Kanta-Häme

Ratahankeyhtiöiden neuvottelut keskeytyivät hallituskriisiin – EU:n "häntähakurahat" lipumassa ohi pääradan

Toimitusministeristöllä ei ole mandaattia viedä rataprojekteja eteenpäin.
Suomi-radan suunnitteluyhtiön perustaminen kangertelee. Neuvottelut ovat taas jäissä hallituskriisin takia. Kuva: Riku Hasari
Suomi-radan suunnitteluyhtiön perustaminen kangertelee. Neuvottelut ovat taas jäissä hallituskriisin takia. Kuva: Riku Hasari

Suomi-radan ja Turun tunnin junan hankeyhtiöneuvottelut on toistaiseksi keskeytetty. Syynä on Rinteen hallituksen ero ja muuttuminen toimitusministeristöksi, jolla ei liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) mukaan ole mandaattia jatkaa neuvotteluja.

– Toimitusministeristön katsotaan voivan hoitaa välttämättömät juoksevat rutiiniasiat ja sellaiset kiireelliset asiat, joiden ratkaisua ei voida siirtää seuraavalle hallitukselle. Toimitusministeristö ei enää toteuta hallitusohjelmaa, tiivistää Turun tunnin junan neuvotteluryhmää vetävä johtaja Miikka Rainiala LVM:stä.

Ratahankeyhtiöiden perustamisneuvotteluja on tarkoitus jatkaa, kun hallituskaaos on ohi ja toimitusministeristö palautunut toimintakykyiseksi hallitukseksi – luultavasti parin viikon kuluttua.

Neuvottelutulos ratkaisee

Ylimääräinen viivästys kuitenkin vaikeuttaa entisestään pyrkimystä saada päärataremontin suunnitteluun EU:n päättymässä olevan CEF-rahoituskierroksen rahoitusta, jonka ”häntähaku” päättyy 26. helmikuuta.

Aikataulujen jo muutenkin petettyä tähän hakuun ehtiminen edellyttäisi sitä, että vasta neuvotteluvaiheessa olevan hankeyhtiön sijaan CEF-rahoja hakisi Väylävirasto. Toistaiseksi ei kuitenkaan tiedetä edes sitä, millaiseen hankkeeseen rahaa oltaisiin hakemassa.

Rainiala toteaa, ettei asia ratkea kahden viikon neuvottelutaukoon vaan siihen, päästäänkö neuvotteluissa sellaiseen tulokseen, jonka pohjalta hakemuksen voi tehdä.

Hän muistuttaa, että tässä on kyse vain yksittäisestä häntähausta, ei EU-rahoituksen saamisesta sinänsä.

Tavoiteaikataulut uusiksi

Alun perin hankeyhtiöneuvottelujen piti päättyä tämän vuoden loppuun mennessä.

– Aikataulua ja tilannetta arvioidaan varmastikin heti, kun olosuhteet selkiytyvät, Rainiala sanoo.

Samantyyppinen hallituspoliittinen yllätys koettiin maaliskuussa, kun Sipilän hallituksen hankeyhtiökuviot ja muut keskeneräiset hankkeet kaatuivat hallituskauden kalkkiviivoilla pääministerin yllättävään eroilmoitukseen. Hämeen Sanomien ensimmäisenä uutisoiman käänteen ratkaisi viime kädessä oikeuskansleri Tuomas Pöystin linjaus. HÄSA

Lue myös: Pääradan hankeyhtiöneuvottelut venyvät, lähes kaikki on vielä auki – Nämä asiat hiertävät

Päivän lehti

29.1.2020