Kanta-Häme

Rantatorille kauppahalli, hotelli ja asuintaloja

Rantatorille nousee muutaman vuoden kuluttua 8–9-kerroksisia asuintaloja ja hotelli, kun alueen tontinvaraus- ja suunnittelukilpailun voittanutta ehdotusta lähdetään toteuttamaan.

Lehto Groupin ja Arkkitehtipalvelu oy:n ehdotus, nimeltään Lohkot, voitti kilpailun. Rantatorin rakentamisen myötä hämeenlinnalaiset voivat saada jopa kauan kaipaamansa kauppahallin.

Se nousi mukaan kaikkiin kolmeen loppusuoralle valittuun suunnitelmaan nimenomaan asukkaiden toivomuksesta.

Lehto Groupin Länsi-Suomen hankejohtaja Taavetti Kärkkäinen ja Arkkitehtipalvelun arkkitehdit Pasi Widgren ja Tuomas Helin kertoivat Rantatorin kilpailun olleen ensimmäinen, jossa asukasvaikuttamisella on näin suuri rooli.

– Vaikutustyö jatkuu nyt, kun kaupunki ryhtyy laatimaan suunnitelman pohjalta alueelle asemakaavaa, Kärkkäinen pohti.

Tuomariston puheenjohtaja Sari Rautio (kok.) kehui voittajatyötä aikaa kestäväksi.

– Sen pitää olla edustava vielä kymmenien vuosien kuluttua.

Voittajatyössä nykyinen linja-autoasema muuttuu osin kauppahalliksi, osin samaan yhteyteen tulevien kerrostalojen asukkaiden yhteiskäyttötiloiksi.

Linja-autoaseman länsipäätyyn tulee atriumtila, joka voi toimia viereisen hotellin ja kaupunkilaisten yhteistilana.

Linja-autoaseman tuntumaan on suunniteltu kolme pistemäistä kerrostaloa, joihin tulee 120–160 pienehköä 1–3 huoneen asuntoa. Talojen pysäköinti tulee niiden alakertaan parkkihalliin.

Niin Kärkkäinen kuin Widgrenkin muistuttavat tosin, että moderni keskusta-asuminen ei tarvitse niin paljon pysäköintipaikkoja kuin kaavoituksessa yleensä vaaditaan.

– Mehän saneerasimme Hämeenlinnan entisen poliisitalon asunnoiksi. Suurella vaivalla sinne saatiin vaadittu määrä pysäköintipaikkoja, joista talon asukkaat lopulta varasivat vain 15 prosenttia, Kärkkäinen valottaa.

Asuintalojen ja myös hotellin katolle on suunniteltu kattoterassit, joissa on puutarha. Arkkitehdit Helin ja Widgren kertovat toteuttaneensa sellaisen juuri Jyväskylässä.

Linja-autoasemalle ja Matkahuollolle kaavaillaan uutta paviljonkimaista rakennusta Palokunnankadun varteen.

Alueen länsilaidalle tulisi pieni tori ja puistomainen osio.

Tuomariston jäsenet Aarne Kauranen (sd.) ja Hannu Kärpänen (kesk.) kehuvat voittajatyötä tyylikkääksi.

– Se toimii väritykseltään hyvin Verkatehtaan kanssa, Kärpänen huomauttaa.

Asuinrakennusten julkisivuihin tulee osin perferoitua, harsomaista metallilevyä, pieneltä osin myös graafista betonia, joka on hämeenlinnalaisille tuttua maakunta-arkiston julkisivusta.

Kaupunkilaisten alueelle toivomaa ympäristötaidetta edustavat valolohkot, jotka toimivat myös penkkeinä. Lisäksi katukiveykseen upotetaan valaisimia.

Kilpailijoilta toivottiin myös suunnitelmaa siitä, kuinka kaupunkilaiset voivat edelleen osallistua hankkeeseen.

Huhti-toukokuussa on luvassa erilaisia työpajoja mm. lapsille, nuorille ja aikuisille sekä yrittäjille ja ikäihmisille. Lisäksi luodaan mahdollisuus ideoida ja antaa palautetta sähköisesti.

Kilpailun loppusuoralle valikoitui kolme työtä pelkän laadun perusteella. Toisen vaiheen arvioinnissa laadun painoarvo oli 60 prosenttia ja tarjotun hinnan 40 prosenttia. Raution mukaan erot jäivät pieniksi.

Lehto Groupin Kärkkäinen kertoo yhtiön pääsevän kustannustehokkaisiin ratkaisuihin mm. vakioiduilla kylpyhuone- ja keittiömoduleilla, jotka voidaan asentaa valmiina.

Arkkitehdit Helin ja Widgren kuvailevat, että kilpailussa menestymiseksi vakioratkaisuja kuitenkin päästiin luovalla tavalla muovaamaan uudenlaisiksi.

Asemakaavoituksen pitäisi käynnistyä linja-autoaseman alueella tämän vuoden kuluessa. Jos kaikki menee sujuvasti, alue valmistuu vuosina 2020-2021.

Lehto on nopeasti kehittyvä rakennusalan konserni, joka työllistää tällä hetkellä noin 750 työntekijää.

Hämeenlinnassa yhtiön hankkeita ovat entisen poliisitalon lisäksi Suomenkasarmin ja ns. Lyseonkulman muutokset asunnoiksi. HÄSA

Tuoreimpia artikkeleita