fbpx
Kanta-Häme

Rakentamisen kallistuminen haastaa Assin tavoitehintaa – Allianssi haarukoi säästövaihtoehtoja

Assi-katsauksen mukaan rakentamiskustannusten nousu voi aiheuttaa hankkeen tavoitekustannuksen ylittymisen 9–15 miljoonalla eurolla. Sairaanhoitopiirillä on kokonaisbudjettiin sisältyvät varaukset mahdollisen ylityksen varalle.
Allianssi pohtii vuoden loppuun mennessä säästötoimia, jotta Assin rakentaminen pysyisi tavoitehinnassa. Kuva: Pekka Rautiainen / HäSa
Allianssi pohtii vuoden loppuun mennessä säästötoimia, jotta Assin rakentaminen pysyisi tavoitehinnassa. Kuva: Pekka Rautiainen / HäSa

Rakentamisen kallistuminen uhkaa johtaa uuden Ahveniston sairaalan eli Assin tavoitehinnan ylittymiseen, kertoo Assi-sairaalan tuorein tilannekatsaus.

Kolmannen vuosineljänneksen katsauksen mukaan rakentamiskustannukset ovat nousseet “poikkeuksellisen nopeasti edellisten kuukausien aikana” ja syyskuun tilanteen perusteella lähes kymmenen prosenttia vuodessa.

Allianssi on alkanut suunnitella korjaavia toimia kustannusnousun hillitsemiseksi. Ilman niitä tavoitekustannus voi tämänhetkisen ennusteen mukaan ylittyä 9–15 miljoonalla eurolla.

– Teemme toimenpiteitä sen eteen, että tuo nousu voidaan taklata. Keräämme ne kasaan vuoden loppuun mennessä. Se työ on vasta alussa, sanoo Assin projektinjohtaja Petrus Kukkonen.

Säästölista loppuvuoden  aikana

Ensimmäinen raakalista mahdollisista toimenpiteistä on jo laadittu, mutta Kukkonen ei vielä kerro sen tarkemmin, mistä säästöjä voidaan nipistää.

Assi-sairaalahankkeen kokonaiskustannusarvio on 355,8 miljoonaa euroa. Tavoitekustannuksen ylitys on jaettu riski, jonka vastuu on jaettu puoliksi tilaajan ja palveluntuottajien kesken. Assin pääurakoitsija on Skanska.

Sairaanhoitopiiri on varautunut omaan osuuteensa mahdollisesta ylityksestä yhdeksän miljoonan euron varauksilla, jotka sisältyvät hankkeen kokonaisbudjettiin.

Assin tilannekatsaus esiteltiin tiistaina Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin hallitukselle.

Työmaan turvallisuuspuutteet korjattiin nopeasti

Assi-työmaalla oli katsauksen mukaan alkuvaiheessa turvallisuuspuutteita ja kaksi läheltä piti -tilannetta, jotka liittyivät kevyen liikenteen ohjaukseen sekä jännitteellisen kaapelin vaurioittamiseen kaivinkoneella. Läheltä piti -tilanteet käsiteltiin palavereissa.

“Työmaan käynnistymisessä esiintyi haasteita, jotka liittyivät turvallisuussuunnitelman keskeneräisyyteen ja alueen turvallisuuteen liittyviin epäkohtiin. Kevyen liikenteen väistöreittien käsittely oli ollut vajavaista työmaasuunnitelmassa, eikä tätä huomioitu etukäteen allianssissa eikä kaupungin rakennusviranomaisten kanssa pidetyissä liikennesuunnittelupalavereissa”, katsaus kertoo.

Allianssi pystyi kuitenkin korjaamaan puutteet nopeasti, ja “syyskuun aikana työmaatoiminta on ollut organisoitua ja selkeää”.

Rakennusyhtiö Skanskasta kerrotaan, ettei yhtiöllä ole lisättävää allianssin kommentteihin. HÄSA

Menot