviä ja huonoja puolia. Konsultti on kuitenkin päätynyt siihen, että toriparkki olisi vaihtoehdoista paras. Se tosin on myös kallein ja varmasti kiistanalaisin.

Pysäköintiyhtiön toimitusjohtaja Jarmo Kulmala totesikin, että toriparkin kannattavaksi nostamiseen menisi varmaan vuosia.

Vaiheittain

Kaupunginvaltuutettu Kari Ilkkala (ps.) kaipaili edelleen kustannusvertailuja eri vaihtoehdoista. Kulmalan mukaan niitä on tehty, muttei ole julkistettu. Hän lupaili niitä kaupunginhallitukselle.

Kaupunginvaltuutettu Kirsi Ojansuu-Kaunisto (vihr.) esitti vaiheittaista etenemistä – ensin linja-autoaseman pysäköintilaitosta ja Kaivoparkin laajennusta. Hän arvioi, ettei autonkäyttö ja parkkipaikkojen tarve välttämättä enää lisäänny.

Yleisökeskustelu oli polveilevaa. Esimerkiksi eläkkeellä oleva yleiskaava-arkkitehti Jaakko Välimaa on kerännyt 1 300 nimeä toriparkkia vastaan.

Keskustelu varmasti jatkuu, kun yhdyskuntalautakunta käsittelee pysäköintiä tässä kuussa ja valtuusto toukokuussa. (HäSa)

Päivän lehti

1.12.2020

Fingerpori

comic