fbpx
Kanta-Häme

Ratkaisu tuli valtuustossa: Hämeenlinnan keskustaan ei tehdä suunniteltua pyöräväylää, mutta "kevytrakenteista pyörätietä" kokeillaan kahdella kadulla

Monen puolueen rivit hajosivat kahdessa eri äänestyksessä.
Kokoomuksen Sari Rautio (oikealla) ehdotti budjettivaltuustossa maanantai-iltana Sibeliuksenkadulle ja Kasarmikadulle "kevytrakenteista pyörätiekokeilua". Kuva: Riku Hasari / HäSa

Hämeenlinnan ensi vuoden budjettia maanantai-iltana käsitellyt kaupunginvaltuusto päätti, että kaupungin keskustaan ei tule ainakaan ensi vuonna suunnitellun kaltaista etelä-pohjoissuuntaista pyöräväylää.

Sen sijaan sekä Sibeliuksenkadulla että Kasarmikadulla kokeillaan “kevytrakenteista pyörätietä”.

Kokoomuksen Sari Rautio teki kokouksessa talousarvioon muutosesityksen, että Sibeliuksenkadulla ja Kasarmikadulla toteutetaan “kevytrakenteinen pyörätiekokeilu keskustavision päivittämisen tueksi ja keskustan monipuolisen saavutettavuuden parantamiseksi”.

Raution esitys voitti selvästi äänin 31–20 kaupunginhallituksen pohjaesityksen, joka olisi pudottanut Sibeliuksenkadun pyörätien kokonaan pois budjetista.

Äänestyksessä kokoomuksen ja keskustan rivit hajosivat. Kaupunginhallituksen esityksen puolesta äänestivät kaikki perussuomalaiset ja molemmat kristillisdemokraatit, kuusi kokoomuslaista sekä kaksi keskustalaista.

Ensiksi hävisi vihreiden ehdotus

Ensin oli äänestetty vihreiden Veera Jussilan tekemästä muutosesityksestä, että Sibeliuksenkadun pyörätie palautetaan kaupungin ensi vuoden talousarvioon.

Valtuuston puheenjohtaja Johannes Koskinen (sd.) asetti ensiksi Jussilan esityksen äänestettäväksi vastakkain kaupunginhallituksen pohjaesityksen kanssa, koska Raution esitys koski paitsi Sibeliuksenkatua myös Kasarmikatua.

Jussilan muutosesitys hävisi äänin 22–29.

Jussilan esityksen puolesta äänestivät vihreiden lisäksi kaikki sosialidemokraatit ja vasemmistoliittolaiset sekä ainoana kokoomuksesta Sari Rautio.

Pyörätien budjetista poistamista kannattivat siis kolmentoista kokoomuslaisen lisäksi kaikki perussuomalaiset, keskustalaiset ja kristillisdemokraatit. Ainoana varsinaisena valtuutettuna pois äänestyksestä ja valtuuston kokouksesta oli kokoomuksen Mika Walkamo, jonka tilalla oli Sari Lapikisto.

Uutinen jatkuu kuvan jälkeen:

Sibeliuksenkadun lisäksi pyörätietä aletaan kokeilla myös Kasarmikadulla. Toisin kuin kuvassa pyöräilijöiden on tarkoitus kulkea kadun reunoilla, molempiin suuntiin. Arkistokuva: Rauno Lahti / HäSa

“Outoa, jos valtion rahat menetetään”

Keskustelun aluksi Veera Jussila toisti jo pitkän kokouksen alussa ryhmäpuheenvuorossaan sanomansa, että tutkimusten mukaan jokainen pyöräteihin pantu euro tulee ainakin kolminkertaisena takaisin terveyshyötyinä.

Hän piti outona sitä, jos pyörätiehankkeeseen jo saatu valtion rahoitus jätettäisiin käyttämättä – yhtenä perusteena se, että pidetään etukäteen selvänä, että joku valittaa päätöksestä.

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Jari Koskinen (kok.) olisi ollut valmis lyömään vaikka vetoa, että jos rakentamispäätös tehdään, siitä valitetaan, jolloin valtion lupaamat rahat menetetään.

Jussilaa kannattanut vasemmistoliiton Aapo Reima harmitteli, että Sibeliuksenkadun pyöräväylä haluttiin pois budjetista, vaikka Raatihuoneen sisäpihalta ”olisi saatu 21 pysäköintipaikkaa” korvaamaan tieltä väistyviä parkkipaikkoja. Perussuomalaisten Tuomas Koskinen huomautti, että nuo paikat voidaan ottaa yleiseen käyttöön ilman uutta pyörätietäkin.

“Autojen seassa voi ajaa nytkin”

Demareiden Anne Laatikainen sanoi kantavansa huolta terveysliikunnasta ja hiilineutraaliudesta, jos pyörätie ”torpataan”. Hän piti Sari Raution ehdotusta kokeilusta ”ihan hyvänä”, mutta katsoi sen olevan ihan eri asia kuin varta vasten rakennettu pyörätie.

– Pyöräkaistan laatu voi jäädä huonoksi, jolloin se ei vedäkään pyöräilijöitä. Sitten voidaan väittää, ettei täällä tarvita pyörätietä. Nykytilannetta pyöräkaista ei paranna. Autojen seassa voi ajaa nytkin.

Kokeilun toteuttamisen tavasta ja aikataulusta ei valtuustossa vielä puhuttu. Rautio sanoi idean olevan, että kokeilussa osoitetaan selkeästi pyöräreitit kahdelle kadulle kahteen suuntaan: “Tämä ei maksaisi miljoonia.”

Laatikainen pahoitteli myös sitä, että viranhaltijoilla on teetetty vuosikausia selvityksiä, ja sitten päätöstä rakentamisesta ei tehdäkään. Kaupungin pyörätiet ovat hänen mukaansa ”luokattomassa kunnossa”. Karoliina Frank (kok.) ihmetteli tuota ja sanoi, että luokattomassa kunnossa ovat bussien käyttämät tiet.

Vesa Mäkinen (ps.) kysyi, olisiko ollut hyvä selvitysten tekemisen lisäksi kysyä myös lapsilta ja nuorilta mielipidettä pyöräväylän paikasta. Puoluetoveri Teppo Turja piti Sibeliuksenkadun pyöräväylää hengenvaarallisena ja katsoi sen myös tuhoavan kadun liikkeiden toimintaedellytyksiä.

“Absurdia keskustakeskustelua”

Keskustan Timo Kaunisto piti ”aika absurdina” sitä, kuinka paljon on kauan jatkuneessa keskustelussa keskitytty pienen keskustan kohdan kehittämiseen, kun ottaa huomioon Hämeenlinnan koon.

Kaunisto myös kiisti olleensa pyöräilyn vastustaja, vaikkei Sibeliuksenkadun pyörätietä kannattanutkaan. Hän oli keskustalaisista ainoa, joka äänesti Raution esittämän kokeilun puolesta.

Valtuuston budjettikokous alkoi kello 13 ja kesti lähes kymmenen tuntia. HäSa

Lue myös: Hämeenlinnan budjettivaltuusto lämmitteli jo myöhemmin illalla tulleita äänestyksiä varten – Pyörätietä ja metsänmyyntiä puitiin vielä (15.11.2021)

Lisätty selostusta valtuustossa käydystä pyörätiekeskustelusta 15.11. kello 22.50 ja alla oleva äänestysluettelo 15.11. kello 23.36.

Katso Youplayn video, mitä eroa on kunnanvaltuustolla ja kunnanhallituksella:

Menot