Kanta-Häme Hämeenlinna

Hämeenlinnan pysäköintiyhtiö teki "varovaisen" laskelman siitä, kuinka toriparkki pyörisi plussalla

Toriparkin kannattavuuslaskelmia esitteli torstaina medialle tiedotustilaisuudessa Hämeenlinnan Pysäköinti oy:n toimitusjohtaja Ari Mielty (oik.) Hankkeen liittymisestä kaupungin strategisiin tavoitteisiin kertoi kaupunkirakennejohtaja Tarja Majuri (vas.). Keskustan rakennushankkeiden talousvaikutuksia selvitti Linnan Kehityksen sijoittumispalveluiden johtaja Ari Räsänen (keskellä). Kuva: Sara Aaltio

Kaupungin omistama pysäköintiyhtiö on tehnyt laskelmia siitä, millä ehdoilla Hämeenlinnan toriparkki eli P-tori toimisi kannattavasti. Kaupunki julkisti laskelmat tänään torstaina.

Yhden, tekijöiden mukaan maltillisen laskelman mukaan P-tori voisi toimia plussalla pysäköintihallin kolmantena toimintavuotena. Tuon jälkeen kumulatiivinen eli kertynyt tulos myös pysyisi positiivisena.

Tuo edellyttäisi, että velvoitepaikkoja olisi myyty määrä, joka kertyisi, jos torin ympäristön tiedossa olevista rakennushankkeista toteutuisi 58 prosenttia. Investointia varten otettavan lainan korko ei saisi olla korkeampi kuin 1,5 prosenttia.

Kannattavuuslaskelmaa esitellyt Linnan Kiinteistökehitys Oy:n ja Hämeenlinnan Pysäköinti Oy:n toimitusjohtaja Ari Mielty sanoo, että rakennushankkeiden velvoitepaikat on huomioitu laskelmassa varovaisesti.

Velvoitepaikkojen laskelmat eivät perustu kiinteistönomistajien lupauksiin eikä sopimuksiin, koska sellaisia ei ole edes voitu tehdä. Kaupungilla ei ole vielä myytävää: kaupunginvaltuusto käsittelee toriparkin rakentamista vasta huhtikuussa.

Pessimistisin laskelma ei riitä toriparkin toteuttamiseen

Jos korkotaso pysyykin 1,2 prosentissa ja velvoitepaikkoja myytäisiinkin odotettua nopeammin, päästäisiin plussalle jo toisena toimintavuotena.

Pessimistisimmän laskelmaversion mukaan korko olisi noussut 1,7:ään, eikä ensimmäisinä vuosina myytäisi yhtään velvoitepaikkaa.

– Noilla ehdoilla hanke ei kyllä lähde käyntiin, kommentoi apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuo.

Eli velvoitepaikkojen myynnin pitää käynnistyä heti kun se on mahdollista eikä riitä, että niitä myydään alle puolet suunnitellusta. Korkotasokaan ei saisi kovin paljon nousta.

Velvoitepaikoista vähintään viidennes P-torin tuloista

P-Torin tulot muodostuvat asemakaavoissa määrättävien velvoitepaikkojen myynnistä ja niiden sopimuspysäköintimaksuista, muista pitkäaikaisista sopimuspysäköintimaksuista sekä lyhytaikaisista pysäköintimaksuista.

Velvoitepaikka, hinnaltaan 30 000 euroa, ei oikeuta pysäköintiin P-torissa, vaan pysäköijien on aina maksettava pysäköinnistä erikseen. Käytännössä velvoitepaikkojen lunastaminen on edellytys sille, että rakentaja saa rakennusluvan.

Pysäköintiyhtiön tuloista velvoitepaikkojen osuuden arvioidaan vaihtelevan 20–40 prosentin välillä vuosittain ensimmäisten 20 vuoden aikana.

Laskelmassa on arvioitu, että uusista asunnoista joka kolmannen asukkaat ostaisivat pysäköintiä P-torista.

Hämeenlinnan Pysäköinti oy:n toimitusjohtaja Ari Mielty pitää toriparkin eli P-torin taloudesta tehtyjä laskelmia maltillisina ja kannattavina. Kuva: Sara Aaltio

Mukana arvioissa puolentusinaa keskustan rakennushanketta

Kaupunki on tutkinut laskelmissaan P-torin lisäksi viittä yksityistä, elinvoimahankkeiksi nimittämäänsä kohdetta: ykkös- ja kakkoskorttelia, Keskustaloa, Skogsterin korttelia ja Spondan omistamaa tonttia Hallituskatu 10:ssä.

Velvoitepaikkalaskelmissa noista ei ole huomioitu Skogsteria, mutta mukana ovat lähivuosina ehkä uuteen käyttöön tuleva lääninhallituksen rakennus ja kaupungin tarvitsemat 40 velvoitepaikkaa.

Hankkeiden rakentamissuunnitelmat ovat eri vaiheissa. Kerrosalaa niihin arvioidaan tulevan yhteensä yli 42 000 neliömetriä. Liki puolet siitä tulisi todennäköisesti kolmessa vaiheessa rakennettavaan ykköskortteliin. Sen suunnitelmat ovat jääneet odottamaan ratkaisua toriparkista.

Kaikissa hankkeissa on mukana asumisen lisäksi liiketiloja. Vielä rakentamistaan odottavaa linja-autoaseman korttelia ei laskelmissa ole huomioitu.

Lyhytaikainen pysäköinti siirtyisi kadulta pikku hiljaa

Velvoitepaikan ostajien pitkäaikainen pysäköinti toriparkissa arvioidaan halvemmaksi kuin verrokkikaupungeissa, joissa keskihinta on noin 104 euroa.

Muun pitkäaikaisen sopimuspysäköinnin tuloihin luetaan nykyisten keskustan kiinteistöiden asukkaiden ja yrityksien hankkimat pysäköintioikeudet. Laskelman tekijät sanovat arvioineensa myös pitkäaikaisia sopimuksia P-torin ensimmäisille vuosille maltillisesti: viidentenä vuonna pitkäaikaisia pysäköintioikeuksia olisi 400.

Lyhytaikaisen pysäköinnin tuottojen P-torissa arvioidaan nousevan sen toiminnan toisena vuonna nykyisen torin seudun katupysäköinnin tasolle (260 000 euroa vuodessa). Kolmantena vuonna lyhytaikainen pysäköinti kasvaisi kymmenen prosenttia, neljäntenä kuusi.

Tehdyssä rahoituslaskelmassa kaupunki pääomittaisi P-toria viidellä miljoonalla eurolla, jolloin yhtiölle jäisi otettavaksi lainaa 25 miljoonaa euroa. Laina-aika olisi 30 vuotta.

Laskelmassa toriparkin tuloksen positiivisuudesta on oletettu, että korkotaso nousee vain hieman nykyisestä. Tammikuun alussa toriparkin mahdollisesta 30 vuoden tasalyhenteisestä lainasta pyydettiin apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuon mukaan ”todellinen tarjous” Kuntarahoitukselta. Lainan saisi nyt 1,2 prosentin korolla.

Investoinnin poistoaika olisi 45 vuotta.HäSa

Lue myös:

Laskelmat toriparkin kannattavuudesta julkistetaan pian – Sari Rautio: ”Kestävä ratkaisu” (20.1.2020)

Toriparkista tulossa kuntalaiskysely: kaikki 16 vuotta täyttäneet kaupunkilaiset voivat osallistua (17.1.2020)

Päivän lehti

17.9.2020

Fingerpori

comic