Kanta-Häme

Ratapiha haisee edelleen

Hämeenlinnan ratapihan läheisten asuinalueiden hajuhaittojen piti loppua, kun VR luopui vaihtotyöveturien tyhjäkäynnistä. Keinusaaren Vanajanrannassa asuvan Pekka Mielosen mukaan näin ei kuitenkaan ole käynyt.

– Tuulen käydessä pohjoisen tai idän suunnasta, tulee dieselin katku sisälle ja maistuu suussa asti.

Mielosen mukaan ongelma on ollut olemassa jo pitkään, mutta viime aikoina tilanne on pahentunut.

Mielonen kertoo hajun tulevan ratapihalla illalla dieselveturein liikuteltavista tavarajunista.

– Se kestää viitisen tuntia tuonne kello 11 saakka. Siitä menee vielä tunti, ennen kuin huoneet on saanut tuuletettua.

Vanajanrannan kerrostaloilta on lähes suora näköyhteys noin 400 metrin päässä sijaitsevalle ratapihalle.

Mielosen isä on aikoinaan työskennellyt rautateillä, joten hän on jo pikkupoikana tutustunut ratapihan elämään.

– Tosin silloin oli vielä höyryveturit, ja niistä vasta savua lähtikin. Nyt on tultu jo niin pitkälle, että luulisi savunpoistoonkin olevan jonkun ratkaisun, hän naurahtaa.

VR Transpointin rautatielogistiikan johtaja Ilkka Seppäselle Hämeenlinnan asemapihan hajuhaitat ovat tuttuja.

– Muutama vuosi sitten teimme yhdessä kaupungin ympäristötarkastajan ja alueen asukkaiden kanssa katselmuksen ratapihan lähialueiden tilanteeseen ja täsmensimme toimintaohjettamme, jotta ympäristöhaitta saataisiin minimoitua.

Hän kuvaa, että nykyiset ratapihakäytännöt ovat jonkinlainen kompromissi, jotta haju ja melu eivät häiritsisi eri puolilla asemaa sijaitsevia Asemantaan omakotitaloaluetta ja Keinusaareen kerrostaloasukkaita.

Seppänen kertoo, että 75 prosenttia VR:n tavaraliikenteestä kulkee sähköllä. Ratapihoilla tehtäviin vaihtotöihin käytetään kuitenkin dieselvetureita, koska pihoja ei ole sähköistetty.

– En tiedä, onko tällä hetkellä edes realistista ajatella, että kaikki ratapihat saataisiin sähköistettyä.

Seppäsen mukaan viime keväänä Hämeenlinnan veturikierrosta saatiin kaksi dieselveturia vaihdettua sähkövetureihin. Lisäksi VR:n uusissa SR3-vetureissa on sekä sähkö- että dieselmoottori, joten niitä voidaan käyttää vaihtotöihin.

– Tosin en uskalla luvata, milloin Hämeenlinnaan saadaan sellainen.

Selkeää syytä Seppälä ei päästöhaittojen lisääntymiselle osaa sanoa. Hämeenlinna ratapihan liikennemäärä on hänen mukaansa pysynyt samana.

– Hämeenlinnasta kyllä lähtee Hankoon dieselvetoisia tavarajunia, mutta niidenkään suhteen mikään ei ole muuttunut. Häsa