Kanta-Häme

Pysäköintistrategialla on jo kiire

Yhdyskuntalautakunnan varapuheenjohtaja Jutta Äijälä (kok.) kyselee kokonaisvaltaisen pysäköintistrategian perään.

– Meiltä puuttuu iso kuva, joka ohjaisi pysäköintiyhtiön toimintaa. Meillä täytyy olla jokin asiakirja, johon nojata, ja sillä paperilla on jo kiire. Muuten elämä tekee ratkaisuja meidän puolestamme, Äijälä sanoo.

Hän kannattaa edelleen toriparkin rakentamista, mutta korostaa pysäköintistrategian merkitystä ihan ratkaisumallista huolimatta.

– Tärkeintä on saada aikaiseksi jonkinlainen mietitty ratkaisu, jottei keskustan kehittäminen pysähdy. Meidän keskustammehan on 1980-luvulta. Viimeisin suuri muutos tehtiin silloin, kun rakennettiin kävelykatu, Äijälä muistelee.

Itsekin keskustassa asuvana ja työskentelevänä hän korostaa puhuvansa etenkin keskustan asukkaiden ja asiakkaiden näkökulmasta. Toriparkki tai muu pysäköintilaitos mahdollistaisi esimerkiksi pyöräteiden rakentamisen katujen varsille. Lisäksi se vapauttaisi tilaa lisärakentamiselle taloyhtiöiden pihoista, kun velvoiteautopaikat voitaisiin siirtää pysäköintilaitokseen.

– Ydinkeskustaan pitää päästä niin kävellen, pyöräillen, rollaattorilla, lastenvaunujen kanssa kuin autollakin. Pysäköintiratkaisu on väline viihtyisämmälle ja turvallisemmalle kaupunkikuvalle, Äijälä toteaa.

Hän muistuttaa, että elävään ja viihtyisään keskustaan tulevat turistitkin, mikä puolestaan ruokkii palveluja.

– Siitä syntyy positiivinen noidankehä: kun on laadukkaita palveluita, tulee lisää ihmisiä, mikä puolestaan lisää palvelujen tarvetta, Äijälä sanoo.

Linja-autoasema jäisi kaupungin kontolle

Äijälä jätti jo viime kaudella valtuustoaloitteen keskustan pysäköintistrategian laatimisesta yhdessä Pekka Pohjalaisen (kesk.) kanssa. Pysäköintistrategian sijaan tehtiin kokonaisvaltainen keskustan liikennesuunnitelma, jossa esitettiin myös näkemyksiä pysäköinnin tulevaisuudesta. Liikennesuunnitelmassa suositeltiin toriparkin rakentamista Hämeenlinnan keskustaan.

Äijälä ja Pohjalainen vaikuttivat myös edellisessä yhdyskuntalautakunnassa, joka viime vuoden lopulla hylkäsi toriparkin valmisteluesityksen ja palautti liikennesuunnitelman uudelleen valmisteltavaksi. Tuolloin Äijälä kannatti toriparkin rakentamista, kun taas Pohjalainen vastusti ajatusta.

Nykyisen yhdyskuntalautakunnan puheenjohtaja Pasi Vesala (sd.) on pitänyt tärkeänä vaihtoehtoisen pysäköintiratkaisun selvittämistä. Hänen mukaansa yksi mahdollisuus on rakentaa pysäköintilaitos linja-autoaseman tontille.

Äijälä muistuttaa, että linja-autoaseman tontille on jo kaavailtu muutakin käyttöä.

– Siitä on kaavailtu lähi- ja kaukoliikenteen yhtymäkohtaa. Lisäksi sillä paikalla pysäköintilaitos tulisi kokonaan kaupungin maksettavaksi, kun torilla olisi muitakin kustannusten jakajia, Äijälä sanoo.

Linnan katoaminen tulisi kalliiksi

Uuden pysäköintilaitoksen tarvetta on kyseenalaistettu viittaamalla moottoritien katteen tuleviin pysäköintipaikkoihin. Katteen alle on kaavailtu parin tunnin ilmaista pysäköintioikeutta kauppakeskuksen asiakkaille.

– Se ei ole kuitenkaan ratkaisu keskustan kiinteistöjen kehitystarpeisiin, Äijälä huomauttaa.

Jotkut ovat puolestaan kyselleet, kuuluuko kaupungin osallistua esimerkiksi Kauppakeskus Linnan kehityksen tukemiseen toriparkin avulla.

– Miksei? Kauppakeskuksen katoaminen tulisi kohtuullisen kalliiksi jo ihan verotulomielessä. Kyllä me tarvitsemme keskustaan yrittäjiä. Ei ole synti satsata kaupunkielämän kehittämiseen, Äijälä sanoo. (HäSa)

Päivän lehti

1.4.2020