Kanta-Häme Hämeenlinna

R-kioski palauttaa lippujen myynnin Hämeenlinnan rautatieasemalle

Hämeenlinnan rautatieasemalle avataan jälleen R-kioski. Runsas kaksi vuotta sitten VR lopetti lipunmyynnin Hämeenlinnan asemalla.

– Myymme palvelua, jolla on kysyntää ja jonka pystymme tekemään riittävän yksinkertaisesti, sanoo R-kioskin toimitusjohtaja Teemu Rissanen.

Hämeenlinnan rautatieasemalle avataan keskiviikkona R-kioski, joka on pikemminkin myymälä. Perinteisten tuotteiden lisäksi kioskista voi muun muassa ostaa erilaisia välipaloja, maksaa laskuja, vuokrata auton ja ostaa VR:n lippuja.

– Ei R-kioski olisi pysynyt pystyssä yli sata vuotta, jos se ei olisi pystynyt uusiutumaan, Rissanen uskoo.

Runsas kaksi vuotta sitten VR lopetti lipunmyynnin Hämeenlinnan asemalla. Asemalta poistettiin samalla pankkiautomaatti. R-kioski on nyt ottanut palveluihinsa tuotteita, joiden tarjontaa muut ovat vähentäneet.

– Meidän arvoissamme asiakas on johtaja. Tänne on toivottu erittäin paljon kioskia.

R-kioski avaa vuosittain kymmenkunta uutta kioskia. Viikko sitten se avasi kioskin Helsingin uudessa Redi-kauppakeskuksessa. Kioskeja on kuitenkin viime vuosina lakkautettu hieman enemmän kuin niitä perustettu.

– Paikallisen kaupan aukioloajan pidentäminen saattoi pienellä paikkakunnalla laskea pienen R-kioskin myyntiä. Osassa kioskeja asiointi on kasvanut, Rissanen sanoo.

Alle 400 neliön päivittäistavarakauppojen aukiolo vapautettiin lähes kokonaan niin sanotulla Siwa-lailla vuonna 2009. Vuoden 2016 alusta kumottiin koko aukiololaki eli kauppojen avoinna pitäminen jäi täysin yrityksen päätöksen varaan.

 

R-kioskin toimitusjohtaja Teemu Rissanen on tyytyväinen myymälään, joka perustettiin VR:n entiseen lipputoimistoon.

– Aukiolojen vapauttaminen oli hyvä päätös. Kilpailu tekee aina hyvää, koska se terävöittää toimintaa, Rissanen sanoo.

Rissanen luottaa R-kioskin toimintatapoihin ja franchising-malliin. R-kioski on yksi Suomen vanhimmista franchising-ketjuista. Ketjuun kuuluu tällä hetkellä 550 kioskia, joista vajaassa 500 on franchising-yrittäjä.

– Organisaatiokaaviomme lähtee asiakkaasta. Kauppias ymmärtää asiakaspalvelun. R-kioskilla on pääkonttorin sijaan tukiorganisaatio.

Rissanen pitää R-kioskin franchising-mallia selkeänä. Kauppias saa kioskin avaimet käteen -periaatteella ja hänelle on tehty matala kynnys ryhtyä kauppiaaksi.

– R-kioski myös investoi kauppapaikkoihin, Rissanen korostaa.

 

Kymmenen entistä R-kioskiyrittäjää vaati tänä vuonna ketjulta korvauksia siitä, että oma kioski ei menestynyt.

– En lähde arvioimaan yksittäisen kauppiaan asioita, Rissanen sanoo.

Rissasen mukaan yleistä tyytyväisyyttä arvioitaessa tulevat usein esiin yhdet käsitykset eikä yleinen käsitys.

– Kun olemme mitanneet franchising-yrittäjiemme tyytyväisyyttä, ehdoton enemmistö on tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä ketjun toimintaan. He eivät kuitenkaan saa ääntään kuuluviin.

– Yrittäjyys ei kuitenkaan sovi kaikille.

Keskon kauppiasmallilla on paljon yhtäläisyyksiä R-kioskin franchising-yrittäjyyden kanssa. Keskossa yhteistyöstä neuvotellaan ketjuittain kauppiaiden kanssa.

– Aina on kehitettävää. R-kioskilla on myös kauppiasneuvosto, jossa asioita käsitellään. Itse kierrän hyvin paljon kioskeja.

Suomalaiset lehtiyhtiöt perustivat R-kioskit lehtien myymiseen rautatieasemille vuonna 1910. Yhtiön nimi oli alun perin Rautatiekirjakauppa. Sanoma myi kioskiketjun vuonna 2012 norjalaiselle perheyritykselle Reitan Groupille, jolla on muun muassa kioskiketjut kaikissa Pohjoismaissa ja Baltian maissa.

Rissanen sanoo Reitan Groupin suosivan yrittäjyyttä, koska se kokemuksen mukaan paras tapa toimia.

– Franchising on kasvava yrittäjyyden muoto. Se on vähäisen riskin yrittäjyyttä. Kun sitä auttaa, antaa mahdollisuuden yrittäjyyteen. HÄSA