Kanta-Häme

Rampeilla kiihdytetään usein väärin

Melko monet autoilijat lienevät siinä harhaluulossa, että moottoritiestä tai moottoriliikennetiestä kertova liikennemerkki oikeuttaa kiihdyttämään jo rampilla siihen nopeuteen, mikä kyseisillä teillä on nopeusrajoituksena.

Näin ei kuitenkaan ole. Nopeutta saa alkaa kiihdyttää vasta, kun on ohittanut erillisen, nopeusrajoituksesta kertovan merkin. Moottoritiellä se on kesäaikaan 120 kilometriä tunnissa ja talviaikaan 100 kilometriä tunnissa. Jos rampin nopeutta ei ole erikseen merkillä määrätty, voimassa on taajaman ulkopuolella 80 kilometrin yleinen tuntinopeusrajoitus.

– Varmaankin tämä asia on aika huonosti tiedossa. Sitä ei ole autokouluopetuksessa painotettu tarpeeksi. Hyvä, että asia tuli esille. Tätä täytyy nyt painottaa entistä enemmän myös meidän opetuksessamme, sanoo liikenneopettajia Hämeen ammatti-instituutissa kouluttava lehtori Petri Rautio.

– Pääsääntöisesti porukka lähtee kiihdyttämään nopeutta moottoritien nopeuteen, kun ramppi alkaa ja moottoritien merkki tulee näkyviin, vaikkei nopeusrajoitusmerkkiä vielä näkyisikään, Rautio kuvailee.

Ajoharjoittelu vähäistä autokouluissa

Syyksi huonoon tietouteen Rautio mainitsee vähäisen ajoharjoittelun autokouluopetuksessa.

– Ajo-opetuksessa on kautta aikain ollut ongelmana, että maantieajoa on niin vähän suhteessa kaupunkiajamiseen. Ja kuinka paljon teoriasta jää mieleen? hän kysyy.

Opetuksesta vain viidenneksen pitää olla autokouluajoa. Se pitää sisällään paitsi normaalimaantiet ja pimeäajon, myös moottoritiet ja moottoriliikennetiet, joita ei kaikilla paikkakunnilla edes ole. Käytännön harjoittelu siis uupuu paikoin, vaikka asia teoriassa opetetaankin.

Liittyjä on väistämisvelvollinen

Moottoritien alkamismerkin kuuluu olla heti rampin alussa näkyvällä paikalla, ettei kukaan aja sinne vahingossa sellaisella ajoneuvolla, jolla sinne ei saisi mennä.

Ongelmana joillakin rampeilla on, että nopeusrajoituksen kertovat merkit ovat kaukana moottoritien alkamismerkistä, tai niissä ei ole lainkaan nopeudesta kertovia liikennemerkkejä. Merkki puuttuu muun muassa Hämeenlinnan Tiiriöstä etelän suuntaan kääntyvällä rampilta.

Liikenne- ja viestintäministeriön yli-insinööri Mikko Karhunen miettii Etelä-Suomen Sanomien haastattelussa (28.10.), olisiko selkeämpää, jos moottoritien merkin ohittaminen tarkoittaisi myös moottoritien nopeuden voimaantuloa.

Ei, vastaa liikenneopettajia kouluttava lehtori Petri Rautio.

– Moottoritiemerkissä pitäisi kuitenkin olla tieto, ajetaanko kesä- vai talvinopeutta. Selkeämpää olisi, että kaikkien ramppien alussa olisi 80 kilometrin yleisrajoitus. Lopullinen nopeusrajoitusmerkki olisi kohdassa, jossa on ajateltu, että nopeus muuttuu moottoritienopeudeksi, hän perustelee.

Entä pitääkö ramppia tulevan auton vauhdin olla jo 100 tai 120 kilometriä tunnissa siirtyessään moottoritielle liikenteen sujuvuuden vuoksi?

– Liittyjä on aina väistämisvelvollinen. Unohdamme, että meilläkin on velvollisuuksia olla häiritsemättä muuta liikennettä. Nykyautoilussa ärsyttää minäkeskeisyys. Unohdetaan, että kyse on joukkuepelistä ja sääntöjä pitää noudattaa. Se olisi paljon turvallisempaa ja sujuvampaa, Rautio sanoo.

– Itse olen koettanut välttää moottoriteitä viimeiset viisi vuotta. Liikenne siellä on niin hirveätä soheltamista. Ei pidetä turvavälejä ja ajetaan kauhean kovaa, oli keli mikä tahansa. (HäSa)