Kanta-Häme Hämeenlinna

Raskas poljettava ilman moottoria, totesi Anna-Mari Ahonen, kun Hämeenlinnan uuden kaupunkipyörän varkaudenesto meni päälle

Sähköavusteiset, vuokrattavat kaupunkipyörät tulevat käyttöön ensi viikolla. Maakuntajohtajan mielestä sähköavusteiset pyörät voisivat täydentää ja jopa korvata julkista liikennettä Kanta-Hämeen tiiviskeskustaisissa kaupungeissa.
Vuokrattava pyörä ei anna sähkömoottorin apua kulkijalle, kun varkaudenestotila on päällä. Tällöin yli 30-kiloinen pyörä on raskas poljettava, totesi maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen. Kuva: Esko Tuovinen
Vuokrattava pyörä ei anna sähkömoottorin apua kulkijalle, kun varkaudenestotila on päällä. Tällöin yli 30-kiloinen pyörä on raskas poljettava, totesi maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen. Kuva: Esko Tuovinen

Hämeenlinnan keskustassa voi ensi maanantaista lähtien vuokrata sähköavusteisen polkupyörän keskustaan tulevista asemapaikoista.

Pyörävuokraus on puoli vuotta kestävä Hamkin Smart-tutkimusyksikön ja pyörät toimittavan Rolan oy:n järjestämä kokeilu. Hamk kerää kokeilun aikana tietoa, jolla punnitaan vuokrapyöräpalvelun kysyntää, minkä lisäksi pyörien kulkutiedoista saadaan tietoa esimerkiksi liikenne- ja kaupunkisuunnittelun käyttöön.

– On myös mahdollista, että pyörien kulkureittien avulla voi nousta esiin jokin paikka, jossa kannattaisi olla esimerkiksi kioski, tutkimuspäällikkö Heikki Ruohomaa Smart-yksiköstä kertoo.

Asemapaikat turistien liikkeiden mukaan

Kesäksi pyörien asemapaikat sijoitetaan torille, rautatieasemalle ja Hämeen linnalle, joista rekisteröitynyt käyttäjä voi ottaa pyörän käyttöön. Pyörät palautetaan käytön jälkeen mihin tahansa asemapaikoista. Syksyllä asemapaikkoja viilataan työmatkalaisten tarpeiden mukaan.

Käyttöön tulee 15 säädettävällä satulalla, valoilla sekä etutavaratelineellä varustettua polkupyörää.

Pyörien käyttäminen vaatii Freebike-sovelluksen lataamista ja kirjautumista. Sovellus avataan käyttäjille Hämeenlinnan osalta ensi maanantaina. Vuokraajalla pitää olla käytössään luottokortti, josta maksu veloitetaan.

– Pysyvämmässä mallissa pyörien maksu on mahdollista sisällyttää vaikkapa kaupunkiliikenteen Waltti-palveluun, Rolan oy:n osakas Aki Laiho kertoo.

Realliaikainen seuranta

Rolan on toimittanut kaupunkipyöriä muutamiin kaupunkeihin Suomessa. Yritys toimitti 150 kaupunkipyörää Turkuun noin vuosi sitten, ja tänä vuonna Ouluun tulee peräti 600 kaupunkipyörää.

Rolan hankkii pyörät ja niiden taustajärjestelmän leasing-sopimuksella tsekkiläiseltä toimittajalta. Tukevarakenteiset pyörät ovat Laihon mukaan hyvin kestäviä. Niiden akuille luvataan sähköpyörälle melko pitkää 120 kilometrin kestävyyttä yhdellä latauksella.

– Meillä on reaaliaikainen seuranta, jonka perusteella akut vaihdetaan ja pyöriin tehdään tarpeelliset huollot. Samoin pyöriä liikutellaan kysynnän mukaan keräilypisteiden välillä, Laiho kertoo.

Laihon mukaan Turusta saadut kokemukset tekniikan luotettavuudesta ja pyörien säilyvyydestä ovat hyviä.

– Vuoden aikana pyöristä on kadonnut tai joutunut ilkivallan kohteeksi vain muutama. Pyörille oli kysyntää ympäri vuoden, talvellakin keskimäärin 2-3 vuokrausta pyörää kohden päivässä.

Järjestelmä tulkitsi siirron Hämeenlinnaan varkaudeksi

Pyörien varkaudet ja luvattomat käyttöönotto on estetty moniportaisella suojauksella. Vuokraajan nimen ja luottokorttitietojen kirjaamisen lisäksi itse pyörissä on gps-seurantajärjestelmä.

Pyörä menee automaattisesti käytönestotilaan, jos se vaikkapa pakataan autoon ja kuljetetaan muualle. Juuri näin kävi pilotin esittelypäivänä. Pyörät oli haettu Espoosta torstaina, mutta Hämeenlinnaan siirron ajankohta ei ollut järjestelmätoimittajan tiedossa.

Siirron vuoksi kaikki pyörien sähkömoottorit lukittuivat ja ajaessa pyöristä kuului merkkiääni ja valot vilkkuivat.

– Tämä oli hieman tahaton testi, mutta nyt ainakin tiedämme, että järjestelmä toimii, pyöräoperaattori Laiho naureskeli.

Aiempi kokeilu kiinnosti paljon

Polkiessa sähkömoottori avustaa liikkumista 25 kilometrin tuntinopeuteen asti. Ilman moottoria yli 30-kiloinen pyörä on raskas poljettava.

Tämän sai kokea myös pyörien esittelytilaisuuteen osallistunut maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen, joka teki koelenkin ilman sähköavustusta, kun varkaudenestojärjestelmän tekemää akkumoottorin käytönestoa oltiin vielä purkamassa.

Ahonen uskoo, että yhteiskäytössä oleville sähköpyörille voi olla todellista kysyntää Hämeenlinnan ja Riihimäen keskusta-alueilla.

– Muutama vuosi sitten Hämeenlinnassa oli lyhyt kokeilu sähköavusteisista kaupunkipyöristä, ja se sai valtavan suosion. Kaikki pyörät palautettiin vahingoittumattomina ja saimme paljon kritiikkiä kun kokeilu loppui.

Pilottivaiheessa pyörien asemapaikat on suunniteltu varsinkin turistien tarpeisiin. Anna-Mari Ahonen totesi, että keskustaltaan tiiviissä kaupungeissa vuokrapyörälle olisi käyttöä myös vakituisille asukkaille.

– Kaupunkipyörät voisivat uskottavasti täydentää tai korvata julkista liikennettä. Lisäksi sähköpyörän kokeileminen vuokraamalla voi kannustaa enemmän pyörää tarvitsevia ihmisiä ostamaan lopulta oman sähköavusteisen pyörän. HäSa

Sähköavusteisten kaupunkipyörien esittely ja opastus Hämeenlinnan torilla maanantaina 20.5. kello 16.30.

 

Vuokrapyörät

Sähköavusteisia pyöriä tulee Hämeenlinnaan 15.

Kokeilu kestää puoli vuotta.

Pyörän päivävuokra on 2,40 euroa ja sillä pääsee kulkemaan rajattomasti 60 minuutin matkoja.

Kausilippu koko pilotin ajaksi maksaa 48 euroa. Se sisältää rajattoman määrän korkeintaan puoli tuntia kestäviä matkoja. Ylittävästä ajasta veloitetaan erikseen.

Pyörille tulee asemapaikat torille, rautatieasemalle ja linnalle.

Maksuliikenne tapahtuu PayPalin kautta.

 

Muokattu 21.5. klo 14.15 pyörävuokran hintatietoja ja maksutapaa.