Kanta-Häme

Raha liikkuu puhelinnumerolla

Matkapuhelimella voi lähettää rahaa ilman mobiilipankkia tai tilinumeroa. Mobilepay siirtää rahan pelkällä matkapuhelimen numerolla.

Danske Bank odottaa Mobilepay-järjestelmästä menestystä Suomessa. Tanskassa järjestelmä otettiin käyttöön tänä vuonna ja sillä on jo 800 000 käyttäjää.

– Yli 60 prosenttia Mobilepayn käyttäjistä on Tanskassa muita kuin Danske Bankin asiakkaita, Danske Bankin Hämeenlinnan konttorinjohtaja Lassi Sorri kertoo.

Mobilepay-ohjelma on vapaasti kaikkien pankkien asiakkaiden ladattavissa. Danske Bank ei halunnut siitä vain omien asiakkaiden palvelua, koska tällöin pankin asiakkaat eivät voisi käyttää sitä muiden pankkien asiakkaiden kanssa.

Danske Bankin asiakkaiden väliset rahasiirrot tulevat vastaanottajalle kuitenkin heti. Muille tileille maksut saapuvat yleensä seuraavana pankkipäivänä.

Maksuohjelma sopii yksityishenkilöiden välisten pienten maksujen maksamiseen. Yritykselle ei sillä kuitenkaan voi maksaa laskuja. Siirroilla on myös 250 euron vuorokausiraja. Vuodessa rahaa saa siirtää 15 000 eurolla.

– Seuraava askel on laajentaa järjestelmää yrityksille meneviksi maksuiksi. Uusia sovelluksia tulee ensi vuonna, Sorri kertoo.

Siirto vastaa…korttimaksua

Mobilepayllä maksaminen vastaa pankkikorttimaksua. Järjestelmä tarkistaa tilin saldon samalla tavalla kuin sirukortilla maksettaessa. Kuluttajan suoja on myös samanlainen kuin pankkikorttimaksussa.

Tanskassa Mobilepayllä on siirretty jo 369 miljoonaa kruunua, vaikka kertasummat ovat pieniä. Tanskalaiset tekevät nyt 19 850 siirtoa päivässä.

Käteisen käyttö on vähentynyt nopeasti ja maksut maksetaan tavalla tai toisella sähköisesti.

– Päivittäisistä ostoksista maksettiin 65 prosenttia käteisellä vuonna 2001. Nyt käteisellä maksetaan 26 prosenttia ostoksista, Sorri sanoo.

Mobilepayn uskotaan vähentävän edelleen käteisen määrää. Tuttavat voivat jakaa esimerkiksi ravintolaskun niin, että yksi maksaa koko laskun ja muut lähettävät Mobilepayllä oman osuutensa maksajalle.

Danske Bankissa kassapalvelujen käyttö on vähentynyt vuodessa 42 prosenttia. Maksujen maksaminen ei enää siirry internetissä toimivaan verkkopankkiin vaan mobiilipankkiin. Danske Bankin mobiilipankin käyttö on tasan kaksinkertaistunut vuodessa, kun verkkopankin käyttö on vähentynyt 3 prosenttia. (HäSa)