Kanta-Häme

Pysäköintiponsi hämmensi lautakunnan

Repikääpä tästä: ”Valtuusto edellyttää, että ennen pysäköintisuunnitelman paikkarakentamisen täytäntöönpanoa yhdyskuntalautakunnan valmistelemat lisäselvitykset Engelinrannan osayleiskaavan vaikutuksista samoin kuin moottoritien katteen aiheuttamista muutoksista keskustan pysäköintitarpeisiin ovat käytössä.”

Edellä oleva Johannes Koskisen (sd.) esittämä ponsi liitettiin kaupunginvaltuuston maanantaiseen päätökseen, jolla hyväksyttiin keskustan pysäköintisuunnitelma.

Yhdyskuntalautakunta pyrki tiistaina tulkitsemaan, mitä tämä merkitsee, sillä sen piti päättää, miten ydinkeskustan pysäköintiä kehitetään pysäköintisuunnitelman pohjalta.

– Meillä esitykseen kuului samansisältöinen kohta, että päätös toriparkin ja linja-autoaseman parkin välillä tehdään vasta, kun Engelinrannan osayleiskaava on valmistunut, yhdyskuntalautakunnan puheenjohtaja Pasi Vesala (sd.) sanoo.

Hän harmittelee ponnen vaikeaselkoisuutta. Osa lautakunnasta olisi halunnut liittää sen myös lautakunnan päätökseen.

Vs. tilaajajohtaja Tarja Majuri piti sen aikaperspektiiviä liian epämääräisenä. Vesala on samoilla linjoilla.

– Meidän on voitava tiedustella esimerkiksi moottoritien katteelle tulevilta toimijoilta, miten he aikovat pysäköinnin omalta osaltaan järjestää, jotta voimme ajoissa reagoida tarpeisiin.

Monenlaisia ponsia

Erityisesti perussuomalaiset ovat ajaneet pysäköintisuunnitelmaan ehtoa, ettei muutoksia toteuteta ennen kuin Engelinrannan osayleiskaava on valmis ja moottoritien katteen vaikutukset keskustan asiakas- ja liikennevirtoihin sekä pysäköintitarpeisiin mitattu.

Käytännössä se tarkoittaisi, ettei mitään edes suunniteltaisi vuosiin.

Valtuustossa Kari Ilkkala (ps.) esitti lievennettyä pontta, johon ilmeisesti useimmat valtuutetut olisivat voineet yhtyä. Hän kuitenkin perusteli sen tavalla, joka herätti suuttumusta.

– Minäkin olisin voinut yhtyä siihen, mutta olin perusteluista täysin eri mieltä, Vesala sanoo.

Näin valtuusto hyväksyi Koskisen monitulkintaisen version ponneksi. Osa kokoomuslaista vastusti sitäkin.

Linja-autoasema todennäköisin

Pasi Vesala sanoo, ettei itse kuulu toriparkin kannattajiin.

– Kustannusvertailuissa pitää vielä ottaa huomioon mm. sisäänajojen hinta. Epäilen niiden nostavan hintaa entisestään.

Valtuustossa oli esillä arvio, että toriparkkiin olisi saatavilla noin 20 prosentin rahoitus esimerkiksi yrityksiltä ja taloyhtiöiltä.

– Se ei ole riittävästi ja on pelkkä arvio. Jos yritykset lähtisivät rahoittamaan huomattavasti suuremmalla osuudella, saattaisin kääntää takkini. Sen pitäisi kuitenkin olla yli 50 prosenttia.

Vesala veikkaa, että linja-autoaseman tuntumaan tuleva pysäköintilaitos, jossa sisäänajot saataisiin ns. keskustan kehältä, on realistisin vaihtoehto.

– Se voisi olla asumisen, liiketilan ja pysäköinnin yhdistelmäkin. Siellä kansipaikan hinta on noin 10 000 euroa ja kannen alla 20 000. Se on ihan eri asia kuin toriparkin 45 000 euroa.

Vesala on ehdottomasti sitä mieltä, että pysäköinnistä pitää maksaa sen, joka sitä käyttää.

– On väärin maksattaa pysäköintiä verorahoilla Lammin mummulla, joka ei ikinä keskustassa pysäköi. (HäSa)